Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Radon of Cannondale

R NIjs
Forum-lid

R NIjs 20 nov 2015 10:51

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw al zit ik regelmatig op jullie forum voor info.Toch heb ik met net voor het eerst geregistreed.

Mijn naam is Rob, 40 jaar en heb vorig jaar voor het eerst een Merida speeder 2015 fiets gekocht om te kijken of het virus mij wil pakken.

Antwood is ja doe nu ong 150Km per week ( bij mooi weer wat meer dan bij slechtweer).

Tijd voor een racefiets. Ben immers ook ingeloot voor de amstel Gold 150 km en das voor mij vast meer dan waar ik op gerekend had. Bergen zijn nieuw voor mij :-)

Ben al heel wat maanden aan het zoeken en kijken, maar nu is het wel tijd om een knoop door te hakken.

Hier dus weer een nieuweling met de vraag welke moet ik kiezen?.:-)

Waar ik op uit ben gekomen zijn de Cannondale CAAD 12 Ultegra.
Ik mag daar volgende week een testrit op maken.

...en de Radon Spire 2016 Carbon Ultegra.
Internet aankoop zonder testrit. Radon doet niet veel aan reclame, maar leest er alleen maar goeds over op het www.

Wat is wijsheid? Iemand tips of suggesties?

JoostG
Forum-lid

JoostG 20 nov 2015 11:29

In de prijsklasse waar jij nu kijkt, worden helemaal geen slechte fietsen aangeboden. Je kan hooguit wat op- en aanmerkingen geven over de afmontage, maar dat is over het algemeen kneuteren in de marge (waar wij overigens op dit forum gelukkig wel goed in zijn). Je gaat er niet harder van fietsen!

Kijk vooral wat je mooi vind, en waar je lekker op zit. Aangezien dit je eerste racefiets is, zou ik gaan voor de Caad met de hulp en service van de fietshandel (zij kunnen je opmeten en de fiets afstellen en al je aanvullende vragen beantwoorden).

Kies meteen voor een crank met 50x34 vertanding. In dat geval is je fiets meteen ook "Limburg-proof".

edit: aanpassen autocorrectie..
Laatst gewijzigd door JoostG op 20 nov 2015 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 20 nov 2015 11:32

Leuk dat de hobby aanslaat!

Heb je de faq en dit forum al eens doorgelezen? Daar kun je de meeste belangrijke informatie wel vinden.

Waar ik in elk geval op zou letten:
- De fiets moet goed passen. Een fietsmeting is bij je eerste racefiets dan wel verstandig, en misschien ook beter bij een fietsenmaker in de buurt (kan je nog eens terug als het niet 100% is)
- Kies een fiets die je mooi vindt. Het motiveert en het is toch je hobby :)
- Let op wat binnen je budget valt. Je fietst al veel dus ik neem aan dat je al kleding hebt, maar denk ook aan helm, pedalen etc.

De keuze is in elk geval eindeloos.

Succes!

2meter
Forum-lid

2meter 20 nov 2015 16:22

Ik denk dat je eerst een keuze moet maken voor het "type" racefiets wat het beste bij je past. Wat mij betreft zijn racefietsen in twee hoofdgroepen in te delen, de competitie/wedstrijd-gerichte modellen en de endurance/comfort-modellen. In denk dat er heeft wat mensen op een competitie/wedstrijd-gerichte fiets rond rijden terwijl een enducance/comfort-model misschien wel beter zou "passen". Het zou in ieder geval een bewuste keuze moeten zijn.

De CAAD-serie van Cannondale is duidelijk een competitie/wedstrijd-gerichte fiets, de Radon ken ik niet. Van Cannondale is de Synapse een endurance-model. Verder hebben alle merken wel een tweedeling, bv Canyon Ultimate vs Endurance, Giant TCR vs Defy, Specialized Roubaix vs Allez.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 20 nov 2015 16:45

Restwaarde van Cannondale is beter. Cannondale verkoopt doorgaans makkelijker als je tzt de fiets wilt verkopen. Waarschijnlijk is Radon beter afgemonteerd voor het geld. Radon is geen A-merk en Cannondale wel.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

R NIjs
Forum-lid

R NIjs 21 nov 2015 08:14

Dank allen.

Denk idd dat ik naar de fietsenmaker ga mbt een juiste afstelling van de fiets.
Zoek meer een snelle fiets ipv een tour fiets.
Na een stukje rijden is het eerste wat ik belijk de gem snelheid :-)
Hoop dus dat de Caad niet tegen gaat vallen bij de testrit.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 21 nov 2015 11:20

Je gemiddelde zit in de benen niet de fiets.
Maak joe woar

gene
Forum-lid

gene 21 nov 2015 12:21

Eerst kijken of de geometrie bij je past, dan volgt het overige.

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 22 nov 2015 02:19

De geo's verschillen, maar ze liggen redelijk dicht bij elkaar. De caad is wat langer, maar de radon zit dieper. Wat kun je hebben? Meten is weten. Dan is er nog het alu/carbon verschil... Alu en carbon rijden gewoon anders. Testrijden en passen dus.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2015 10:04

Je moet de Radon een maat kleiner nemen dan de Caad12 en dan zijn ze vrijwel identiek. Als je een 56 of 58 nodig hebt heeft Bikediscount er ook nog met Sram Red voor 200 euro meer. Dat zou ik altijd doen.

Als je graag diep zit en geen extreem lange benen hebt kan het prima. Ik verwacht dat de Radon een stukje comfortabeler zal zijn, al is het maar door de Syntace P6 zadelpen.
Campagnolo Ultra Dork

R NIjs
Forum-lid

R NIjs 22 nov 2015 14:06

Dank!!

Bij de fietswinkel zetten ze me op een 58. Mijn binnen been is 88 cm en ben zelf 185. Normaal postuur
Ik had begrepen dat de Radon juist klein viel en dus al snel een maatje groter nodig hebt.

De Radon 8 Srem Red is idd ook een optie. Lastig aangezien ik er geen ritje op kan proefrijden.
Zijn de fietsen een beetje te vergelijken. De Radon zit dieper en is wat comfortabeler? Allicht kan ik naa een proef rondje op de Caad nog een keer goed nadenken of het de Radon of de Caad gaat worden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2015 16:18

Sorry, dat bedoel ik. De Radon moet je een maatje groter nemen. Ik denk dat de Radon in maat 60 het beste past. Komt overeen met de 58 Caad12 maar je zit iets minder diep.
Helaas is de versie met Red er dus niet meer in jouw maat.

Maar ook bij een lokale fietsenmaker kun je een vergelijkbare Duitse carbon fiets kopen, een Focus Cayo evo of een Cube Agree C:62 b.v.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie