Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Amateurs A en B tesamen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jul 2010 08:34

Het scheelt een beetje waar je koerst. In Zeeland zijn het gemiddeld veel langere ronden tijdens een criterium. Omloopjes van 3-4km is daar vrij normaal.
Hier in ZH moet je blij zijn met een rondje van 2000m.
Less is bore

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 jul 2010 12:40

amro schreef: Naast dat het instapniveau veel te hoog wordt (kan me mijn eerste b-amateur trainingskoers nog herinneren, 2 rondes kon ik meekomen...) is er nog iets dat niet klopt in het plan.

De KNWU stelt dat er 2 soorten wedstrijden komen, lange met een sterk deelnemersveld en korte met mindere sterker renners. Die sterke renners zouden alleen willen rijden tegen gelijkwaardige renners en de korte koersen laten liggen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, winnen is winnen. Als ik in een makkelijkere koers de prijzen op kan rapen zou ik dat echt niet laten schieten (hypothetisch, beste plaats is tot nu toe 3de in een trainingskoers...)

Transponderplan is wel een goed idee!


Ben ik helemaal met je eens! Ik werd er bij m'n eerste b-wedstrijd (op 'n daglicentie) na 2 ronden ook afgepierd... Al zag je in die wedstrijd wel iets wat je nu ook zal krijgen, dat de top 6 makkelijk met de A's mee zou kunnen. Ik zou dat ook doen hoor, dan maar 'n kortere wedstrijd, winnen is winnen!

Voor mij betekent het iig deze winter keihard trainen :D

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 16 jul 2010 12:52

Dat was het leuke van de categorie Liefhebbers. Een beetje zichzelf respecterende renner wilde in die tijd geen liefhebber genoemd worden. Toen de naam werd veranderd in B-amateur was die drempel ineens weg.

Dat neemt niet weg dat ik in de jaren '80 makkelijk aan 30 koersen kon komen in Friesland met uitstapjes naar Groningen, Drenthe en de kop van Overijssel en Noord Holland. Zoveel wedstrijden zijn er hier bij lange na niet meer voor B-amateurs. Het is door de competities op de wielerbaan van Leeuwarden en WV Snits (niet KNWU) te danken dat er überhaupt nog wat te fietsen valt op een normaal niveau.

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 16 jul 2010 12:55

ik rijd zelf bij de B-amateurs, maar ga dit jaar echt wel aan de 30 wedstrijddagen komen, wel een stuk of 5 bij de NWB, maar de rest toch echt onder de KNWU vlag.

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 16 jul 2010 21:10

Hier in het noorden niet. Op de kalender voor 2010 van het KNWU district Noord staan 9 koersen voor amateurs B, waarvan 5 in combinatie met amateurs A. Vier wedstrijden voor een categorie in 3 provincies haalt het echt niet in vergelijking met de jaren '80.

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 13 aug 2010 17:02

Mocht je willen meepraten/mening ventileren over de veranderingen bij de Amateurs dan kan je je melden bij:


meepraten met KNWU

Ik kan helaas niet!
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2010 17:18

Het is waarschijnlijk toch zonde van je moeite, want alles is al lang gezegd. Ze willen er alleen toch niet naar luisteren, maar gewoon lekker hun eigen plannetjes uitvoeren. Dat het volgend jaar een enorme tering zooi wordt en dat ze veel licentiehouders kwijt gaan raken, komen ze nog wel achter.

Daarnaast gaan er ook nog een heleboel verenigingen omvallen met nieuwe plan dat verenigingen ong 1200 euro afdracht per jaar moeten gaan betalen.
Denken die burocraten dat je met RFID chips een nauwkeurige uitslag kunt bepalen. Willen ze ons maar €90 per chip laten betalen (die nog geen 90 cent kost qua productie).

Nee het aantal idiote plan dit jaar is wel ongekend bij de KNWU.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2010 17:19

En welke plannen zullen er definitie worden uitgevoerd? Is dat al bekend?
Less is bore

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 13 aug 2010 21:12

Er is nog niets definitief bekend. Volgens mij wordt er uiterlijk eind oktober over de plannen gestemd door de afgevaardigden uit de districten.
Maar ik denk dat de KNWU nu toch een soort brainstormsessie wil houden om te kijken wat er leeft onder de amateurs en hopelijk hieruit haar conclusies trekt.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2010 21:45

Punt is dat het helemaal niet alleen om de amateurs gaat, ook de nieuwelingen zijn zwaar de dupe van de plannen. Die zouden in de criteriums tegen junioren en Amateurs moeten gaan rijden, dat gaat toch niet echt werken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 22 sep 2010 12:30

Check: Sigaar uit eigen doos

Sigaar uit eigen doos?
Door: Ron Mol

De kogel is dan eindelijk door de kerk. Amateurs B blijven onder de naam "Sportklasse" gewoon bestaan. Bovendien worden de licentie's goedkoper, tenminste zo lijkt het.

Goed verstopt op de KNWU site is alles te downloaden en door te lezen. http://www.knwu.nl/veranderingen2011

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

- Promotie/degradatie wordt afgeschaft. Iedereen kan dus een "Sportklasse" licentie aanvragen.
- Het rijden in clubkleding blijft verplicht, tenzij de vereniging ontheffing heeft verleend. (het TSCyclingteam, Team Olbers&IJlstra, Mirato etc. kunnen dus gewoon in hun kleding blijven rijden, zolang ze maar lid zijn van een vereniging die dit toestaat, ff googlen dus)
- Een licentie gaat volgend seizoen 50 euro kosten (vorig jaar 73 euro).
- Er moet verplicht een chip worden aangeschaft of gehuurd bij Mylaps (85 euro). - Afdracht voor het organiseren van een wedstrijd wordt 175 euro per evenement. Hierboven op komt nog 5 euro per deelnemer.
- Voorinschrijving wordt gratis, afschrijven niet meer verplicht.
- Het rijden van "combiwedstrijden" wordt toegestaan. (verschillende categorieën in één wedstrijd)

Wat zijn de gevolgen....

Een Amateur of Sportklasse renner gaat 23 euro minder betalen voor zijn licentie. Hij moet echter wel een ProChip aanschaffen (85 euro) of huren (35 euro). De licentie komt volgend jaar dus op minstens 85 euro (12 euro duurder dan in 2010).

Voorinschrijven wordt gratis, tenminste dat denk je. De organisatie moet 5 euro per deelnemer afdragen dus zal het inschrijfgeld minstens 5 euro worden (nu 4 euro) Die euro ga je nu dus achteraf betalen, ook als je bijschrijft!

Ook voor sommige organisatoren zal het wat duurder worden. De afdracht wordt nu 175 euro per evenement. Er hoeft niet meer betaald te worden voor de Buma/Stemra rechten en ook de wedstrijdadvertentie wordt gratis, tenminste....je gaat nog wel ff 5 euro per deelnemer afdragen aan de KNWU. Zo was de organisatie van de R.v.h. Statenkwartier in 2010 ongeveer 225 euro aan de KNWU kwijt voor het organiseren van een Cat.3 wedstrijd. Daartegenover mocht de organisatie het inschrijfgeld zelf houden (4 euro per deelnemer) Met 60 starters speelde je dus "quitte". Nu draag je bij 60 deelnemers 300+175=475 euro af aan de KNWU voor één wedstrijd! een verdubbeling van de wedstrijdafdracht!

Kansen

Omdat iedereen een Sportklasse licentie mag nemen ligt hier een mooie kans om het wedstrijd aanbod voor jezelf te vergroten. Met een AmateurA licentie bij de BWF mag je deelnemen aan alle KNWU Amateur koersen in het District Zuid-West. Neem je hiernaast een Sportklasse licentie bij de KNWU dan kun je ook nog deelnemen aan alle Sportklasse wedstrijden in het ganse land!

Bij WV Amsterdam wordt al langer gebruik gemaakt van de ProChips. Het afgelopen jaar had ik er één gehuurd voor 20 euro p/j. Mocht dit volgend jaar ook het geval zijn dan kun je de chip dus het beste huren bij WV Amsterdam, dat scheelt je 15 euri......

---

Die link naar de KNWU lijkt niet te werken. Deze komt zo te zien het dichtst in de buurt: Veelgestelde vragen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 sep 2010 13:01

Je kan beter gewoon de complete plannen op de KNWU website lezen. Want bovenstaande verhaal gaat enkel op de voor de A, B amateurs en masters. Voor organisaties van niet-Amateur categoriën scheelt de nieuwe regel wel een hoop geld. Ter vergelijking wij betalen voor de wedstrijd van zaterdag meer dan €600 startgeld. Met de nieuwe regels betaald de organisatie nog maar 175 euro, alleen het inschrijven wordt €5 duurder. Maar dat geld zouden wij direct doorsluizen. Wie er nu beter af zijn en wie er slechter af zijn is niet heel makkelijk te bepalen. Maar goed de KNWU zal er financieel niet slechter van worden.

Er zijn alleen consequenties waar niet over nagedacht is. Dus het zou me niet verbazen als 't plan wordt weggestemd op 't congres, omdat het 1e nog aangepast moet worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie