Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke tempo aanhouden

swensonn
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2009 03:49

swensonn 12 aug 2015 17:08

Lieve mensen,

heb een vraag over het beste tempo voor vet verbranden. Ik fiets zelf op een racefiets. Dit doe ik nu al aantal jaren. Als ik fiets rij ik meestal met een hardslag van rond de 150ish (Ben 29 jaar, 1,83 en 83 kilo).

Ik weet dat is vrij hoog. Ik verbrand daardoor rond de 950 calorieën (heb een hartslagmeter).

Maar klopt het nu dat als je in een lager hartslagzone gaat zitten dat je meer vet verbrand? Heb daar wel is iets over gehoord.

Hopelijk kan iemand mij dat een beetje uitleggen!

Mvg Swen

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2015 17:21

Als je nu eerst eens in de door jou geplaatste Training, voeding en blessures categorie verder zoekt dan zul je zien dat hier al legio posts over zijn geplaatst.

Zoekfunctie puur op: 'hartslag vetverbranding' geeft o.a. de volgende bruikbare topics:

Kijk b.v. eens op Hartslag of duurvermogen trainen

Nuchter trainen

wat te drinken en eten?

Beginnen met training

We gaan het wiel niet opnieuw uitvinden ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 12 aug 2015 17:31

Hallo Swen,

Dit is zeker een interessante vraag. Daar kunnen we best weer een nieuw topic over starten.

Alle mensen, ook de mensen op dit forum;), hebben allemaal dezelfde energie systemen. De koolhydraten en vetten die je eet worden in je lichaam omgezet in ATP, dit is de brandstof van het lichaam. In principe kunnen eiwitten ook omgezet worden in ATP, maar dat gebeurd niet zomaar en daar zijn ze eigenlijk ook niet voor bedoeld.

Vetten kunnen alleen met behulp van zuurstof worden omgezet in ATP. Koolhydraten kunnen ook zonder zuurtstof worden omgezet in ATP, er ontstaat dan lactaat als bijproduct. Of het lichaam vetten of koolhydraten gebruikt voor de aanmaak van ATP is dus afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die op dat moment aanwezig is in de betreffende spier. Daarmee is de keuze tussen koolhydraten en vetten ook afhankelijk van de intensiteit van de inspanning. Op een lagere inspanning is er meer zuurtsof in de spieren aanwezig dus kunnen er meer vetten worden omgezet in ATP. Als de intensiteit hoger wordt, wordt het percentage vetten steeds kleiner en het percentage koolhydraten steeds groter tot er alleen maar koolhydraten worden gebruikt.

Wat jouw hartslagmeter aangeeft is niet zo'n goed beeld van wat je werkelijk gebruikt. In die 950 kcal zit ook een deel dat je altijd zou gebruiken als je thuis op de bank zou zitten. Dit betekend dus niet dat je een zak chips kunt eten na zo'n fietstocht om op gewicht te blijven;)

Als jij gewicht wilt verliezen moet je meer verbranden dan je binnen krijgt. Als je altijd te hard sport verbrand je voornamelijk koolhydraten die je lichaam altijd wilt aanvullen. De glycoogeen voorraden worden altijd aangevuld als er koolhydraten worden ingenomen. Vetten alleen als je er teveel inneemt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2015 17:55

Kom op Allen.

Gebaseerd op de vermelde gegevens kun je niets zeggen en is het zeker geen nieuw topic waard. Je kent TS zijn zones niet eens!!

Tevens zijn die de door de hartslagmeter geschatte aan KCal natuurlijk zo wankel als wat. Ik vermijd dan maar even het onderwerp dat een hartslagmeter an sich gewoon erg onbetrouwbaar is als je er geen andere data bij betrekt (temperatuur, cardiac drift, mate van dehydratie etc.)

Het eige zinnige dat je hier kunt zeggen is dat hoe lager de intensiteit, hoe relatief meer vetten worden verbrand. Gaat de intensiteit omhoog dan verbrand je relatief meer koolhydraten.

Wat is er nieuw dat al niet vermeld is?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2015 17:58

@ Zorro +1 Zoals jij het hier beschrijft moet het voor een ieder duidelijk zijn. En heel internet staat er al vol mee.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 12 aug 2015 19:05

Ik vind 't anders erg duidelijk. Het is een algemene uitleg voor een specifieke vraag. In de andere onderwerpen worden de problemen/vragen anders omschreven.

Niks mis mee Alan dit antwoord.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2015 19:23

beezer schreef:Het is een algemene uitleg voor een specifieke vraag.
Je kunt geen algemene uitleg op een vermeende specieke vraag geven.

Vraag is tevens niet specifiek genoeg en het antwoord te algemeen (en bekend).
Dus niets nieuws onder de zon.

Niets ten nadele van Alan aangezien hij vaak gratis en voor niets wel goede antwoorden geeft maar in deze is het prut en Alan weet dat hij betere antwoorden heeft gepost (sorry Allan aangezien ik zeker niet op de persoon wil spelen).

Ik beweer zeer zeker niet de waarheid in pacht te hebben. Ik lees hier en daar, steun op mijn verleden verworven kennis, denk na, stel vragen etc.

Het is allemaal niet zo eenvoudig.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

swensonn
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2009 03:49

swensonn 12 aug 2015 20:04

Alan Smeets schreef:Hallo Swen,

Dit is zeker een interessante vraag. Daar kunnen we best weer een nieuw topic over starten.

Alle mensen, ook de mensen op dit forum;), hebben allemaal dezelfde energie systemen. De koolhydraten en vetten die je eet worden in je lichaam omgezet in ATP, dit is de brandstof van het lichaam. In principe kunnen eiwitten ook omgezet worden in ATP, maar dat gebeurd niet zomaar en daar zijn ze eigenlijk ook niet voor bedoeld.

Vetten kunnen alleen met behulp van zuurstof worden omgezet in ATP. Koolhydraten kunnen ook zonder zuurtstof worden omgezet in ATP, er ontstaat dan lactaat als bijproduct. Of het lichaam vetten of koolhydraten gebruikt voor de aanmaak van ATP is dus afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die op dat moment aanwezig is in de betreffende spier. Daarmee is de keuze tussen koolhydraten en vetten ook afhankelijk van de intensiteit van de inspanning. Op een lagere inspanning is er meer zuurtsof in de spieren aanwezig dus kunnen er meer vetten worden omgezet in ATP. Als de intensiteit hoger wordt, wordt het percentage vetten steeds kleiner en het percentage koolhydraten steeds groter tot er alleen maar koolhydraten worden gebruikt.

Wat jouw hartslagmeter aangeeft is niet zo'n goed beeld van wat je werkelijk gebruikt. In die 950 kcal zit ook een deel dat je altijd zou gebruiken als je thuis op de bank zou zitten. Dit betekend dus niet dat je een zak chips kunt eten na zo'n fietstocht om op gewicht te blijven;)

Als jij gewicht wilt verliezen moet je meer verbranden dan je binnen krijgt. Als je altijd te hard sport verbrand je voornamelijk koolhydraten die je lichaam altijd wilt aanvullen. De glycoogeen voorraden worden altijd aangevuld als er koolhydraten worden ingenomen. Vetten alleen als je er teveel inneemt.
Many thanks voor de moeite! ben nu al weer stuk verder.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 aug 2015 22:33

Laat ik dan even een niet-wetenschappelijke duit in het zakje doen;

Ik ben best veel afgevallen, oa. door trainingen dusdanig te plannen dat ik rond etenstijd klaar ben. Dan gebruik je een normaal eet-moment om de "post-training" honger te stillen.
Dan verbrand je meer calorieen dan op een normale dag, met min of meer dezelfde inname.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 12 aug 2015 22:48

Op welke intensiteit heb je dan gesport?

In principe blijft het verschil tussen energie inname en energie gebruik hetzelfde. Het verschil zit hem in het gebruik van de voedingsstoffen uit de maaltijd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2015 22:58

De uitleg van Alan is wel helder verwoord.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2015 23:01

nijkie schreef:De uitleg van Alan is wel helder verwoord.
Ik vind de simpele uitleg van Zorro veel eenvoudiger.

Plaats reactie