Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

kracht bijkweken

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 aug 2015 18:48

@ts misschien is het makkelijker als je de test hier even naar toe kopieer ipv dat er iedere maal waardes en gegevens moeten worden gevraagd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 08 aug 2015 10:26

Je rijdt cyclo's en goud op 3b. De waarden uit de test zijn niet echt goed en dan zeg ik het nog voorzichtig. Veel mensen die cyclo's rijden hebben een omslagpunt van 3,7 watt/kg.

Jouw omslagpunt licht op 72% van je max. Zelfs voor het test protocol dat jij gedaan hebt is dat laag. Dat betekend dat jouw intensieve deelvan je conditie te goed getraind is. Je rijdt dus al vroeg in het rood, maar kunt dit wel langer volhouden.

Wielrennen is een duursport dus dan wil je het liefst je omslagpunt zo dicht mogelijk tegen je max hebben liggen en zeker als je geen wedstrijden rijdt.

Wat wel positief is, is dat er wel duidelijk nog ruimte voor verbetering is, maar dan moet je wel rustiger trainen.

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 08 aug 2015 11:45

Alan Smeets schreef:Je rijdt cyclo's en goud op 3b. De waarden uit de test zijn niet echt goed en dan zeg ik het nog voorzichtig. Veel mensen die cyclo's rijden hebben een omslagpunt van 3,7 watt/kg.

Jouw omslagpunt licht op 72% van je max. Zelfs voor het test protocol dat jij gedaan hebt is dat laag. Dat betekend dat jouw intensieve deelvan je conditie te goed getraind is. Je rijdt dus al vroeg in het rood, maar kunt dit wel langer volhouden.

Wielrennen is een duursport dus dan wil je het liefst je omslagpunt zo dicht mogelijk tegen je max hebben liggen en zeker als je geen wedstrijden rijdt.

Wat wel positief is, is dat er wel duidelijk nog ruimte voor verbetering is, maar dan moet je wel rustiger trainen.
ik rij idd altijd in het rood, Ventoux rij ik bijna heel de tijd op mijn max en kan dit idd lang volhouden. Vorige week nog Sean Kelly gereden met HR meter, constant in het rood, klimmen aan 188HR wat mijn max is. Duurtraingen dus? Die doe ik bijna nooit :oops:

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 08 aug 2015 17:14

Inderdaad en op een hele lage intensiteit.

Het is ontzettend knap dat je op deze manier goud hebt gehaald op de 3B! Dat is wel een aanslag op je lichaam geweest.

Door duurtrainingen werk je aan je basis conditie. Om het heel simpel te zeggen verbeter je de insfrastructuur in je lichaam om zuurstof en energie naar de spieren toe te brengen. Als deze infrastructuur beter is kun je ook makkelijker specifieke trainingen doen om je omslagpunt nog verder te verhogen. Ook in tijden dat je specifiek traint blijf je de basis met duurtrainingen onderhouden.

Je hebt nu een aantal gegevens doorgestuurd van je test, maar nog niet alles. Ik weet even niet of je met een vermogensmeter rijdt. Als je op hartslag rijdt zou je me de hartslag op je omslagpunt nog kunnen doorgeven. Ik kan dan de zones berekenen zoals ik ze hanteer. Deze wijken wel iets af van de zones uit je test rapport.

Ik denk wel dat je de snelheid waarmee je nu fietst uit je hoofd moet zetten. Het kan best zijn dat je een tijdje op 20 km/uur uit zult gaan komen :?

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 09 aug 2015 09:03

20 km/u? Met wat voor hartslag rij je dan, uitgaande van een max van 188? Ik rij n.a.v. jouw berichten al een paar weken duurritten bij 130 bpm, bij een omslagpunt van 174 bpm, maar zit dan nog wel op 29 gemiddeld. Moet het dan eigenlijk nog rustiger?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 aug 2015 09:44

KuotaKharma schreef:20 km/u? Met wat voor hartslag rij je dan, uitgaande van een max van 188? Ik rij n.a.v. jouw berichten al een paar weken duurritten bij 130 bpm, bij een omslagpunt van 174 bpm, maar zit dan nog wel op 29 gemiddeld. Moet het dan eigenlijk nog rustiger?
Snelheid zegt helemaal niets gaat om de intensiteit.
Zet je snelheids meter uit en doe een rustige training D1 of D2 laag en bij thuiskomst kijk je een keer wat je snelheid was.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 09 aug 2015 10:01

Nee absoluut niet. Jij ziet dat je met een lagehartslag ook een hogere snelheid kunt halen. Waarschijnlijk heb je nu al een mooie basis die je moet blijven onderhouden. Je kunt wel specifieker trainen.

Het gaat ook niet om de snelheid maar om het vermogen. Jij moet toch wat meer vermogen trappen om 29km/uur te kunnen rijden. Het vermogen van ts op zijn omslagpunt is niet echt hoog, dus bij rustige duur nog lager. Ik schat dat zijn snelheid bij een echte rustige duurtraining heel laag zal liggen. Hij kan wel snel progressie boeken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2015 10:17

@nijkie Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, niet aan jou maar in het algemeen, en geen antwoord gekregen. Hoe fiets jij op lage intensiteit in Italië? Heb je daar vlakke stukken waar het wel lukt? Op ga je heel erg traag de bergen op? (Wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen).

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 09 aug 2015 10:31

In Italië is men echt gek op wielrennen. Die zijn helemaal gek. Daar wordt tussen de middag met hele groepen op een lange weg tussen twee rotondes gereden. Winkeltjes gaan daar dicht zodat er één of twee uur getraind kan worden.

Ook rondom de Ventoux moet het toch mogelijk zijn om een route te vinden waarbij je geen hooggebergte over moet. Op glooiend terrein kun je makkelijk met een lage hartslag rijden. Als het even iets teveel bergop gaat dat rijdt je misschien maar met 10km/uur maar daarna gaat het ook wel weer bergaf. Het zijn toch niet allemaal klimmen van meer dan 2 km lang?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 09 aug 2015 11:12

Misschien niet helemaal on-topic, maar hoe lang moet zo'n duurtraining zijn? Moet ik dan denken in een bepaalde afstand of tijdsduur? En hoe vaak per week? Ik ben namelijk ook die lage intensiteit aan het proberen, maar rij dan ook nog erg langzaam.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 09 aug 2015 11:25

@Erik, 1.5 uur is al netjes. Maar stuur mij even een privé berichtje dan kan ik je makkelijker advies geven en ook even naar je waarden kijken. Dan blijven we ook on-topic 8-)

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 09 aug 2015 13:04

Bedankt voor al je feedback Alan! Voorheen deed ik mijn duurritten altijd met 140/150 bpm. Blijkbaar heb ik daarmee dan toch een aardige basis gelegd.

Ik gebruik mn racer voornamelijk voor mn duurtrainingen tbv mountainbike marathons zoals de rdhf, waarbij je al snel 7 uur op de fiets zit. Als ik nu specifieker wil gaan trainen, kan ik dan gewoon lekker 1 a 2 uur rond mn omslagpunt gaan raggen op het mtb parcours, of is intervallen op de racer veel beter?

Plaats reactie