Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 feb 2024 12:59

el_loco schreef: 18 feb 2024 12:03
DDX schreef: 17 feb 2024 19:05 Vandaag fietste ik op een fietspad langs een n weg, opeens toeter.
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.

En toen reed hij weer door 🤣
Dat geknipper is inderdaad verboden en ook rete irritant voor veel weggebruikers. (en waarom moet dat überhaupt overdag, op een fietspad, bang om door een fatbike van de sokken gereden te worden ofzo?)
Als ik in de auto zit valt het mij altijd weer op hoe snel je zo'n knipperlichtje in de verte opmerkt. Het draagt echt bij aan de veiligheid want een knipperend lichtje trekt de aandacht. Geen overbodige luxe met al die automobilisten die al rijdend zitten te appen. In het gebied waar ik fiets zijn veel minder fietspaden dan in het westen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 feb 2024 18:57

Het is juist bewezen dat een knipperend lampje inderdaad beter opvalt, maar bovenal afleidt van het rijden. Dat maakt een knipperende lamp juist gevaarlijker.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 feb 2024 19:53

scottwilko schreef: 18 feb 2024 18:57 Het is juist bewezen dat een knipperend lampje inderdaad beter opvalt, maar bovenal afleidt van het rijden. Dat maakt een knipperende lamp juist gevaarlijker.
Iemand die een fietser met een knipperend lichtje niet normaal kan passeren kan beter nog een extra rijles nemen.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/dayt ... ng_lights/

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 feb 2024 09:45

el_loco schreef: 18 feb 2024 12:03
DDX schreef: 17 feb 2024 19:05 Vandaag fietste ik op een fietspad langs een n weg, opeens toeter.
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.

En toen reed hij weer door 🤣
Dat geknipper is inderdaad verboden en ook rete irritant voor veel weggebruikers. (en waarom moet dat überhaupt overdag, op een fietspad, bang om door een fatbike van de sokken gereden te worden ofzo?)
Op een fietspad heeft het inderdaad niet veel nut. Ik vind het met name fijn op vakantie in Frankrijk als je op autowegen rijdt, en vaak in beboste gebieden waar het relatief donker is. In Nederland is het soms handig, maar als mijn Garmin piept omdat er op de autoweg naast me met een vangrail ertussen een auto nadert, nee dat voegt niks toe. Overigens denk ik dat die auto ook geen last heeft van mijn knipperlamp in dat geval. En fatbikes zijn al irritant op zichzelf.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2024 10:15

Ik heb best last van een kniperend licht als ik in de auto zit. Ik heb dan moeite de afstand in te schatten.
Bekend probleem bij een bepaalde groep mensen. Schijnt iets in de hersenen te zijn.

Vaak mensen die links handig zijn en gevoelig voor wagen ziekte. En dat ben ik beide.

Wat vooral heel dom is van sommige gebruikers, die zetten in het donker de lamp op z,n felst en in het licht minder fel.
Ga het asjeblieft andersom doen voor een achterlicht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 feb 2024 10:18

Ja en ik heb last van koplampen van auto's als ik op een fietspad langs een weg fiets.
Al hebben ook mensen in auto's daar last van :

https://www.nu.nl/economie/6300507/fell ... e-weg.html

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 feb 2024 10:54

wasbeer2006 schreef: 19 feb 2024 10:15 Ik heb best last van een kniperend licht als ik in de auto zit. Ik heb dan moeite de afstand in te schatten.
Bekend probleem bij een bepaalde groep mensen. Schijnt iets in de hersenen te zijn.

Vaak mensen die links handig zijn en gevoelig voor wagen ziekte. En dat ben ik beide.

Wat vooral heel dom is van sommige gebruikers, die zetten in het donker de lamp op z,n felst en in het licht minder fel.
Ga het asjeblieft andersom doen voor een achterlicht.
Als ik op een fietspad rijdt en jij in de auto hoop ik niet dat je afstand in hoeft te schatten. Eerder te zorgen dat je als een gek met die auto van het fietspad afgaat :-).

Ben hartstikke linkshandig maar dat probleem herken ik niet. Maar wellicht dat dat inderdaad bij linkshandigen vaker voorkomt, zou best kunnen.

Die tip van minder fel licht in het donker is wel een goede, je bent inderdaad geneigd het felste licht te gebruiken in het donker, heb ik me nooit zo geraliseerd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 feb 2024 13:46

Je hebt hier best wat smalle polderweggetjes waar je beide rijd en dan kun je net langs elkaar.
Goed ik blijf erachter, maar niet iedereen.

Op een fiets met beperkt snelheid verschil, je zit veel hoger, heb ik er geen last van.

Het is geen extreem groot ding, maar ik vind het wel lastiger inschatten.

Critic
Forum-lid
Berichten: 922
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 19 feb 2024 13:49

DDX schreef: 19 feb 2024 10:18 Ja en ik heb last van koplampen van auto's als ik op een fietspad langs een weg fiets.
Al hebben ook mensen in auto's daar last van :

https://www.nu.nl/economie/6300507/fell ... e-weg.html
Nou inderdaad.. zo veel autos die in het donker ook hun groot licht niet uit zetten, voor fietsers op een fietspad. Erg hinderlijk

Remco87
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jan 2017 10:15

Remco87 05 apr 2024 22:03

Even een topic schop. Sta op het punt een varia aan te schaffen, maar ik denk dat ik net te vaak naast een drukke weg fiets waardoor ik veel “valse” meldingen krijg en me ga storen aan de geluiden en meldingen. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Hoe zijn de ervaringen met een wahoo roam?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 apr 2024 22:13

Een echt drukke weg zal je maar 1 piepje horen en daarna enkel stipjes.
Beetje druk hoor je regelmatig piepjes maargoed die negeer je dan gewoon.
Ik heb er geen last van iig.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 apr 2024 22:14

Op een ventweg krijge je zeker ‘valse’ meldingen, maar als hinderlijk ervaar ik ze niet.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie