Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Jeukende aders

hayes

hayes 15 feb 2016 11:57

Ik heb dikwijls na het sporten "last" van jeukende aders in m'n kuiten. Sowieso zwellen de aders wat op zodat je ze ziet liggen op m'n kuiten. Maar het laatste half jaar jeuken ze ook echt. In het een been meer dan het andere.

Om het even welke inspanning (of het nu lopen, fietsen of fitness is) triggert de jeuk. Niet zo erg, maar soms moet ik me echt bedwingen om er niet hard aan te krabben :D

Zoekfunctie, google, ... levert niets op. Ik maak me niet direct zorgen maar misschien klinkt het herkenbaar?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 15 feb 2016 12:18

Niet herkenbaar, maar klinkt als spataders.
Gewoon even naar de dokter zou ik zeggen.
older Budweiser

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 feb 2016 12:28

Dit jeukende gevoel heb ik alleen als ik het tijdens het sporten koud heb gehad en vervolgens onder de warme douche sta. Soms lijken dan de aders te jeuken, vaker mijn huid.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 feb 2016 14:23

Misschien Cholinergische urticaria? Weet niet hoe jong je bent?
Cholinergische urticaria
Deze aandoening komt veel voor. Het wordt veroorzaakt door zweten. De blaasjes bij deze aandoening zijn kleiner (2-3 mm) met een onderliggende rode huid. De uitslag komt binnen een paar minuten opzetten en is meestal het ergst op de borstkas, rug en armen. De uitslag blijft ongeveer 30 minuten tot een uur zichtbaar en verdwijnt dan langzaam. Sommige mensen zijn zolang ze de uitslag hebben kortademig.

Het zweten kan het gevolg zijn van een lichamelijke inspanning, hitte, koorts of het eten van gekruid eten. Het kan heel vervelend zijn als het te maken heeft met lichaamsbeweging. In ernstige gevallen krijg je honderden blaasjes terwijl je, bijvoorbeeld, aan het joggen bent. Deze aandoening doet zich in de meeste gevallen voor het eerst voor tijdens de vroege volwassenheid. In veel gevallen wordt het in de loop der jaren minder erg of verdwijnt het. In sommige gevallen kan het echter jarenlang duren.
Ik moet overigens zeggen dat ik inderdaad ook last heb gehad van een jeukende spatader (op m'n enkel). Zo'n sportbandage-geval hielp daar tegen.

hayes

hayes 15 feb 2016 15:28

Merci voor de info. Ik ben 39 intussen.
Spataders had ik ook wel aan gedacht. Maar visueel is er niets te zien. Na een stevige inspanning liggen m'n aders wel meer op de oppervlakte, maar dat lijkt me normaal.

Zal de huisarts eens aanspreken als ik er moet zijn.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 575
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 15 feb 2016 16:28

Misschien een keer compressie (sport)kousen proberen?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 feb 2016 19:32

Epo misschien? Heb ik ook altijd last van na wat vers bloed. :mrgreen:
o'7o

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 16 feb 2016 02:52

Veel sporten, veel zweten, veel douchen, en daarnaast ook veel in airco-ruimtes(droge lucht) , ergo droge huid? Smeer eens een weekje oa de kuiten in met bodylotion (van vrouw/vriendin/moeder/zus ;) ) , wie weet helpt / verlicht het?

Krap zelf wel eens mijn kuiten en achterkant bovenbeen open van de jeuk, maar heb niet t idee dat het echt (in/op /aan) de aders ligt....

hayes

hayes 17 feb 2016 20:59

Gisteren een uurtje op de rollen gereden en geen jeuk.
Vandaag 2x8 km naar het werk en wel jeuk.

Als ik in de douche spring na het sporten gebruik ik heel bewust weinig douchegel. Enkel gezicht en huidplooien. De rest is gewoon afspoelen. Mensen gebruiken veel te veel dergelijke schuimgels ;)

Is blijkbaar niet iets waar veel mensen last van hebben. Toch eens voorleggen aan 'mijnheer doktoor'.

hayes

hayes 17 jun 2016 13:36

update-je:

Begin van spataders dus.
Ik heb een voedingssupplement gekregen dat ik een maandje moest nemen die de bloeddoorstroming bevorderde.

Dat hielp, maar ik kreeg na een week of twee een wat beklemmend gevoel in de borst. Soms voelde het ook alsof ik m'n bloed voelde stromen in m'n aders. Klinkt raar, maar was echt zo'n gevoel. De jeuk bleef in m'n kuiten.
Ik ben er dan na een week of drie me gestopt.
Sindsdien is de jeuk verdwenen.

Begrijpe wie begrijpe kan...

Plaats reactie