Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520

bolster
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:34

bolster 26 feb 2017 19:48

Misschien een domme vraag, maar wat is eigenlijk het nut van de snelheidssensor ?
Zonder sensor heb je toch ook uw snelheid (via GPS) ?
Of is de sensor nauwkeuriger, of enkel als 'backup' als het GPS signaal wegvalt ?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 feb 2017 22:23

^dat dus (beiden). Langs hoge bergwanden merk je nog wel eens iets van slechte gps ontvangst (en dus onbetrouwbare snelheidsfeedback). In alle andere gevallen voldoet alleen gps prima.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 27 feb 2017 13:25

Op een gps signaal zit altijd wat onnauwkeurigheid, een snelheidssensor geeft een directere en correcte respons. Bij een constante snelheid op een rechte baan zal dit niet veel verschil opleveren, maar bij draaien en keren en fel versnellen merk ik echt wel het verschil (vooral op de mtb).

misterengels
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2014 19:49

misterengels 18 mar 2017 13:37

Met name op nieuwe wegen (wellicht nog niet bekend ofzo) valt me op dat de snelheid aangegeven erg wiebelig is. Dalen van 30 naar 12 en weer stijgen tot 30 is niet ongewoon. Heb ik mijn snelheidssensor wel goed geactiveerd? Lijkt me dat dit anders sowieso niet zou moetenkunnen, aangezien snelheid gewoon hetzelfde blijft.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 18 mar 2017 14:49

Batterijtje leeg? Magneet verschoven? Minder op je schermpje turen en meer doortrappen?
Vorsprung durch Pedantik

misterengels
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2014 19:49

misterengels 18 mar 2017 16:41

Bedankt voor je input! Zeer waardevol.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 mar 2017 17:07

misterengels schreef:Met name op nieuwe wegen (wellicht nog niet bekend ofzo) valt me op dat de snelheid aangegeven erg wiebelig is. Dalen van 30 naar 12 en weer stijgen tot 30 is niet ongewoon. Heb ik mijn snelheidssensor wel goed geactiveerd? Lijkt me dat dit anders sowieso niet zou moetenkunnen, aangezien snelheid gewoon hetzelfde blijft.
Je opmerking is op z'n minst erg vreemd/warrig: nieuwe wegen hebben natuurlijk geen enkele invloed op weergeven van gps snelheid, indien gemeten met gps van het apparaat, want het maakt natuurlijk helemaal niet uit waar je rijdt, Als je gps ontvangst hebt wordt de snelheid juist weergeven, tenminste als er geen obstakels zijn die signaal beinvloeden. Als de snelheid gemeten wordt met een sensor heb je hier geen last van en zouden de plaatsing van de sensor/magneet en de staat van de batterij van invloed kunnen zijn

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 18 mar 2017 17:08

:winkthumb:
Vorsprung durch Pedantik

misterengels
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2014 19:49

misterengels 18 mar 2017 18:54

Je opmerking is op z'n minst erg vreemd/warrig: nieuwe wegen hebben natuurlijk geen enkele invloed op weergeven van gps snelheid, indien gemeten met gps van het apparaat, want het maakt natuurlijk helemaal niet uit waar je rijdt, Als je gps ontvangst hebt wordt de snelheid juist weergeven, tenminste als er geen obstakels zijn die signaal beinvloeden. Als de snelheid gemeten wordt met een sensor heb je hier geen last van en zouden de plaatsing van de sensor/magneet en de staat van de batterij van invloed kunnen zijn
Je hebt gelijk. Warrig. Excusez. Maar het valt me op bij een nieuwe brug dat dit probleem optreed. Daarbij geen obstakels in de buurt en het fluctueren van de snelheid correspondeert evht niet met werkelijke snelheid. Maar, ik fiets met snelheidssensor in wiel, batterij voldoende. Daarbij hoort geen spaakmagneet. Toch?! Maw, kan ik ergens in de Garmin zien op basis waarvan de snelheid gebaseerd is? Of kan ik bv door gps uit te zetten checken of hij het wel doet?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 mar 2017 21:00

Ik heb zelf (gelukkig) geen Garmin, maar ik neem aan dat je de sensor(s) gekoppeld hebt zoals beschreven op pagina 9 van de handleiding. Als sensor(s) is/zijn gekoppeld worden ze gebruikt voor het verkrijgen van de info. Als snelheidsensor niet gekoppeld is wordt gps gebruikt.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 mar 2017 22:41

Het maakt allemaalniks uit. Achteraf wordt je gemiddelde snelheid op Strava gecorrigeerd obv de gps gereden route.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 mar 2017 22:52

Dit is ook weer zo'n reactie waar je niets aan hebt. Je wil graag tijdens het fietsen weten hoe hard je rijdt, daarom heb je een fietscomputer op je fiets, en niet pas als je thuis bent, Moet je ook nog eens Strava gebruiken, dat er uiteindelijk ook maar een slag naar slaat net als alle andere sportapps. Een zelfde GPX bestand geeft in verschillende apps verschillende data.

Plaats reactie