Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie SeiserAlm: MTB of racert?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2016 11:43

Help, een luxeprobleem!

Omdat de familie 53x11 enigzins bergengek is, gaat de vakantie ook dit jaar weer richting hooggebergte. Dit jaar is SeiserAlm aan de beurt (jeweetwel, van dat tijdritje laatst)

Alleen, welke bike neem ik mee? De racefiets is de obvious choice, maar een paar maanden geleden heb ik mijn old-skool MTB vervangen door een volwaardig nieuw exemplaar, met als gevolg dat ik de afgelopen tijd meer op de MTB dan op de racer heb gezeten en het MTB'en op dit moment eigenlijk leuker vind. Overweeg nu dus de racer thuis te laten en de MTB op het dak te zetten. Maar:

- is een hardtail (Grand Canyon CF SLX om precies te zijn) wel geschikt voor het terrein?
- Kan ik daar met 160/180 mm schijven uit de voeten?
- Is het uberhaubt wel verstandig om er alleen op uit te trekken op de MTB? M.a.w. hoe uitdagend is het terrein?
- Hoe ver moet je rijden voordat je op een leuke route zit, waar je ook nog eens niet de hele dag mee bezig bent (de rest van de familie wil papa ook nog zien namelijk). We zitten hier
- Wat zouden jullie doen?

Ben benieuwd :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 mei 2016 12:11

Het nadeel van de racefiets op de Seiser Alm is dat je veel over dezelfde weg heen en terug moet om leuke rondjes te rijden.
Toevallig afgelopen weekend besproken met een maatje omdat we een combi idee (racefiets/mtb/ski/langlauf/wandel in 1 week) en of de Seiser Alm dan een idee is. Jazeker......

Maar.......2 weken met de racefiets op de Seiser Alm? Om het leuk te maken ga je dan toch een aantal keer in de auto zitten of de klim vanuit het dal heel vaak rijden.
MTB padden op de Seiser Alm zijn doorgaans breed. Logisch want er is ruimte en ook de langlauf tracks daar zijn vrij relax.

Idee is racefiets mee en paar dagen MTB huren. Dan misschien ook de Sellaronda aanpakken. Zelf nooit gedaan met de MTB. Zijn diverse varianten. Ben je het na 2 passen zat kan je over de gewone weg je rondje afmaken :mrgreen:

Overigens zitten er op de Seiser Alm een paar erg goede restaurants. Dus je moet wel flink fietsen :mrgreen:

En de geheimtip in deze buurt: Passo Nigra uit Tires :idea:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 mei 2016 12:35

Waarom niet allebei?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2016 14:15

Past niet.

Geloof me, heb ik serieus overwogen
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 mei 2016 14:18

Je hebt geen trekhaak?

raassie
Forum-lid

raassie 31 mei 2016 14:21

Ik zelf zou kiezen voor de atb. En dan voornamelijk omdat je dan alle kanten op kan. Je kunt met de mtb (desnoods met een extra setje slicks voor op de weg) wel de weg op, maar niet echt gemakkelijk met een racer van de gebaande paden af....
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2016 15:19

@Havana: geen trekhaak idd. Fiets moet dus op het dak, naast de XXL dakbox. Dingetje is ook dat het voorwiel in de achterbak moet. Ergo: er kan slechts 1 fiets mee

@raassie: Daar heb je gelijk in; ik weet alleen nu al dat ik me kapot ga irriteren met de MTB op de weg, omdat ik weet dat op de weg fietsen met de racer zoveel fijner is.
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 mei 2016 15:40

Voorwieldrager voor de Outride heb ik voor je, kan je gratis lenen. Helpt dat? Heb evt ook nog een 2e dakdrager (Thule Freeride).

Als je dakdragers pakt die een beetje oversteken, past t meestal wel.

Anders een fietsdrager voor op de kofferbak, heb ooit een Mottez gebruikt van MP, 25€ en werkte prima.

http://link.marktplaats.nl/m1056039563

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2016 16:17

Ik denk dat de familie gek wordt. Ik ben al een stuiterbal op vakantie: ik "MOET" fietsen, dan "MOET" ik bergwandelen met de kids, dan "MOET" ik zwemmen en daarna "MOET" ik BBQ'en en bier drinken van mezelf anders word ik onrustig, het is waarschijnlijk niet zo'n goed idee als ik zowel "MOET" fietsen op de racer als de MTB.

(de familie 53x11 zal niet zo snel een all-inclusive resort bezoeken...kleine troost, op wintersport ben ik nog erger)
baanfiets kopen?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 31 mei 2016 16:22

53x11 schreef: @raassie: Daar heb je gelijk in; ik weet alleen nu al dat ik me kapot ga irriteren met de MTB op de weg, omdat ik weet dat op de weg fietsen met de racer zoveel fijner is.
HTFU :lol:

Kwestie van wennen. Verwend race nest. Met MTB kun je juist lekker overal gaan.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2016 16:24

He, ik schik me naar mijn vervoermiddel! Op de racefiets een gesoigneerde showpony, het liefst over zo een zo strak mogeljik wegdek, op de MTB graag een beetje ingewikkeld terrein.
;-)
baanfiets kopen?

raassie
Forum-lid

raassie 31 mei 2016 16:38

[quote="53x11"]Ik denk dat de familie gek wordt. Ik ben al een stuiterbal op vakantie: ik "MOET" fietsen, dan "MOET" ik bergwandelen met de kids, dan "MOET" ik zwemmen en daarna "MOET" ik BBQ'en en bier drinken van mezelf anders word ik onrustig, het is waarschijnlijk niet zo'n goed idee als ik zowel "MOET" fietsen op de racer als de MTB.

Je moet helemaal niks ;) Maar ik snap je wel, ook ik sleep graag de fiets mee, en aangezien mijn vriendin dat dan ook doet, en er achter de auto maar 2 fietsen passen is het elk jaar weer wikken en wegen wat er mee gaat. Je gaat hoe dan ook ergens balen. Zo van "had ik nou maar mijn racefiets meegenomen ipv mtb" Of precies het omgekeerde :twisted:
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie