Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 13 nov 2023 10:45

Toch even een oude al vaak behandelde vraag bovenhalen. Alhoewel ik rationeel het antwoord eigenlijk al weet ;-) Dubbel of enkelzijdige meting.
Ik heb een 3 tal jaar met de Favero Duo rondgereden, bevielen goed maar helaas overleden een jaar geleden. Dus rij alweer een tijd zonder. Ik neig er toch weer naar om een set aan te schaffen, pedalen bevielen an sich al goed, beter dan de Keo's die ik nu heb. Ik vind het ook betrouwbaarder rijden op de hometrainer, ik heb de waardes van de Wahoo kickr nooit helemaal vertrouwd.

Ik ben geen echte cijfertjes freak en gebruik het dus voornamelijk om een progressie op de langere termijn te zien en om fatsoenlijk binnen te trainen. Ook mijn l/r verhouding valt binnen redelijke grenzen. Meestal zat ik rond de 49/51 en met wat vermoeidheid riching de 48/52.
Dus is de 250 euro die ik extra betaal voor de duo ten opzichte van de uno het waard? Denk het eigenlijk niet, maar wie weet heeft iemand een argument waar ik nog niet aan gedacht heb ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 13 nov 2023 11:01

Denk dat het antwoord al wel eerder is behandeld ;)
Als je je vermogenszones maar baseert op dezelfde meter, zit je eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb dubbelzijdige Assioma’s en nog een oude enkelzijdige 4iii (icm SPD). Fiets ik er anders van? Nee. Zelfs met mijn scheve vermogen (tot max 55/45%) valt dat nog redelijk binnen de marges van wat ik acceptabel vind (meetafwijking zit vaak rond 2%; die laatste 3% geloof ik wel, zeker off-road).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 13 nov 2023 11:02

fietsslak schreef: 13 nov 2023 11:01 Denk dat het antwoord al wel eerder is behandeld ;)
Als je je vermogenszones maar baseert op dezelfde meter, zit je eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb dubbelzijdige Assioma’s en nog een oude enkelzijdige 4iii (icm SPD). Fiets ik er anders van? Nee. Zelfs met mijn scheve vermogen (tot max 55/45%) valt dat nog redelijk binnen de marges van wat ik acceptabel vind (meetafwijking zit vaak rond 2%; die laatste 3% geloof ik wel, zeker off-road).
antwoord is zeker behandeld, maar er waren ook een hoop meningen over. Komt er ws op neer waar je het geld voor over hebt ;-) Ik ga er nog een nachtje over slapen :like:
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 13 nov 2023 13:46

Ik heb een Stages powermeter, dubbelzijdig, in een Ultegra crankset. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen gaan de knoopcelbatterijtjes niet zo lang mee.
Ik gebruik 'm om mijn conditie op langere termijn te zien, en om bij tijd en wijle te trainen in hartslag zones en power zones.

Toen ik 'm net had, jaren geleden, was er wel een probleem mee, er was een brakke soldeerverbinding maar ik heb toen probleemloos een nieuwe gekregen van Mantel.

Stancke
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 14 nov 2023 16:56

Christine schreef: 13 nov 2023 13:46 Ik heb een Stages powermeter, dubbelzijdig, in een Ultegra crankset. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen gaan de knoopcelbatterijtjes niet zo lang mee.
Maak je gebruik van Lithium batterijen of niet? Schijnt dat dit een groot verschil maakt.
Dat wist ik vroeger niet.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 nov 2023 14:49

Zo, afgelopen zondag de knoop doorgehakt en de Favero Assioma Uno gekocht. Maar zo tevreden als ik was met de Duo de afgelopen jaren zo moeizaam is de start met deze pedalen. En dat ligt voornamelijk aan de app van Favero. Het kost me de grootste moeite om de pedalen (of pedaal) gevonden te krijgen. Meestal moet ik als ik iets in de setting wil op zoeken de app verwijderen, opnieuw installeren en dan maar hopen dat het wel werkt..

Ik zal eens kijken of de app op een tablet wel wat stabieler werkt, maar vermoeiend is het wel soms.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 nov 2023 17:15

Waarom voor pedalen kiezen, vrij dure optie en na een 10 a 12K zijn ze echt versleten bij het gros van ons.
Dat de meeste het niet door hebben is weer wat anders

Een stages of spider meter gaat veel langer meer. Mijn Quarq heeft het zeven jaar en circa 6000km per jaar gewerkt voordat ie stuk was.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 nov 2023 17:24

Pedalbodies en lagers kun je gewoon vervangen, en die moet je bij "gewone" pedalen net zo goed vervangen.

Waarom pedalen? Makkelijk installeren, ideaal als je veel op huurfietsen rijdt, makkelijk over te zetten op andere fietsen.

De eerste Stages die lang mee gaat moet nog uitgevonden worden trouwens.

Overigens zou ik op een MTB nooit pedalen kiezen, op de weg heb ik er geen enkele moeite mee.

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 nov 2023 18:23

Mijn assioma duo's zitten nu ruim 24k op m'n fiets. Ik denk dat de lagers nu wel langzaamaan aan vervanging toe zijn, maar dat is een setje van een paar tientjes (en wellicht goedkoper als je los zoekt ipv de set bestelt). De pedalen an sich hebben nog geen krimp gegeven. De float is nog zowat hetzelfde als toen ze nieuw waren.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 nov 2023 09:40

Als je wilt wisselen of inderdaad huurfietsen, dan zijn pedalen handig.

Ik heb dan weer die tik dat ik op elke fiets dezelfde meter wil. Het is ook net hoe je het doet.
Houd er zelf al rekening mee bij het kopen en dan is een (quarq) spider niet duur.
Koop je een hele fiets en moet je de hele crank en bladen ook vervangen, ja dan ga je richting de 1000 euro.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 nov 2023 17:21

wasbeer2006 schreef: 21 nov 2023 17:15 Waarom voor pedalen kiezen, vrij dure optie en na een 10 a 12K zijn ze echt versleten bij het gros van ons.
Dat de meeste het niet door hebben is weer wat anders

Hoe bedoel je? Mijn Garmin Rally pedalen gaan toch al zo'n 25k mee en die doen het nog prima.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 nov 2023 19:13

wasbeer2006 schreef: 21 nov 2023 17:15 Waarom voor pedalen kiezen, vrij dure optie en na een 10 a 12K zijn ze echt versleten bij het gros van ons.
Dat de meeste het niet door hebben is weer wat anders

Een stages of spider meter gaat veel langer meer. Mijn Quarq heeft het zeven jaar en circa 6000km per jaar gewerkt voordat ie stuk was.
Voor die pedalen kan je toch ook nieuwe pedaalbodies verkrijgen.

Plaats reactie