Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe racefietsbril, smal hoofd + contactlenzen

Rillas
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2015 13:11

Rillas 08 jul 2015 13:30

Al een tijdje op zoek naar een nieuwe racebril dat goed op mijn relatief smalle hoofd past.
Daarnaast draag ik contactlenzen waardoor bescherming tegen wind uit alle hoeken het hoogst op mijn prio lijstje staat. Smaller hoofd + lenzen betekent al gauw teveel ruimte aan de zijkanten waar de wind in kan komen en mijn lenzen uitdroogt.

De geteste brillen:
- Oakley Radarlock Path: Is net iets te breed waardoor bij zijwind / wind schuin achter, ik mijn lens voel uitdrogen.
- Oakley Jawbreaker: Beter dan de Radarlock qua afdekking ogen, nog altijd iets te breed en het model is mij echt te groot.
- Een oud BBB model waarvan ik het model niet meer kan herinneren. Lijkt nog altijd het best te passen ook al krijg ik bij langere ritten rode ogen.

Zelf nog te denken aan een Tifosi Tyrant hoewel de 2.0 versie iets breder is gemaakt.

Hebben jullie advies?
Zijn er bepaalde merken / (recente) modellen die voor de wat smallere hoofden zijn gemaakt?

Alvast dank.

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 08 jul 2015 15:50

Adidas heeft maat S brillen in de collectie, die zeker geschikt zijn voor smalle hoofden.

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 08 jul 2015 20:20

ilcobra schreef:Adidas heeft maat S brillen in de collectie, die zeker geschikt zijn voor smalle hoofden.
En als je hoofd nog smaller is hebben ze ook een xs model. Ik heb zelf ook een smal hoofd en heb de adidas evil eye halfrim a412 XS. Deze past mij perfect.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 08 jul 2015 20:24

Oakley heeft ook de Asian fit

http://www.shadesdaddyblog.com/differen ... gular-fit/

Volgens mij heb je niet zomaar alleen last van de wind met lenzen maar ik vermoed dat er door drukverschillen achter de bril je lenzen uitdrogen. Misschien is het beter als je voor een oplossing gaat zonder lenzen. zoals glazen op sterkte of een inzetbril op sterkte.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 jul 2015 20:31

Asian fit is niet bedoeld voor een smaller gezicht, maar voor een smallere neusbrug. Daar heb je in dit geval dus niet zoveel aan. Uitdrogen van de lens komt ook niet door het drukverschil. Rijwind is in dit geval echt een logischere verklaring voor het uitdrogen. Wat je wel kan doen is contact opnemen met je opticien en dit bespreken. Grote kans dat hij op basis van deze klachten een andere lens kan adviseren, die minder last van uitdrogen heeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 08 jul 2015 20:43

Tja sommige mensen denken het weer beter te weten. . . . :)

Ik geef aan dat kijken naar Asian fit een optie is, Ik weet verder niets van het gezicht van de TS dus verder advies kan ik niet geven. Echter vaak hebben mensen met een smal gezicht ook een smallere neusbrug en is de Asian fit in totaal wel degelijk smaller dan de regular fit.
The front curvature of the Oakley Asian fit sunglasses is reduced, and is less wide in size than the regular fit Oakley style.
Rijwind veroorzaakt drukverschillen, niet zo moeilijk te bedenken als je logica volgt. Drukverschillen veroorzaken "trek" achter de glazen. Glazen die groter zijn zijn zeer waarschijnlijk niet de oplossing. Een speciaal design van het montuur zou het kunnen reduceren maar volgens mij krijg je nooit het drukverschil fenomeen helemaal weg.

Ik heb zelf altijd lenzen gedragen dus ik zuig het niet zomaar uit de lucht. ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2015 22:18

Spaceship schreef:Tja sommige mensen denken het weer beter te weten. . . . :)
Moet jij zeggen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 jul 2015 23:10

Spaceship schreef:Tja sommige mensen denken het weer beter te weten. . . . :)
Dat komt misschien omdat het mijn werk is? :lol:

Wat die asian fit betreft, aziatische mensen hebben een andere vorm van de neusbrug, die is nauwelijks aanwezig, waardoor een "westerse" bril niet goed blijft zitten en gaat glijden. Tenzij je zelf niet of nauwelijks een neusbrug hebt, gaat die bril met asian fit klemmen en krijg je daar drukplekken van op je neus. Ik denk dat TS daar ook niet op zit te wachten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 09 jul 2015 00:05

Best grappig omdat het je werk is. . . . Je ontkende eerder dat de Asian fit gewoon ook een smallere bril is. Toch blijkt uit mijn link dat dat wel degelijk het geval is. En je weet verder ook helemaal niets verder van de TS toch ben je heel stellig.

Verder schijn je niet te snappen dat rijwind drukverschillen teweeg kan brengen.
heel bijzonder als het je werk is . . . .

Je idee om aan je opticien te vragen om een lens die minder last heeft van uitdroging werkt in de praktijk niet. Als de lens uitdroogt is er een gebrek aan oogvocht een minder gevoelige lens voor vocht is een harde lens. Echter het is natuurlijk niet gewoon alleen de lens maar een totaal gebrek aan oogvocht. Waarschijnlijk wordt het met een harde lens alleen maar erger.

Waarschijnlijk heb je dan zelf ook geen ervaring met lenzen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 09 jul 2015 01:37

Het is totaal niet van belang of een asian fit smaller is, als je een westerse neusbrug hebt, dan past asian fit niet en krijg je last van drukplekken. De breedte van de bril is dan verder niet van belang.

TS heeft blijkbaar geen stabiele traanfilm icm zijn lenzen. Daar heeft tocht en dus ook rijwind invloed op. Dat is een vaker voorkomend probleem en dat heeft niks met drukverschil te maken. Leuk dat jij dat erbij verzint, alleen is dat geen breed gedragen idee in de optiekwereld. Gelukkig is een niet stabiele traanfilm vaak op te lossen met een ander type zachte lens. Die worden namelijk van verschillende materialen en in verschillende samenstellingen gemaakt. Het is soms even een gepuzzel om de juiste lens voor een klant te vinden, maar elke goede opticien zal een klant daarbij helpen. En het mooie van die oplossing is dat, als het lukt om een geschiktere lens te vinden, dat dan het probleem structureel opgelost is.

Ik betwijfel trouwens of het voor de rest van het forum erg interessant is om een wedstrijdje verplassen te volgen over wie de meeste kennis van brillen en contactlenzen heeft. Dus ik stel voor als je dat wilt om het via pb te doen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 jul 2015 07:25

Heb je ook overwogen om andere contactlenzen te nemen?
Mijn advies zou zijn om voor daglenzen te gaan en dan voor de Acuvue Moist lenzen. Deze werken het beste voor droge ogen dan alle lenzen is mijn ervaring. Ze zijn er ook voor als je een cilinder hebt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
mima
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 dec 2009 19:53

Gebruikersavatar mima 09 jul 2015 07:57

Ik heb ongeveer dezelfde uitgangspunten....lenzen en een smal hoofd. Al heel lang tevreden met de tifosi tyrant. Wel het oudere model.....overigens nog prima te krijgen.
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

Plaats reactie