Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakend geluid tijdens trappen

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 08 mei 2011 12:57

Afgelopen week in Frankrijk geweest. Gefietst in de bergen :) Ik heb sinds een paar weken een nieuwe fiets (van iemand overgenomen) en het viel mij op dat tijdens het klimmen de trapas of iets daar in de buurt behoorlijk kraakte.

Het betreft een 105-trapas type Hollowtech 2, met van die lagers aan de buitenkant. De fiets is 2 jaar oud en heeft zo'n 7000 kilometer erop zitten. Toen ik de fiets kreeg heb ik al een en ander qua slijtage moeten vervangen (cassette, ketting, 2 kettingbladen, vorge eigenaar heeft er hard op getrapt ;) ). Kan het zijn dat die lagers van de trapas na 7000km ook aan vervanging toe zijn? Of kan er nog een andere oorzaak zijn van dat gekraak tijdens aanzetten?

Zoals gezegd heb ik de kettingbladen ook vervangen, maar de kettingbladboutjes heb ik heel strak weer aangedraaid. Of zou daar het gekraak toch van kunnen komen? Verder heb ik de lagers (die buitenboord-cups dus) nog extra aangedraaid met zo'n hollowtech-sleutel. Die zitten dus niet los.

Iemand nog tips?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25545
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2011 12:59

Het zijn 90% zeker de lagers. 7000 km vind ik nog veel, ik had soms al na 3000 km last van gekraak. Ik ben dan ook afgestapt van dit systeem, maar dat terzijde. Het vervangen is een koud kunstje, het gereedschap heb je al. Lagers/cups kosten ook niet veel. Zou gewoon de 105-versie nemen, want de die zijn exact hetzelfde als de Ultegra en Dura Ace versies.

Bijvoorbeeld deze

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3006

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 08 mei 2011 13:08

Ok thnx, dan koop ik iig voor die paar tientjes gewoon een nieuw setje lagers. En mocht dat het niet zijn dan is het iig vervangen, want had al vaker gehoord dat dat hollowtech-systeem niet echt duurzaam is...

[edit] en nog iets, zie dat ze er in BSA en italiaanse versie schroefdraad zijn. Het betreft een Bulls-fiets. Neem aan dat dat BSA is? Of is dit nog iets wat ik nog even moet uitzoeken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25545
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2011 13:09

Succes ermee. Als je de oude cups verwijdert, de schroefdraad even goed schoonmaken en de nieuwe lagers monteren met montagevet op de schroefdraad.

Het is bij dit systeem ook heel belangrijk dat de bracketpot goed is afgevlakt, maar dat is meestal af fabriek al gedaan. Als je geen lak ziet aan de buitenkant van de bracketpot maar blank aluminium dan kun je ervan uitgaan dat dit is gebeurd.

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 08 mei 2011 13:12

Ja zal daar idd ook even op letten :) En zie mn edit, weet je dat toevallig? (bsa/ita schroefdraad)? (anders demonteer ik de oude eerst even om te kijken wat het is).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25545
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2011 13:44

Hangt van 't merk fiets af.

BSA is het meest gangbaar en wordt door 90% van de merken gebruikt, o.a. Bianchi, Cervélo, Cube, Red Bull, Canyon, Scott, Stevens, Giant, Koga, Cannondale, Trek.

ITA wordt gebruikt door onder meer Jan Janssen, Colnago, Pinarello en Gios.

wknaap
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 08 mei 2011 13:48

Ook al eens gekeken naar de pedalen en schoenplaatjes?
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 12 mei 2011 00:48

Of haal je tandwielen er achter eens af en vet je body in......

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 878
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 12 mei 2011 00:55

snelspanners te los? kunnen ook behoorlijk kraken als niks helpt.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2442
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 12 mei 2011 10:01

Bij mij haalde ik kraak eruit door achterpadden voor achterwiel licht in te vetten.

j2.0
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:40

j2.0 12 mei 2011 10:43

Een kraak kan aan zoveel dingen liggen. Je zal de tijd er voor moeten nemen en langzaam zaken moeten gaan uitsluiten. Heb je nog een andere snelspanner? Die eens proberen? Zit je cassette goed vast? Heb je nog een ander wiel liggen? Dan die even proberen. Zo is er een waslijst.

Mijn voorlaatste kraakje was het boutje van mijn zadelklem. Deze schoongemaakt en wat ingevet en het was weg.
Mijn laatste kraakje was een losgetrilde bidonhouderschroef... Om maar even aan te tonen wat voor verschillende dingen het zouden kunnen zijn. Mijn racefiets is nu kraak vrij, maar mijn mtb daarentegen. Dat wordt een klusje voor volgendeweek :)
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 12 mei 2011 12:31

Hier ga je idd nog wel even zoet mee zijn. ;) Uitsluiten is het devies. Havana is niet zo positief over de buitenboord lagers, maar ik rij nu al bijna 25.000 km met een setje.

Aan de andere kant haalde ik laatst de Sram lagers van een andere fiets. Kraakte ook als ene malle. De waren lagers waren na 5000 km aan gort. Maar uiteindelijk kwam de kraak uit het achterwiel...

Plaats reactie