Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 27 nov 2023 08:53

Ik zag net op de site van Mantel dat de "Favero Assioma DUO-Shi Pedaalassen" uitverkocht zijn en niet meer terug op voorraad zullen komen.
Zou dit het einde van de DUO-Shi pedalen kunnen zijn? Door de Q-Factor van 64mm zijn ze minder populair dan de normale Assioma pedalen.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 nov 2023 09:32

Kiekeboe schreef: 27 nov 2023 08:53 Ik zag net op de site van Mantel dat de "Favero Assioma DUO-Shi Pedaalassen" uitverkocht zijn en niet meer terug op voorraad zullen komen.
Zou dit het einde van de DUO-Shi pedalen kunnen zijn? Door de Q-Factor van 64mm zijn ze minder populair dan de normale Assioma pedalen.
Mijn ervaring bij Mantel is dat ze soms gewoon niet weten wanneer het product er weer is. 9/10x kun je het een week later weer bestellen.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 30 nov 2023 11:08

Even hier een vraag droppen, voor ik het bij de support van Favero ga neerleggen (heb even niet alle gegevens hier op het werk ;-)

Ik heb dus de Favero uno aangeschaft, na wat opstartproblemen lijkt alles nu goed te werken, op 1 ding na. Ik moet in de app de optie aanzetten om het vermogen te verdubbelen, om dus de enkelzijdige meting maal 2 te doen. Klinkt logisch. Maar als ik in Zwift de Favero wil gebruiken als vermogensmeter wordt de gemeten waarde nog eens verdubbeld ;-) Ik ga dan uiteraard heel hard en dat is best leuk, maar niet de bedoeling ;-) Ik kan dan er voor kiezen om deze optie weer uit te zetten, maar dan meet de Garmin Edge die ik er naast heb lopen dus maar de helft van mijn daadwerkelijke vermogen. Ik gebruik de Garmin voornamelijk om de conditie over de langere termijn te monitoren, dus als ik de helft van mijn daadwerkelijk vermogen meet met de bijhorende hartslag zal de Garmin zeggen dat mijn conditie achteruit gaat. Iemand ervaring hiermee misschien?

Edit. Ik zie net al ergens in Zwift forums voorbij komen dat Zwift inderdaad weet dat er een Uno gebruikt wordt, dus dan moet de optie verdubbel mijn vermogen uitgezet worden. Blijft over dat ik dan de Garmin er dus eigenlijk niet naast kan gebruiken. Dat zou jammer zijn, maar ook niet meer dan dat ;)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 30 nov 2023 12:36

raassie schreef: 30 nov 2023 11:08 Even hier een vraag droppen, voor ik het bij de support van Favero ga neerleggen (heb even niet alle gegevens hier op het werk ;-)

Ik heb dus de Favero uno aangeschaft, na wat opstartproblemen lijkt alles nu goed te werken, op 1 ding na. Ik moet in de app de optie aanzetten om het vermogen te verdubbelen, om dus de enkelzijdige meting maal 2 te doen. Klinkt logisch. Maar als ik in Zwift de Favero wil gebruiken als vermogensmeter wordt de gemeten waarde nog eens verdubbeld ;-) Ik ga dan uiteraard heel hard en dat is best leuk, maar niet de bedoeling ;-) Ik kan dan er voor kiezen om deze optie weer uit te zetten, maar dan meet de Garmin Edge die ik er naast heb lopen dus maar de helft van mijn daadwerkelijke vermogen. Ik gebruik de Garmin voornamelijk om de conditie over de langere termijn te monitoren, dus als ik de helft van mijn daadwerkelijk vermogen meet met de bijhorende hartslag zal de Garmin zeggen dat mijn conditie achteruit gaat. Iemand ervaring hiermee misschien?

Edit. Ik zie net al ergens in Zwift forums voorbij komen dat Zwift inderdaad weet dat er een Uno gebruikt wordt, dus dan moet de optie verdubbel mijn vermogen uitgezet worden. Blijft over dat ik dan de Garmin er dus eigenlijk niet naast kan gebruiken. Dat zou jammer zijn, maar ook niet meer dan dat ;)
Als je nou je zwift account koppelt met garmin connect hoef je je edge niet erbij aan te hebben.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 30 nov 2023 12:47

Xheanortx schreef: 30 nov 2023 12:36
raassie schreef: 30 nov 2023 11:08

Als je nou je zwift account koppelt met garmin connect hoef je je edge niet erbij aan te hebben.

Volgens mij is Connect al gekoppeld met Zwift, het gaat meer over dat de Garmin Edge bepaalde gegevens opslaat tijdens een workout en verwerkt en dat doet hij niet vanuit de gegevens van Zwift volgens mij. Maar ik kan eens kijken wat er gebeurd als ik alleen de Zwift gevens gebruik op Connect. Thanks voor het meedenken iig
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 30 nov 2023 12:54

Kiekeboe schreef: 27 nov 2023 08:53 Ik zag net op de site van Mantel dat de "Favero Assioma DUO-Shi Pedaalassen" uitverkocht zijn en niet meer terug op voorraad zullen komen.
Zou dit het einde van de DUO-Shi pedalen kunnen zijn? Door de Q-Factor van 64mm zijn ze minder populair dan de normale Assioma pedalen.
Assioma komt (binnenkort?) met een Shimano SPD versie van hun powermeter pedalen

https://cycling-favero-com.translate.go ... r_pto=wapp
Gek van de weg, de MTB en het gravel

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 dec 2023 01:03

nielsh schreef: 30 nov 2023 12:54
Kiekeboe schreef: 27 nov 2023 08:53 Ik zag net op de site van Mantel dat de "Favero Assioma DUO-Shi Pedaalassen" uitverkocht zijn en niet meer terug op voorraad zullen komen.
Zou dit het einde van de DUO-Shi pedalen kunnen zijn? Door de Q-Factor van 64mm zijn ze minder populair dan de normale Assioma pedalen.
Assioma komt (binnenkort?) met een Shimano SPD versie van hun powermeter pedalen

https://cycling-favero-com.translate.go ... r_pto=wapp
oooh... Da's een mooie voor volgend jaar. Heb nu een enkelzijdig 4iiii op m'n gravelfiets, en helaas is mijn balans meestal rond de 48/52. Nu kan ik dat in de 4iiii app wel enigszins gelijktrekken, maar ideaal is het niet. Voor dit seizoen heb ik al genoeg geld uitgegeven, maar volgend jaar is dit een no-brainer voor mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 dec 2023 07:25

derxx schreef: 01 dec 2023 01:03
nielsh schreef: 30 nov 2023 12:54
Kiekeboe schreef: 27 nov 2023 08:53 Ik zag net op de site van Mantel dat de "Favero Assioma DUO-Shi Pedaalassen" uitverkocht zijn en niet meer terug op voorraad zullen komen.
Zou dit het einde van de DUO-Shi pedalen kunnen zijn? Door de Q-Factor van 64mm zijn ze minder populair dan de normale Assioma pedalen.
Assioma komt (binnenkort?) met een Shimano SPD versie van hun powermeter pedalen

https://cycling-favero-com.translate.go ... r_pto=wapp
oooh... Da's een mooie voor volgend jaar. Heb nu een enkelzijdig 4iiii op m'n gravelfiets, en helaas is mijn balans meestal rond de 48/52. Nu kan ik dat in de 4iiii app wel enigszins gelijktrekken, maar ideaal is het niet. Voor dit seizoen heb ik al genoeg geld uitgegeven, maar volgend jaar is dit een no-brainer voor mij.
Maar wat is er mis met 48/52?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2023 09:10

48-52 is heel normaal. Bijna geen mens trapt 50-50.
Maar prima excuus om een nieuw setje aan te schaffen :mrgreen:
Less is bore

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 dec 2023 09:59

nijkie schreef: 01 dec 2023 07:25
derxx schreef: 01 dec 2023 01:03
nielsh schreef: 30 nov 2023 12:54

Assioma komt (binnenkort?) met een Shimano SPD versie van hun powermeter pedalen

https://cycling-favero-com.translate.go ... r_pto=wapp
oooh... Da's een mooie voor volgend jaar. Heb nu een enkelzijdig 4iiii op m'n gravelfiets, en helaas is mijn balans meestal rond de 48/52. Nu kan ik dat in de 4iiii app wel enigszins gelijktrekken, maar ideaal is het niet. Voor dit seizoen heb ik al genoeg geld uitgegeven, maar volgend jaar is dit een no-brainer voor mij.
Maar wat is er mis met 48/52?
Er is niks mis met 48/52, naar als je een enkelzijdige vermogensmeter hebt gaat die de waarde van die 48% verdubbelen, en kom je dus op 96% uit ipv 100. Als je dan denkt dat je rond je ftp zit te trappen op 280w, zit je stiekem 290w te trappen. Vergelijken van gegevens wordt dan best lastig. Daarbij heb ik ook dagen dat het 46/54 is, en dan wordt het verschil alleen maar groter.
Op zich maakt het voor mij op de gravelfiets niet heel veel uit omdat ik er eigenlijk geen blokjes op doe, maar puur voor de fun ritjes. Maar dan nog wil ik graag dat het wel enigszins klopt wat er uit die meter komt, anders kan ik hem net zo goed niet gebruiken. Daarom is een upgrade naar dubbelzijdig voor mij wel iets wat op de planning staat.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 dec 2023 10:46

En waarom moet je die gegevens vergelijken? Is je trainingsschema zo nauwkeurig dat die paar procent het verschil gaan maken tussen optimaal trainen en verkeerd trainen?
Ik merk dat ik een vermogensmeter wel mis, indien die niet aanwezig is. Dan moet ik de D2 trainingen op gevoel en hartslag uitvoeren en daar zit zeker een grote foutmarge in. Maar ik heb alleen maar enkelzijdige meting en kan mij niet voorstellen dat die paar procent het verschil voor mij gaan maken om beter te kunnen trainen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 15:06

Als je altijd enkelzijdig meet maat het natuurlijk niet uit.
Er komt pas een verschil als je bv op een andere fiets aan de andere kant meet (of dubbelzijdig meet).

Plaats reactie