Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Erik bouwt (ook) een frame.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 21 aug 2016 17:49

Zoals een aantal van jullie gelezen hebben in een paar eerdere topics van me, heb ik afgelopen week een cursus framebouw gedaan bij Martin Bekking, van Bekking Frameworks in Apeldoorn. Zelf een frame bouwen was altijd al een droom (en het enige wat ik nog niet zelf aan een fiets kon doen), dus toen ik het artikel in Fiets las waarin Leon van Bon op cursus ging bij Martin, heb ik direct een mail gestuurd en ook een plaats geboekt. :)

Ik had al wel eerder cursussen gezien in Engeland, maar daar bouw je in principe gewoon een standaard frame. Toen ik echter contact op had genomen met Martin, bleek al snel dat eigenlijk alles wel mogelijk was. Enige wat hij me wel heel sterk adviseerde was om Columbus Zona te kiezen, omdat dat een buis is die voor een beginner goed te verwerken is. Zo gezegd, zo gedaan en ik ben maar eens na gaan denken over wat ik precies wou gaan bouwen.

Resultaat van een hoop gepieker was dat het een crosser/gravelracer/allroad fiets moest gaan worden, omdat dat het enige is wat ik nog niet in de schuur heb hangen. En dan ook graag met (liefst flatmount) schijfremmen, steekassen en interne bekabelling. Ik dacht nog dat dat vast te gecompliceerd zou gaan worden, maar het vinden van een geschikte vork met steekas bleek nog het lastigste te zijn. Die dingen zijn namelijk vrijwel niet te krijgen, tenzij je 900 euro voor een Enve GRD uit wilt geven (die dan ook nog eens moeilijk leverbaar is). Uiteindelijk is het een TRP geworden en kon ik verder gaan kijken naar wielen en afmontage, terwijl Martin op basis van de maten van mijn Casati een ontwerp ging maken.

Afmontage uitgezocht (Rival 22 compact met hydraulische schijfremmen, DT Swiss 511DB velgen met 350 naven, Cane Creek 40 extern balhoofd, Deda stuur/stuurpen/zadelpen) en vorige week zondag met vrouw en kind afgereisd naar Epe, waar we de hele week bij mijn schoonouders zouden logeren. Scheelde per dag toch weer een kleine twee uur reisttijd. :-)

En maandagmorgen kon ik dan eindelijk aan de slag. Na een uitleg van de werkplaats en veiligheidszaken, eerst maar eens begonnen met het maken van een proeflasje:

Afbeelding

Voor iemand die nog nooit iets met metaal heeft gedaan, was het best wel even zoeken om de juiste temperatuur te vinden en te zien wanneer het metaal heet genoeg was. Mogelijk speelde mijn kleurenblindheid daar ook nog wel een rol in... :oops:

Vervolgens de eerst miter uitgevijld, voor het aansluiten van de zadelbuis op het bracket:

Afbeelding

En toen dat perfect paste (er mag geen nagel tussen), dat in de jig gezet:

Afbeelding

Ook de balhoofdbuis zit er op de foto al in. Dat was ook nog even een lastige, want de vork is tapered en ik had dus een 44/49 balhoofdbuis nodig en die had Columbus niet in de aanbieding. Uiteindelijk heeft Martin er een van Loco Machine uit Amerika laten komen en dat was toch wel een heeeel mooi buisje. :-)

Vervolgens de onder- en bovenbuis uitgevijld en op maat gemaakt, zodat die ook in de jig konden. De papiertjes op de buizen zijn malletjes die uit BikeCad komen en die ik gebruikte om de miters zo veel mogelijk op maat te vijlen. Dat paste uiteraard niet direct, maar je hebt dan in ieder geval de boel al aardig in de goede richting.

Afbeelding

Het frame kreeg interne bekabelling, dus daarvoor de buisjes gemaakt en met zilver gesoldeerd (de rest ging met messing), gaten in de buizen gemaakt en het hele verhaal erdoor gefriemeld. Nog best een gedoe om drie buizen door de onderbuis te krijgen en uit het juiste gat te laten komen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alles in de jig gefixeerd en getacked, zodat we daarna de boel af konden solderen:

Afbeelding

Afbeelding

Controleren of het allemaal nog een beetje recht was:

Afbeelding

En dat was het, dus door met de achterbrug.

Afbeelding

Die achterbrug was ook weer even spannend, want ik wou banden van max. 40mm kunnen gebruiken. Mijn voorvork kan dat aan, dus dan wil je dat in de achtervork uiteraard ook. Achter hebben we Paragon dropouts gebruikt, voor een 12mm steekas en met een flatmount schijfremaansluiting. Die dropouts zijn een modulair systeem, dus de schijfremaansluiting moest eerst op de dropout gesoldeerd worden:

Afbeelding

En vervolgens kon het aan de chainstays en de chainstays weer aan het voorframe:

Afbeelding

En dan begint het zowaar al ergens op te lijken:

Afbeelding

Helemaal als je de seatstays er ook aangesoldeerd hebt:

Afbeelding

De fillets zijn dan nog niet allemaal even fraai (al ging het voor een eerste keer erg goed, al zeg ik het zelf):

Afbeelding

Afbeelding

En het was ook nogal een opluchting toen bleek dat behalve de band in de achtervork, ook de cranks langs de achtervork konden:

Afbeelding

Afbeelding

We waren even bang dat er een deuk voor de voorbladen gemaakt moest worden, maar gelukkig hoefde dat niet. Uiteindelijk was dit het resultaat van 4 dagen vijlen en solderen:

Afbeelding

Dat moest echter nog wel flink afgewerkt worden, want de fillets waren natuurlijk nog veel te grof. Kun je natuurlijk lakken en net doen alsof dikke lasnaden mooi zijn, maar dat was uiteraard niet de bedoeling. Dus op voor een dagje vijlen, schuren, vijlen, schuren en nog wat schuren. Uiteindelijk resulteerde dat in gladde fillets met aardig mooie overgangen tussen de verschillende buizen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het eindresultaat:

Afbeelding

Komende week gaat hij naar de spuiter en dan hoop ik hem drie week later op te kunnen gaan bouwen. Ik ben enorm benieuwd hoe hij gaat rijden, maar Martin had er alle vertrouwen in. :)

Al met al was het een geweldige ervaring en ik kan het echt iedereen aanraden. Je leert enorm veel, houdt er een absoluut uniek frame aan over en hebt ook nog eens een geweldig leuke, gezellige en perfect verzorgde week.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 aug 2016 18:03

Erg leuk, wat voor kleurtje komt erop?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 aug 2016 18:04

Gaaf dat je dit doet en zo op het forum deelt. Ben erg benieuwd naar de volgende foto's en de specificaties van de onderdelen die je gaat toepassen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 aug 2016 18:11

Zeer mooi project, je kunt trots zijn op het resultaat. Keep em coming!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 aug 2016 18:21

Heel mooi om te zien en leuk om te lezen.. Ik vroeg me laatst nog af je er al aan was begonnen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 aug 2016 18:34

Leuke reportage!
Ook stoer dat je gewoon de lasbrander hebt durven pakken om je eigen frame te solderen.

Zoiets als dit verwacht je in een fietsblad, ow wacht. ;) :lol:

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 21 aug 2016 18:34

Gaaf dat je dit gedaan hebt, benieuwd naar de kleur en de totale fiets.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 aug 2016 18:46

Leuk om te lezen. Ik zou het lef niet hebben om zoiets te doen. Ik zou geen vertrouwen in mijn eigen laswerk. Dat is toch meer iets voor een pro lijkt me.

Die cranks komen wel heeeeeel dicht langs de liggende achtervork. Was dat van te voren niet goed uitgedacht of deden de buizen toch net iets anders dan in het ontwerp?
Live fast; die young. mijn blog

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 21 aug 2016 18:47

Prachtig werk. Ga dit draadje volgen.
Lijkt me erg leuk om te doen.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Avvocato
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 jun 2013 16:08

Gebruikersavatar Avvocato 21 aug 2016 19:06

Cool

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 21 aug 2016 19:27

Heel mooi. Hier zou je zo in FIETS een vervolg artikelreeks van kunnen maken voor zo'n 2 a 3 nummers..... 8-)
is het fietsen aan het her-ontdekken

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 aug 2016 19:33

rob74 schreef:

Die cranks komen wel heeeeeel dicht langs de liggende achtervork.
Idd, ik vraag me af of dat geen problemen gaat geven met de achterkant van je schoen?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie