Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wei eiwit poeders

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 apr 2016 00:24

ruud_k schreef: Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar de term geraffineerde suiker is gewoon een industrie term. Namelijk suiker waarvan alle voedingsstoffen zijn ontdaan. Daar is niets hippies aan, gewoon een saai verhaal eigenlijk. Gezien je altijd van de bronnen bent, verwijs ik je graag naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_refinery
Het is geen hippieterm, maar wel een term waar allerlei gekkies mee aan de haal zijn gegaan, wat tot allerlei misverstanden leidt (bv dat de suikers in vruchtensap 'goed' zijn want 'natuurlijk' en suikerklontjes 'slecht' want 'geraffineerd')

Tot 2 uur na het sporten neemt je lichaam het meest efficient koolhydraten op inderdaad, handig, MITS je de dag erna weer een (zware) inspanning gaat doen. Doe je dat niet en je bent niet actief genoeg, dan worden deze koolhydraten in lichaamsvet opgeslagen.
Maar je spieren weten nog of je de dag erop gaat fietsen natuurlijk ;)
De koolhydraten die je direct na inspanning neemt worden heel makkelijk opgeslagen als spierglycogeen, veel makkelijker dan koolhydraten die je op andere momenten neemt. Google insulinegevoeligheid.
Het is inderdaad wel zo dat, wanneer je glycogeenvoorraden vol zijn, de KH die je nog eet eerder als vet worden opgeslagen, maar de KH die je direct na het sporten neemt, neem je hoe dan ook het makkelijkst op in je spieren.
Dus dan kun je wmb beter de dag erna uitkijken wat je eet.
Ergo, ik heb niets tegen koolhydraten, ik weet alleen wanneer ik ze wel/niet nuttig en in welke hoeveelheid. En vooral..., welk type koolhydraten. Suikers worden alleen goed opgenomen door je lichaam icm vezelrijke voeding,
Suikers zonder vezels worden juist intens immens hypergoed en enorm bliksemsnel opgenomen.
En precies dat maakt ze geschikt voor tijdens en na het sporten, en zeer ongezond voor sedentaire wezens.
Echter laten we eea in perspectief van het topic plaatsen. Na een (zware) inspanning heeft je lichaam behoefte aan herstel = bouwstoffen = eiwitten. Koolhydraten handig voor de volgende inspanning en leveren van energie (energie is geen bouwstof maar een brandstof).

Chemische samenstelling van de spier
[ctrl-V lijstje van Wiki [?]
en glycogeen

Ik weet inmiddels wel wat zo'n vermoeide spier wenst na een training :ugeek:
Inderdaad: koolhydraten om de glycogeenvoorraad weer aan te vullen :winkthumb:
Want de volgende dat ga je gewoon wéér fietsen :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 apr 2016 09:40

Lekkere manier van discussiëren Ruud, jij begint te verwijzen naar profrenners omdat ze passen in een theorie die je verzonnen hebt. Maar als ik het vervolgens over de praktijk heb die ik een paar dagen geleden nog gezien heb, dan moeten we op eens niet meer naar ze kijken...

Het is gewoon onzin wat je beweert. Korte suikers worden snel opgenomen, juist vezels zorgen dat de boel langzamer wordt opgenomen.
Het nemen van eiwitten na inspanning wordt aangeraden omdat je lichaam dan de glycogeen voorraden in je spieren nog efficiënter aanvult. Enkel eiwitten nemen en geen koolhydraten gaat dus niet werken. Er zijn hier al zoveel onderzoeken over gedaan, nog nooit heb ik gezien dat de optie met enkel eiwitten er als beste uit kwam om goed te herstellen.

De website van Asker Jeukendrup is overigens een aanrader voor iedereen geïnteresseerd in dit onderwerp, maar geen zin heeft om wetenschappelijke publicaties door te spitten. http://www.mysportscience.com/
Hij werkt volledig evidence based.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 13 apr 2016 09:58

ruud_k schreef: Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar de term geraffineerde suiker is gewoon een industrie term. Namelijk suiker waarvan alle voedingsstoffen zijn ontdaan. Daar is niets hippies aan, gewoon een saai verhaal eigenlijk. Gezien je altijd van de bronnen bent, verwijs ik je graag naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_refinery
Tot 2 uur na het sporten neemt je lichaam het meest efficient koolhydraten op inderdaad, handig, MITS je de dag erna weer een (zware) inspanning gaat doen. Doe je dat niet en je bent niet actief genoeg, dan worden deze koolhydraten in lichaamsvet opgeslagen.


Mijn lichaam weet echt niet of ik de volgende dag wel of niet ga trainen. En al wordt een deel van de koolhydraten opgeslagen als vet, wat dan nog? Tijdens het fietsen gebruik je weer een hele hoop vet als brandstof. Lijkt me we zo handig dat dat weer wordt aangevuld.
Ergo, ik heb niets tegen koolhydraten, ik weet alleen wanneer ik ze wel/niet nuttig en in welke hoeveelheid. En vooral..., welk type koolhydraten. Suikers worden alleen goed opgenomen door je lichaam icm vezelrijke voeding, doe je dat niet, dan ben je bezig suikerpieken te controleren en indien deze niet goed gecontroleerd worden, dan krijg je last van de beruchte hongerklop (die ik in het verleden wel eens wat heb gehad, sinds een jaar niet meer..).
Heb je een bron voor je verhaal met vezels? En dat met die suikerpieken is volgens mij ook niet echt relevant voor intensieve sporters. Hongerklop is gewoon een tekort aan glycogeen / glucose, is het dan niet juist slim of koolhydraten naar binnen te werken?
Echter laten we eea in perspectief van het topic plaatsen. Na een (zware) inspanning heeft je lichaam behoefte aan herstel = bouwstoffen = eiwitten. Koolhydraten handig voor de volgende inspanning en leveren van energie (energie is geen bouwstof maar een brandstof).

Chemische samenstelling van de spier
• 75% water
20% eiwit (myosine, actine, troponine, tropomyosine, alfa-actinine, desmine, nebuline, titine, M-proteïne, C-proteïne etc….)
• 5% ATP-CP, ureum, melkzuur, Calciumionen, Magnesiumionen, Fosforionen, enzymen, Natriumionen, Kaliumionen, Chloride-ionen, aminozuren (= bouwsteen voor eiwitten), vetten en glycogeen.

Ik weet inmiddels wel wat zo'n vermoeide spier wenst na een training :ugeek:
Want je energievoorraden hoef je niet bij te vullen? Of brand jij graag je spieren op tijdens het fietsen? En hoe belangrijk is die spieropbouw? Misschien is dat relevant als je een bodybuilder bent, maar als fietser ben je toch echt niet bezig om zo groot mogelijk te worden.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 13 apr 2016 18:01

amclassic-fan schreef:Het nemen van eiwitten na inspanning wordt aangeraden omdat je lichaam dan de glycogeen voorraden in je spieren nog efficiënter aanvult. Enkel eiwitten nemen en geen koolhydraten gaat dus niet werken.
Nu snap ik eindelijk waarom ik vroeger na het hockeyen zoveel bier bij mijn bitterballen moest drinken :lol:

Taft
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2016 22:35

Taft 16 apr 2016 00:17

Haha ik zie dat er een behoorlijke discussie is aangewakkerd:) :)
Over b&f (boddy en shit) er is aan getoond dat met sommige waardes op de verpakingen werden gesoemeld er werd bijvoorbeeld meer fructose aan toegevoegd dan wat op het label staat, zie voor de bron deze link: http://forum.bodybuilding.nl/topics/ona ... on.378064/ en deze link: http://www.supplementlabtest.com . Dus om nog vol te houden dat er niks met body en fit is vind ik een beetje apart.

Aangezien ik niet weet wie ik moet citeren en ik anders bijna iedreen moet citeren doe ik het zo(kijk maar wat je er mee doet zie het niet als ik kom jullie dit even vertellen, maar ik vind het gewoon leuk;) en het zet mij aan het denken van hoe zat het ook alweer) :

Tijdens het sporten heb je energie nodig dit kan voor het trappen zijn maar bijvoorbeeld ook om je rug recht te houden, om deze energie vrij te maken moet het lichaam glucose verbranden(zetmeel en vet is ook een soort vorm van glucose) als je bijvoorbeeld net een maaltijd achter de kiezen hebt, denk aan een pasta gerecht dan is de glucose afgifte aan het bloed nog geleidelijk dus je hebt nog voldoende glucose in het bloed zelf. Heb je echter niet net gegeten of nog helemaal niet(het sporten op de lege maag om af tevallen) dan heeft je lichaam voor de vrijmaking/aanmaking van energie niet voldoende brandstof.

Stel je hebt net gegeten, maar je gaat daarna lekker op de bank gtst kijken. Je Parasympathisch zenuwstelsel gaat nu aan het werk, de glucose die vrij komt uit het eten word via de leverpoortader getransporteerd naar de lever. De glucose word aan het bloed afgeven. De alvlees klier heeft een endocriene functie, in de alvlees klier zitten namelijk a-cellen en β-cellen deze cellen liggen gelegn op de eilandjes van langerhans in de alvlees klier. De a-cellen maken glucagon aan en de β-cellen maken insuline aan.

De glucose die nu in je bloed zit word onderandere gebruikt om je hand in ships zak te laten verdwijnen, te kouwen enz, enz. In de lever en in de spieren kan glucose opgeslagen worden dit geschied onderleiding van insuline, de eerdere glucose heet nu glycogeen.
Stel je gaat toch weer wel sporten want het is ineens erg mooi weer geworden, je trekt je pakkie aan en je haalt je fiets uit de schuur, en gaat lekker trappen. De glucose uit vrij gemaakt uit de maaltijd is nog even genoeg, maar dan is de vrijgemaakte glucose opgebrand en zit je glucose waarde laag. Het lichaam heeft voor de insuline een antagonist(in dit geval een stofje met de tegengestelde functie) dat is glucagon dit stofje wat door de betá(ß)cellen in de eilandjes van langerhans word geproduceert zorgt er voor dat de opgelagen glucose(glycogeen) in de spieren en in de lever weer vrijkomt als glucose in het bloed.



Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het vezelverhaal, heb je hier toevallig een bron van?

Plaats reactie