Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12727
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2024 18:49

Nee dat ook weer niet gewoon uit de hand allemaal.
Ik heb het getest. Jullie gedachte was ook de mijne.

Maar het werkt echt je ziet echt heel goed de verschillen.
Verbaasde mij eerlijk gezegd ook.

Maar daarna ging ik erover nadenken en het zou helemaal niet uitmaken als het iets scheef is, want de as zit vast aan de koker.

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 feb 2024 10:55

IMG_4211.jpeg
Dodelijk voor het schakelen en niet altijd even zichtbaar.
(XX1 derailleur) Mogelijk toch iets tegen de kabel gehad.
Niet zijken maar reiden !

bikerke
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 10 feb 2024 13:26

Vandaag merkte ik dat tussen de mtb banden die ik had hangen er een set aan de binnenkant beschimmeld was.
Zou ik deze terug gebruiken of wegwerpen?
Mijn gezond verstand zegt blijven gebruiken want de schimmel is enkel optisch.... (zwarte vlekken op het canvas)
Wat is jullie opinie?

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 feb 2024 13:49

lekker fietsen er mee
Niet zijken maar reiden !

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 feb 2024 19:06

Eindelijk begonnen met revisie aandrijving. Nieuwe kettingwielen zitten al op de fiets, cassette nieuw. Morgen ketting op maat maken.
Derailleur wieltjes heb ik helaas geen nieuwe op voorraad. Lagers schoon gemaakt en opnieuw in het vet gezet, wieltjes zelf nog prima. Dat in tegenstelling tot de andere tandwielen, sommige zijn bijna werpsterren.....
Opzettelijk lang mee gereden, moest toch alles vernieuwen, kunt er weinig mee slopen als toch alles eraf gaat en nieuw gemonteerd wordt.
Over drie weken ben ik in Engeland en dan moet alles in orde zijn.
Dogma F

leon1
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 10 feb 2024 19:41

Vandaag schijven en blokjes gewisseld op de 765 Optimum. Geen idee waarom en hoe maar ze schreeuwden het ineens uit. Schijven en blokjes schoonmaken....geen verandering. Schijven en blokjes opschuren. Geen verandering.

Dan maar nieuwe schijven en nieuwe blokjes. Nu wel rust in de tent.

De oude schijven gingen al een tijd mee. Geen punt om te vervangen gelukkig.

Wel gek dat zowel voor als achter zoveel lawaai maakte....
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6042
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 feb 2024 15:52

De C Bear derailleur wieltjes ( OCM ) op de Gravelbike ( GRX810) groep gemonteerd en B schroef derailleur afgesteld.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 feb 2024 16:04

De CAAD gedeeltelijk uit elkaar getrokken. De Di2 kabels hadden niet van die 'kabelbinders' eraan en die rammelen dus op oneven wegen. De kabels zijn ook precies op maat en nu er een kortere zadelpen in komt moeten er ook langere 10cm Di2 kabels komen.
Bijlagen
IMG_20240218_160323_299.jpg
IMG_20240218_160241_388.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6042
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 feb 2024 13:25

Ik ga zo even de derailleur wieltjes ( C Bear ) even een service geven. 1 wieltje draait niet goed meer en korrelig - de andere draait nog wel maar ook geen topper meer. Wieltjes zijn slechts een kleine 700km gebruikt, en na contact krijg ik nog ( als het goed is ) een nieuw lagertje toegestuurd als service van Bart van C Bear. Voor die tijd dus nog even een service want komende week nog wel ritje gepland op de gravelbike.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 feb 2024 15:44

Versnellingskabel achter, buiten en binnen vervangen. Schakelen was wat vaag, opschakelen meestal goed, afschakelen traag en soms ratelen. Afstellen hielp niet. Meestal is dat vuil of versleten liner. Beide kabels nieuw en schakelt weer als een zonnetje.

Wel de cheapo vervanging gedaan, stuurlint afgewikkeld tot de shifter en weer opnieuw gewikkeld. Niet ideaal maar ik had geen zin om beide kanten te moeten doen.
Dogma F

glutendokter
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
Locatie: groningen

glutendokter 25 feb 2024 16:39

Vorige week een Stevens Xenon Di2 opgehaald
Eerst grondig schoongemaakt en in de wax. en daarna
Andere wielset Campagnolo Zonda en remblokken geplaatst
Nieuwe cassette en ketting erop (waren mee geven)
Wu111 module geplaatst die niet wou werken zat er een verkeerde accu in andere accu gekocht en geplaatst en alles geupdate
Nieuwe carbon zadelpen (Ali)) en Selle Italia SLR superflow .
Grote kettingblad was niet goed meer vervangen vooreen Sram v4 50t .
versnellingen opnieuw afgesteld en daarna de fiets op maat gezet.
Hidemybell sl en Asssaver win wing en mudder geplaatst.
En een nieuwe batterij geplaatst in de Rotor 3d+ dit was een leuke verassing .

Toen ik de fiets haalde wist meneer mij te vertellen dat er een powermeter opzat dit was hij vergeten om in de advertentie te zetten

Op de Giant nieuwe Ultegra crank gemonteerd kan de oude mooi richting die fietsenmaker voor controle
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. :D

0475
Forum-lid
Berichten: 833
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 feb 2024 12:15

Balhoofdlagers vervangen.
IMG_3097.jpeg
Ondanks nodige voorzorgen en aandacht toch gaan roesten. Zaten ruim in het vet (halfjaarlijks schoonmaken en weer flink vet) en ik haalde ook altijd een doekje door de spleet tussen vork/stuurpen en frame om het daar water weg te halen. Ging meer dan 3 jaar goed, vorig jaar november blonken de lagers nog als nieuw. Maar vorige week begion het stuur wat 'korrelig' aan te voelen.

Dit is wel de eerste winter (december-feb) dat ik doorfiets (ook veel vaker poetsen dan in de zomer) en wellicht dat er toch wat vocht bleef zitten in de ruimte tussen vork/stuurpen en frame en dat dit net wat te veel was in combinatie met een koude garage waar het momenteel niet echt droogt. Na het poetsen nu de fiets maar eens een dag en nacht in een warmere ruimte neerzetten zodat het laatste restje vocht wat sneller opdroogt.

Plaats reactie