Alles over vakanties op én met de fiets

Mighty Corinthian 300 km

Cyclopetje

Cyclopetje 04 jul 2016 00:05

Interessante tocht voor vintage fietsers die zichzelf en het materiaal willen " testen "
De Mighty Corinthian is de langste 1 dags retrotoertocht ter wereld.
Schitterende tocht in het Lake Distrikt, UK.

Volbracht 25 juni
Gemeten afstand met garmin Etrex 30 in de pocket: 304km en 4693 hoogtemeters
Hou het op 300km en zeker 4600 hoogtemeters

- volledig gepijlde route
- 5 stops
- links fietsen !
- enkel deelname met stalen fiets van voor 1987 , buiscommandeurs, kabels buitenom, toeclip pedalen, vintage kleding, wollen trui, koerspetje, ( helm mag ).

1 deelnemer volbracht de tocht op een 94 jaar oude racefiets met fix verzet 45 x 20 !
De steilste stukken deed hij te voet zoals dat vroeger ook ging.
Na het volbrengen fietste hij verder..de nacht in.. op weg naar de overtocht richting Frankrijk..

Als voorbereiding trainde ik 3 maanden regelmatig in Zuid-Limburg. Afstanden opbouwend van 70 km tot 210 km op een Italiaanse stalen Tommasini
Kleinste verzet: 42 x 26 T met als noodijzer een 30 T ( is ongeveer 39 T x 28 T )
Achter een oude Maillard Course schroefpignon met 6 kransjes erop.

Voor info: check internet: Mighty Corinthian, Sportive Lakes
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 06 jul 2016 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 jul 2016 00:16

Altijd leuk om hier een uitgebreid verslag met wat foto's van te zien ! ;)

Cyclopetje

Cyclopetje 04 jul 2016 08:29

De foto's op de website van Sportive Lakes Mighty Corinthian zijn van 1 van hun andere events.
Foto's van de 1ste editie Mighty Corinthian zijn te vinden op de site van professioneel fotograaf Stephen Fleming.
Link: http://www.steveflemingphoto.com
Zelf geen camera mee. Puur fietsen en genieten en het beeldwerk overlaten aan die profs.

De hoogteoverbrugging was oorspronkelijk ruim 4100 m. Route werd later deels gewijzigd ( wegenonderhoud na slechte winter ) waardoor het aantal hoogtemeters toenam.
Op Strava zag ik 4952 meters. Maar lijkt me teveel.
Mike Stead die ook een Garmin bij had registreerde 300km en een dikke 4600 hoogtemeters. Die van mij 304km en 4693m.
Gemiddeld 4640m of zo. Beste uitgaan van de laagste waarde, alle extra's zijn meegenomen :-)

Ik ga zelf geen uitgebreid verslag schrijven. Kan je wel vertellen dat dit een geweldig mooie levensbeleving is. 300 km fietsen op een vintage racefiets door het prachtige groene Lake Distrikt. Ochtenddauw over de meren, herten die mee gingen rennen, mooie dorpen, vele hellingen met 2 passen. Hartside pas en na 250km de Kirkstone pas vanaf de noordkant. ( kijk maar op site van Fleming )
De start en finish bevindt zich in Ulverston. Dit is de geboorteplaats van Stan Laurel.
De temperatuur lag tussen de 11 en 16 graden. Slechts 1 plensbui gehad en dat is geluk in het groene Lake Distrikt.

Aantal deelnemers was laag. Lijst gezien met 23 retrorenners. ( UK, B, DLD, Fr, NL, Australie ) Je hebt geen keus zoals bij L' Eroica om kortere afstanden te doen. Het is alles of niets.
Het kost wat vanwege de extra kosten van de overtocht. Maar na volbrenging kom je rijker thuis. Zo voelt dat.

Aanrader !

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 05 jul 2016 19:53

Afbeelding

Ik denk dat je de Hardknott Pass bedoelt.
Een vreselijke ploert!

Lijkt me een geweldige belevenis.

Cyclopetje

Cyclopetje 06 jul 2016 00:25

Mighty Corinthian heeft Hartside en Kirkstone waarvan de Kirkstone de zwaarste is. Die komt pas na 250km aan de beurt. Verspreid over het hele traject heb je rustige langere beklimmingen, vlakkere stukken langs enkele meren en stukken waar je goed bezig word gehouden met veel korte klimmetjes achter elkaar.
De organisator heeft bewust de zwaarste hellingen van lake Distrikt weggelaten.
Na het evenement kwam de vraag of de afstand gekort moet worden naar 250km zodat het toegankelijk word voor een grotere groep.
Maar alle uitrijders zijn het erover eens: niets meer aan veranderen. 300km is Mighty ! En die ronde is ontzettend mooi !
Ene Mike die enkele UCI evenementen deed ? ( ik haal die info uit de media.. ) en deelnemer van MC was zeer onder de indruk. Die vond de Kirkstone beklimming 1 van zijn zwaarste belevingen. Sommige blabla typen vinden die helling dan weer niet veel voorstellen, maar doe het maar eens op een oude stalen fiets met vele km's en hoogtemeters achter de rug + toeclip pedalen + wollen truike. Ik vond het kicken om die pass fietsend te nemen.
Zeker 2 deelnemers hadden klickpedalen en 1 ervan zelfs ergopower shifters. Past totaal niet in het plaatje vintage. Ze waren er niet vlotter mee.

Mighty Corinthian is puur vintage fietsen over een lang traject met veel beklimmingen.
Er is geen festival en onderdelenbeurs aan gekoppeld.
Je fiets veelal solo, eigen tempo. Maar meestal zit er wel iemand binnen een paar km voor of achter je. Je treft elkaar weer op de stops. Kleine lokalen / zitruimtes met alle comfort. Tijdens deze 1ste editie trof je dan 5-8 retrorenners. Stempel zetten, even wat eten en weer op weg. De organisator, fotografen en een mechanicien tuffen met hun karretje en motoren van tijd tot tijd voorbij naar de volgende stop.

Check Strava link: https://www.strava.com/routes/5279907

Hardknott zit in 1 van hun kortere vintage evenementen. 30%...die zou ik dan lopen. krachten sparen, ik hoef geen geknapte Iliopsoas.
Mighty Corinthian is te volbrengen met 42-28 als lichtste verzet. Op Kirkstone staat in begin 20% maar dat geloof ik niet zo. Op 3/4 is het 13%.
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 06 jul 2016 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Cyclopetje

Cyclopetje 06 jul 2016 01:24

Op het steilste stuk van Kirkstone pass: http://www.steveflemingphoto.com/l1060597

Die beenstukken zijn afgeknipte mouwen van een oude versleten polartec fleecetrui. Goedkoop en functioneerde prima in de frisse ochtend en trok ze weer aan na een plensbui.
Mijn vintage Adidas merckx schoenen zijn versleten. Gebruikte tijdens MC de retro look veterschoenen van Giro Empire maar dan wel met vintage plastic plaatjes eronder met zo'n sleuf. Werkte prima in de toeclip pedalen.
Sommige gebruiken sneakers, makkelijk om op te lopen als dat nodig is.

Heb geen moderne helm. Meestal onderweg met alleen een petje of worstenhelm.
Trui is van merino wol.
Droeg een klein rugzakje met daarin een regenjack, 1 extra koeler ondershirt, stempelkaart, persoonlijke gegevens op een papiertje, gps voor het geval de route niet meer te vinden is door weggehaalde pijlen, isostar repen, paar OTE tabletjes en energiedrank in poedervorm. Misschien allemaal net weg te proppen in de 3 achterzakken. Wilde echter geen risico lopen om iets te verliezen.

Op de stops heb je thee, koffie, water, cake, brood, meusli, gedroogde abrikozen en bij 1 stop bier met dikke koeken met ham erin. Dat verteert veel langzamer dan sportvoeding. Maar op zo'n afstand nam ik dat liever dan die zoete sportrepen.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 06 jul 2016 09:43

Die Kirkstone Pass is ook zeer zwaar. Mooi verslag!

Cyclopetje

Cyclopetje 15 jul 2016 08:23

Plaats reactie