Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wel of geen pauze tijdens rustige duurtraining?

2meter
Forum-lid

2meter 18 aug 2015 13:48

Ik ben bezig om middels rustige duurtrainingen mijn basis te vergroten en af te vallen. Nu vraag ik mij af of er qua resultaat verschil zit tussen een training van bv 3,5 uur zonder pauze tov een training met na 2 uur een (korte) pauze? Hartslag (ongeveer 135?) en totale tijdsduur op de fiets blijft identiek.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 18 aug 2015 15:34

Daar zit geen verschil in.

Met een korte pauze "herstelt" het lichaam nauwelijks. Je zult je misschien wel frisser voelen en in het geval van een zwaardere inspanning kan er meer lactaat verwerkt worden. Glycogeen voorraden worden wel snel aangevuld, maar ook weer niet zo snel dat je er volledig van herstelt.

dicksol
Forum-lid

dicksol 18 aug 2015 17:02

Goede vraag. Ik vroeg mij ook wel eens af hoe dat zit met een lange pauzes. Bijvoorbeeld bij woonwerk verkeer heb je toch al snel een pauze van meer dan 8 uur.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 18 aug 2015 17:20

Na 8 uur ben je wel aardig hersteld. Dan zijn het twee trainingen.

brutus
Forum-lid

brutus 18 aug 2015 19:47

Doe zelf meestal halverwege een boterham met pindakaas.
Voelt als herboren daarna.
Ben ook heel benieuwd of dat wel of niet goed is.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 18 aug 2015 20:02

brutus schreef:Doe zelf meestal halverwege een boterham met pindakaas.
Voelt als herboren daarna.
Ben ook heel benieuwd of dat wel of niet goed is.
Hangt van je definitie van goed of fout af.
Ik drink wel eens een slok electrolyten drank. Is dat goed of fout?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 18 aug 2015 20:36

ik vind het wel interessant. wat is een lange en wat is een korte pauze. dat is natuurlijk de vraag. zelf denk ik dat bij een lange tocht het wel lekker is om even van de fiets af te gaan en rustig wat te drinken en eten. maar of dat voor de training zelf iets uitmaakt....geen idee
is het fietsen aan het her-ontdekken

brutus
Forum-lid

brutus 18 aug 2015 20:44

Hoopte met een korte reactie af te kunnen.
Wij denken het voedingsgebeuren redelijk te begrijpen.
De boterham voegt idd weinig toe als je dat bedoelt.
Gaat mij in dit geval ook meer om het rustmoment dan om de inhoud.
Dat werk ik rijdend naar binnen met een veel hogere frequentie.

In een duurtraining van meer als 5 uur vindt ik een pauze (10 minuten) prettig.
Als er redenen zijn waarom dat de vooruitgang beïnvloed ben ik daar erg benieuwd naar.

Zonder electrolyten lijkt mij wel niet zo bevorderlijk.

Zo kom je ook weer op het punt, wel of niet voeren met een duurtraining.

2meter
Forum-lid

2meter 18 aug 2015 21:22

Ik stelde de vraag omdat ik "bang" was dat een korte pauze het effect van de training negatief zou beinvloeden. Dat was puur een gevoel, niets rationeels. Ik stop soms even omdat ik dat gewoon relaxed vind, niet eens zozeer omdat ik moe ben of zo. Gaat dan om iets van 5 minuutjes.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 19 aug 2015 09:27

De pauze is natuurlijk afhankelijk van de lengte van de rit. Op 90 min is een pauze van een uur natuurlijk veel, maar op een rit van 5 uur valt het best mee.

Op zo'n lange rit zou een pauze tot een uur best moeten kunnen als je naar het trainingseffect kijkt. Als je heel specifiek gaat zoeken zullen er best studies over te vinden zijn. Het gaat om de mate van herstel in zo'n pauze. Ik kan echter niets bedenken waarom het slecht zou moeten zijn. Het herstel dat dan plaatsvindt kan zelfs een nieuwe prikkel veroorzaken.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 aug 2015 09:58

Ik denk dat voor een aantal van ons er weinig verschil is tussen een trainingsrit een een plezierrit/toertocht.
Ga ik 100/150km fietsen in m'n eentje trap ik dat gewoon in een keer weg. Alleen snel bidon vullen bij de pomp. Maar met mooi weer kan ik ook met nog 40km te gaan een terras opzoeken een uitsmijtertje naar binnen vegen. Is het geen weer voor een terras fiets ik per definitie in 1 keer door.
Ben ik met een paar gezellige gasten met een ritje van 80 doen we na 50km even koffie. Met genoeg goede verhalen komt er dan ook wel een tweede bakkie.
Met toertochten is de bevoorrading natuurlijk per definitie een pauze. Is deze (met name in NL) wat karig en de tocht wat langer ga ik gewoon ergens lekker op een terras zitten lunchen. Dat is dan zomaar een pauze van 45 minuten.
Zo doe ik het al vele jaren en het enige wat ik merk is dat ik de laatste jaren meer moeite heb om na de pauze in m'n ritme te komen. Dat duurt zomaar een minuut of tien en is het koud en nat wel het dubbele. Gelukkig hoor ik daar meer 50+ers over dus maak ik me geen zorgen over.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 19 aug 2015 10:31

Gastheerg schreef:Dat duurt zomaar een minuut of tien en is het koud en nat wel het dubbele. Gelukkig hoor ik daar meer 50+ers over dus maak ik me geen zorgen over.
Nou ik ben <35 (ok 34 :lol:) maar ook ik heb na een breakje van meer dan 30 minuutjes wel weer even nodig om er in te komen haha
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Plaats reactie