Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd !

KoosHans
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2015 17:53

KoosHans 30 jun 2015 17:54

Hoihoi, ik ben aan het kijken voor een fiets, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Graag zou ik dus even gebruik maken van de kennis van de kenners op dit forum.

Ik en mijn vriendin zijn allebei op zoek naar een fiets. Wat voor merk/type fiets kunnen jullie ons aanraden?

Allereerst onze doelen: In de eerste plaats afvallen en cardio. Daarnaast is het natuurlijk wel leuk om verschillende plaatsen te zien. Op dit moment zijn we totale beginners. We willen WEL opbouwen naar grote afstanden, +/- 200 km. Af en toe zullen we samen fietsen, maar ook apart. Absolute recordsnelheden halen hoeft niet, het gaat meer om de fun gecombineerd met sportieve beweging. Maar het moet wel een beetje snel kunnen gaan, niet TE recreatief.

Eisen voor de fiets: Vooral degelijk, betrouwbaar, ook niet te opvallend als dat kan ivm. diefstal. Liefst 2ehands, budget is beperkt. Denk aan rond de 500 euro max., maar als we met minder goed zitten, graag.

Is het in dit geval beter om een echte racefiets of een hybride of mountainbike te nemen?

Ik ben 1m80 en 83 kilo.

Zij is 1m63 en 60 kilo

Daarnaast heeft zij ook wel wat rugklachten waar ze zich zorgen over maakt met fietsen. Geen idee of dat fataal is voor fiets-ambities of dat er een oplossing voor is.


Alvast bedankt voor het advies!

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 30 jun 2015 18:03

Zoek functie al gebruikt ? En ga 's bij een LBS langs........!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 01 jul 2015 14:24

Tweedehands zou ik, gegeven de criteria, een Batavus, Beone, Gazelle zoeken. Zijn niet meer de meest sexy merken maar vaak goede kwaliteit, degelijk dus. Verder is je vraag erg algemeen. Lees ook eens de thread aan het begin van deze topic. Daar staat een weelde van info in.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jul 2015 14:55

Voor haar kijk uit naar kleinste maatje racefiets/cyclocrossfiets, met nog enige ruimte onder de stuurpen. Eventueel te vervangen door stuurpen die omhoog steekt. Vanwege mogelijke gebreken in de rug. Lastig op marktplaats.nl., zoals
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Overigens is het veel verstandiger naar de rug enz. eerst een orthopeed naar te laten kijken, eventueel voorafgegaan door huisarts en paar fotootjes. Niet onderschatten! Gaat niet vanzelf over!
Wanneer ik dat in mijn jonge jaren gedaan had, stond ik nu niet scheef en was geen vaste klant van de osteopaat.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 jul 2015 22:01

Je wilt opbouwen naar afstanden van 200 km, dus een racefiets zou ik zeggen.
Allereerst is belangrijk welke maat fiets bij je past. Dat is erg belangrijk. Via de zoekfunctie op deze site en via google kun je daar genoeg over vinden.

Verder, een budget van € 500 is wel erg krap. Je kunt daarvoor wel iets vinden, maar dat zal dan tamelijk oud zijn.
prj

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 jul 2015 10:45

Je hebt je verhaal t.a.v. je gebruiksdoelen goed op een rijtje. Je hebt je budget vastgesteld. Dan ben je goed voorbereid voor de volgende stap: uitproberen. Leen eens een fiets, maak eens een proefrit.
Vind je het leuk, zit het lekker, rijdt het lekker?
Antwoorden op dat soort vragen kun je eigenlijk alleen beantwoorden door ondervinden en uitproberen.

Het merk van je fiets is niet het belangrijkste. De kleur ook niet.
Een fiets moet goed zitten.
Is er iemand in je omgeving die er (echt) verstand van heeft? Vraag die dan een keer om mee te gaan en een keer te kijken of je er een beetje lekker op zit.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 02 jul 2015 12:18

Die Giant ziet er prima uit. Is ook een degelijk merk.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2015 13:33

@klimmer Ik denk dat direct naar een orthopeed gaan echt niet lukt, en ook niet nodig is. Je zult toch echt een verwijsbrief moeten hebben. En oefeningen bij een fysio kunnen ook heel goed helpen.
En wie weet blijkt een osteopaat dan ook nog nodig te zijn, maar een orthopeed kan juist heel weinig met bijv. lage rugklachten. En op een foto is lang niet alles te zien. En zoals mijn (zelf fietsende) osteopaat zegt: "blijf vooral fietsen".

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 jul 2015 13:48

Nee, je hebt gelijk, orthopeden denken vooral aan opereren. Maar meerdere disciplines zijn soms nodig om uit te sluiten. Een miniem scheurtje in een pees is nog zichtbaar op een scan! Een fysio is er voor het spierpakket. "blijf vooral fietsen", dat zegt mijn osteopaat ook en dat heb ik zelfs vandaag nog gedaan in 33º!

Rvddijk
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 jul 2013 16:39

Rvddijk 02 jul 2015 14:13

klimmer schreef:Nee, je hebt gelijk, orthopeden denken vooral aan opereren. Maar meerdere disciplines zijn soms nodig om uit te sluiten. Een miniem scheurtje in een pees is nog zichtbaar op een scan! Een fysio is er voor het spierpakket. "blijf vooral fietsen", dat zegt mijn osteopaat ook en dat heb ik zelfs vandaag nog gedaan in 33º!
En dan zou het een miniem scheurtje zijn? Echt onzin om hiervoor een scan te maken of de dure tijd van een orthopeed te verspillen. Goede begeleiding door een fysio is hierop eerder aangewezen. Als iedereen direct naar de orthopeed moet inclusief scan, dan wordt de zorg wel heel erg onnodig duur.
Trek Domane 4.3 Disc 2015

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 jul 2015 15:08

Nou, nou, nou... wat een dom oordeel, ja veroordeling!! Als jij door dat minieme scheurtje nog niet eens meer een boodschappentas op tafel kan zetten, dan praat je wel anders! Die fysio had het net erger gemaakt!! Zo'n echo wordt door een röntgenoloog gemaakt, niet door een orthopeed. Onkundig ook nog. Ik moet hier snel weg.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2015 15:37

Nou klimmer, als je hier van weg moet, dan denk ik dat het maar het ook maar beter is. Wat wil je anders met een miniem scheurtje doen? Wielrenners fietsen door met breuken??? en twee weken later merk je er niks meer van :roll:
Maar ik denk dat het de TS in eerste instantie om een advies over de fiets ging en niet over de rugklachten.
Is een 44cm ook niet heel klein voor iemand van 1.63m?

Plaats reactie