Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets

crimpyrex
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:52

crimpyrex 20 jul 2010 14:02

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik hier een nieuw onderwerp geplaatst over koopadvies voor een nieuwe fiets. Ik dacht dat ik op dat moment het beste voor een Stevens San Remo kon gaan. Echter, nu ik me wat meer ben gaan verdiepen in de Shimano sets, ben ik toch weer aan het twijfelen gegaan. Voor zover ik weet is het Sora, Tiagra, 105 (in volgorde van kwaliteit).

De Stevens San Remo heeft Tiagra aan boord voor 799. Nu was ik op de site van mantel tweewielers aan het kijken en kwam ik deze fiets tegen:

http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... _2010.html

Voor dezelfde adviesprijs heb je dan een fiets afgemonteerd met 105, wat volgens mij weer beter is als Tiagra. Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil er niet meer als 800 euro voor uittrekken, omdat ik een beginnende fietser ben. Er is altijd baas boven baas, maar ergens moet een limiet gesteld worden.

Ik zal 2 à 3 keer per week ong. 50 km fietsen. Dus dat komt neer op zo'n 150 km per week. Gewoon, met de lokale fietsclub.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 20 jul 2010 14:22

Ik denk dat je beide fietsen in het echt moet zien en eventueel op moet rijden. De Harrier 1 heeft geen carbon voorvork, en dat maakt de fiets minder comfortabel. Ook vind ik de afwerking van het frame minder mooi.. Maar dat is erg persoonlijk. Ik heb de Stevens niet in het echt gezien, dus ik kan niet zeggen of die een mooiere afwerking heeft.

Succes
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 20 jul 2010 14:29

Dat je een budget stelt is helemaal goed maar persoonlijk zou ik niet voor minder gaan dan de 105 groep. Zeker als je wat serieuzer wilt gaan fietsen.

Je moet echter niet alleen naar de groep kijken maar ook of de fiets een beetje bij je past. De maat, en dan met name de lengte van de bovenbuis en de hoogte van het balhoofd zijn meest bepalend. (Is het balhoofd te laag krijg je al gauw een spacertoren)

Als je de juiste maat weet dan kunnen mensen hier op het forum misschien vertellen waar nog een leuke (overjarige)fiets staat voor een zacht prijsje, met minimaal 105.

Waarschijnlijk wil je gauw fietsen maar de winter is de beste tijd om goedkoop een fiets te vinden.


Succes


;)
Afbeelding

jeroenbiemans
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35

jeroenbiemans 20 jul 2010 14:36

Hoi CrimpyRex,

Ik heb een paar maanden geleden (ook als beginnend fietser met een beperkt budget) voor ongeveer eenzelfde dilemma gestaan. 105 afgemonteerd is inderdaad beter dan Tiagra, maar er zijn veel meer factoren die meewegen dan alleen de afmontage: de kwaliteit van het frame, wielset, de service en garantie in de winkel waar je de fiets koopt, je persoonlijke smaak, ga je dubbel of tripple rijden..... etc. Je kunt hier op het forum verschrikkelijk veel informatie vinden als je de sectie "nieuwe racefiets kopen" eens goed doorzoekt, feiten en vooral ook veel meningen.

Zelf rijd ik momenteel met veel plezier op een Koga Myata Flyer, volledig Tiagra afgemonteerd (let op; soms wordt een fiets slechts gedeeltelijk Tiagra, 105 of ik weet niet wat afgemonteerd en dan ben je als leek ongemerkt appels met peren aan het vergelijken). Los van het feit dat ik mijn bike een hele leuke fiets vind om te zien telde bij mij ook zwaar dat er bij mij in het dorp een van de grootste Koga dealers van Nederland zit, ik ken de eigenaar en bijbehorende service. Gezien het feit dat ik zelf nog niet zoveel sleutel-ervaring heb vind ik goede service ook belangrijk; het is natuurlijk prettig dat je niet hoeft te reizen als je een klein probleempje hebt, je gaat even langs en bent even later weer kosteloos op weg. Das andere koek als je een halve dag op weg bent naar een prijsvechter aan de andere kant van het land die eigenlijk geen tijd voor je heeft.....

Maar als je zelf erg handig bent met fietsmontage heb je wellicht een heel andere invalshoek en mening. Kortom het is dus zaak om voor jezelf de opties met bijbehorende voor- en nadelen op een rijtje te zetten en op basis daarvan voor jou de beste afweging te maken. Succes !

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 20 jul 2010 14:58

Je kunt gerust met je "prijsvechtersergensandersgekochteracefiets" naar een willekeurige FM als je een probleem hebt , alleen betaal je daar in de regel dan voor.

Als je bij je plaatselijke FM ook andere dingen koopt zoals kleding, ed kunje ook op die manier service en schappelijke prijzen krijgen bij fietsreparaties.

Een FM moet het juist hebben van reparaties, dat is een belangrijk deel van z'n inkomen. Mensen moeten eens af van het idee dat je niet terecht zou kunnen bij een andere FM als je daar de fiets niet hebt gekocht. Onzin.

IMHO Als je een klein budget hebt zoals de topicstarter kun je het best je geld zo goed mogelijk besteden aan het materiaal zelf.
Afbeelding

crimpyrex
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:52

crimpyrex 20 jul 2010 22:57

Het is een Bulls Harrier 1 geworden. Bedankt allemaal voor de hulp, ik denk dat dit een goede fiets is voor mij.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 21 jul 2010 02:02

Gefeliciteerd met je aankoop!
Veel fietsplezier!

:)
Afbeelding

crimpyrex
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:52

crimpyrex 21 jul 2010 09:19

Wat ik me overigens nog wel afvroeg is het bepalen van het juiste frame.
Dit hebben ze gedaan zonder mij op te meten, omdat ze daar de beschikking niet tot hadden. Een MW vertelde mij met mijn voet onder het pedaal te gaan en zo mijn voet te strekken, zo kon hij bepalen welke framemaat ik nodig had.
In hoeverre kunnen medewerkers van een FW zien welk frame je moet hebben zonder je op te meten? Ik ben in 2 FW geweest die me beide adviseerden om voor framemaat 56 te gaan.

Ik ben 181 cm en weeg zo'n 84kg, voor what it's worth. Binnenbeenlengte kan ik op dit moment niet opmeten, omdat ik op mijn werk ben (had begrepen dat je dat ook zelf kon doen).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2010 12:27

CrimpyRex schreef:Wat ik me overigens nog wel afvroeg is het bepalen van het juiste frame.
Dit hebben ze gedaan zonder mij op te meten, omdat ze daar de beschikking niet tot hadden. Een MW vertelde mij met mijn voet onder het pedaal te gaan en zo mijn voet te strekken, zo kon hij bepalen welke framemaat ik nodig had.
In hoeverre kunnen medewerkers van een FW zien welk frame je moet hebben zonder je op te meten? Ik ben in 2 FW geweest die me beide adviseerden om voor framemaat 56 te gaan.

Ik ben 181 cm en weeg zo'n 84kg, voor what it's worth. Binnenbeenlengte kan ik op dit moment niet opmeten, omdat ik op mijn werk ben (had begrepen dat je dat ook zelf kon doen).

Je hebt je fiets toch al gekocht? Dan komt deze vraag een beetje laat denk ik.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 21 jul 2010 12:37

Lcsmt schreef: Je hebt je fiets toch al gekocht?


dat staat er niet dat ie al gekocht is, je kan het ook zo lezen dat de keus op de Harrier is gevallen. TS zal dan nu gaan kijken naar juiste maat en waar dan de fiets te kopen etc..


;)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 21 jul 2010 12:38

Ja, als de fiets gekocht is is dat wel een beetje laat ja. Maar toch is het wel vreemd hoor, een fietsenzaak zonder een meetlintje? Als de fiets goed zit, dan zal de maat wel kloppen natuurlijk maar normaal gesproken adviseert een verkoper hier in.

crimpyrex
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:52

crimpyrex 21 jul 2010 12:48

Nee, de fiets is nog niet gekocht als in 'staat bij mij thuis'.
Hij wordt voor mij 1 dag apart gehouden, omdat ik dit nog even wou vragen.

De verkoper vroeg mij op de fiets te zitten en recht vooruit te kijken. Daarna vroeg hij mij mijn hoofd gelijk te houden met mijn rug en dan naar het stuur te kijken. Aan de hand daarvan liet hij zijn keuze op 56 vallen. Ik kon ook voor 58 gaan, maar omdat ik een zwakke onderrug heb adviseerde hij mij 56 (omdat je met 58 volgens de verkoper wat verder voorover hing). Ik heb er daarna een stukje op gefietst. Dat voelde wel OK, en de verkoper zei ook dat hij vond dat ik goed op de fiets zat.

Plaats reactie