Carbon wielen en wind/gebergte
-
- Forum-lid
Heb een set fulcrum 3 en heb nu een dura ace set aangeschaft. Gezicht is hetzelfde, beide 1440 gram. Ik rij 3b en cannibale. Is dit td doen met de 50mm carbon velgen? Op ventoux kan het stevig waaien maar 3b valt mee. Wat raden jullie aan en wat zijn de voordelen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
vraag komt hier regelmatig langs, genoeg leesvoer dus
:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=transalp

Hoog carbon doe je met name om de looks (en dan brabbelen we wat over aerodynamica). Vooral op het bovenste gedeelte van de Ventoux kan veel wind staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dan tijdens de afdaling niet blij bent met je eigen ijdelheid. Niet doen dus, is mijn advies.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
Ik denk dat ik jouw gedacht volg joost.
Bij twijfel niet doen, zo simpel is het.
Kan het? Ja, mits je weet wat je doet.
Kan het? Ja, mits je weet wat je doet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Kan je met, al dan niet, hoge carbonvelgen klimmen en afdalen in alle omstandigheden in het hooggebergte?
Met full carbon velgen kan je niet in alle omstandigheden veilig afdalen.
Bij regen remt het nu eenmaal minder dan alu.
Bij slepend remmen heb je heel veel kans dat de remrand gaat vervormen door de ontwikkelde warmte.
Bij veel wind kan je zowel bij klimmen als afdalen met hoge wielen, met alu of carbon remrand doet er niet toe, opzij geblazen worden
Met full carbon velgen kan je niet in alle omstandigheden veilig afdalen.
Bij regen remt het nu eenmaal minder dan alu.
Bij slepend remmen heb je heel veel kans dat de remrand gaat vervormen door de ontwikkelde warmte.
Bij veel wind kan je zowel bij klimmen als afdalen met hoge wielen, met alu of carbon remrand doet er niet toe, opzij geblazen worden

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Mijn alu zijn 26 en 30 mm en heb daarmee al ventoux gedaan en 3b
Ja, en wat wil je daar mee zeggen dat je de Ventoux er al mee gedaan hebt? Ken je de omstandigheden van de Cannibale van afgelopen jaar? Toen zijn ze, net zoals met de Tour, niet eens boven op de Ventoux gekomen.djatwork69 schreef:Mijn alu zijn 26 en 30 mm en heb daarmee al ventoux gedaan en 3b
-
- Forum-lid
Euh ja, ik was erbij, 190km aan ons kloten en onderkoeld.Jans schreef:Ja, en wat wil je daar mee zeggen dat je de Ventoux er al mee gedaan hebt? Ken je de omstandigheden van de Cannibale van afgelopen jaar? Toen zijn ze, net zoals met de Tour, niet eens boven op de Ventoux gekomen.djatwork69 schreef:Mijn alu zijn 26 en 30 mm en heb daarmee al ventoux gedaan en 3b
Wat ik wil zeggen? Dat ik in die omstandigheden liever met 30mm rij dan met 50.
Hier geef je zelf het antwoord op je vraag.djatwork69 schreef:Euh ja, ik was erbij, 190km aan ons kloten en onderkoeld.Jans schreef:Ja, en wat wil je daar mee zeggen dat je de Ventoux er al mee gedaan hebt? Ken je de omstandigheden van de Cannibale van afgelopen jaar? Toen zijn ze, net zoals met de Tour, niet eens boven op de Ventoux gekomen.djatwork69 schreef:Mijn alu zijn 26 en 30 mm en heb daarmee al ventoux gedaan en 3b
Met 50 mm velgen heb je geen voordelen, tenzij de looks.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Voila.djatwork69 schreef:...............
Geen idee waarom jij als ervaringsdeskundige deze vraag dan toch nog hebt gepost.
Oeps, het is vrijdag

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Omdat ik niets van carbon wielen af ken en er nog nooit mee gereden heb. Weet ik veel dat dienen boel opwarmt bij remmen in gebergte.Lcsmet schreef:Voila.djatwork69 schreef:...............
Geen idee waarom jij als ervaringsdeskundige deze vraag dan toch nog hebt gepost.
Oeps, het is vrijdag