Druk bezig mijn nieuwe canyon grail in elkaar aan het zetten. Na 2 uur nog niet klaar, toch best veel werk!
Veel kleine dingen waar je toch erg lang mee bezig bent:
Het zadel stond bv 2 graden omhoog, en ik wil de punt juist 1 graad naar beneden. En dit zat natuurlijk helemaal vast.
Bidonhouders installeren... kostte me zeker 30 minuten
Ook toch wel 2 dingen wat ik echt een minpunt vind:
De ketting heeft geen missing link.
Ook zitten er geen tubeless valves bij, wat wel bij deze wielen hoort te zitten als je ze los koopt.
Oftewel, 2 dingen waar canyon weer extra geld mee wilt besparen?
Vandaag geklust aan de fiets
Gisteren niet geklust áán de fiets, wel aan alle accessoires. Na 4x alle tassen in verschillende setup's ingepakt.
Een kleine 11L seatpack, een rekje met drybag of toch maar de tailfin? Voorop een stuurtasje of toch maar die grotere handlebar rol?
En welke uitrusting gaat er mee? Als ik minimalistisch inpak, lever ik dan niet in op leefcomfort naast de fiets?
Heerlijk om een dagje rustig te puzzelen: een groot deel van de voorpret van mijn solo fietstrip.
Een kleine 11L seatpack, een rekje met drybag of toch maar de tailfin? Voorop een stuurtasje of toch maar die grotere handlebar rol?
En welke uitrusting gaat er mee? Als ik minimalistisch inpak, lever ik dan niet in op leefcomfort naast de fiets?
Heerlijk om een dagje rustig te puzzelen: een groot deel van de voorpret van mijn solo fietstrip.
WiND 56 - 2020
Ik heb zelf ook een grail cf sl8 v2, hier is gewoon een missing link gebruikt. Vreemd dat dit bij jou niet het geval is..esmeew schreef: ↑09 apr 2024 09:14 Druk bezig mijn nieuwe canyon grail in elkaar aan het zetten. Na 2 uur nog niet klaar, toch best veel werk!
Veel kleine dingen waar je toch erg lang mee bezig bent:
Het zadel stond bv 2 graden omhoog, en ik wil de punt juist 1 graad naar beneden. En dit zat natuurlijk helemaal vast.
Bidonhouders installeren... kostte me zeker 30 minuten
Ook toch wel 2 dingen wat ik echt een minpunt vind:
De ketting heeft geen missing link.
Ook zitten er geen tubeless valves bij, wat wel bij deze wielen hoort te zitten als je ze los koopt.
Oftewel, 2 dingen waar canyon weer extra geld mee wilt besparen?
Ik heb een gedeelte van de cassette van de Blade vervangen. De ketting had ik al eerder gewisseld. Wel met de gedachte dat de cassette de nieuwe ketting zou accepteren. Maar helaas, op de 17 en op de 16 sloeg de ketting door (zijn natuurlijk ook de kransen waar de meeste kilometers op zitten). Daarom een Chorus cassette gekocht. Fractie van de prijs van een Super Record cassette. En waar zit dan het verschil tussen beide cassettes? Alleen in de twee grootste blokken. De losse kransen zijn identiek qua gewicht. Nu heb ik geluk dat ik de grootste kransen zo goed als niet heb gebruikt. En daar zit dus ook voornamelijk het gewichtsverschil in. En die blijven dus op de fiets zitten. Ze hebben het bij Campa ook leuk gedaan om de cassettes een andere afwerking (kleur) te geven. Beide zijn toch gewoon staal.
Het grootste blok kransen van de Super Record cassette - deze blijft dus op de fiets Het grootste blok kransen van Chorus cassette: Het tweede blok kransen Super Record cassette: Het tweede blok kransen van de Chorus cassette: Nu dus op het grootste blok kransen na alles van de Chorus gemonteerd. 10 gram zwaarder dan een hele SR cassette maar een stuk goedkoper!
Het grootste blok kransen van de Super Record cassette - deze blijft dus op de fiets Het grootste blok kransen van Chorus cassette: Het tweede blok kransen Super Record cassette: Het tweede blok kransen van de Chorus cassette: Nu dus op het grootste blok kransen na alles van de Chorus gemonteerd. 10 gram zwaarder dan een hele SR cassette maar een stuk goedkoper!
Ride bikes, not tanks!
Prima, ik stuur 'm wel op en dan zie ik wel wanneer dat je klaar bent. Ik gebruik deze cassette alleen hier in de polder. Dus ik ga die grote kransen van de SR cassette waarschijnlijk nooit vervangen en die Chorus kransen zullen tot in lengte der dagen in de onderdelenkist blijven liggen denk ik. Daarom jeuken mijn handen hier gelukkig niet van.
Ride bikes, not tanks!
Vorige week verlof gehad, dus wat klusjes uitgevoerd:
- Nieuwe ketting op men Focus crossertje gelegd ditmaal een shimano CN-HG601 ipv goedkope sram ketting. Kettingproblemen zijn volgens mij na gravelritje van 6u30 en wat modder opgelost.
- Lagers van fulcrum wielset van de Focus nieuw ingevet en body opnieuw ingevet. Wielset op 2de hands snel kunnen verkopen.
- Gravelbandjes gelegd (2 zwakke bandenlepels gebroken in tussentijd)
- Oude doorgescheurde zadeltas genaaid en hersteld en gravelbiba's ingestoken
- Bouwlaser gekocht waarmee ik men 3 fietsen beter kon afstellen dan met een waterpas of schietlood. Daaruit bleek dat zadel van men Cervélo 2cm te veel naar achteren stond. Daarbij het stuur ook nog 1 cm lager gezet. Wat een verschil! Fietst veel prettiger en stuurgedrag is directer geworden. Nu zit ik wel volledig op de top cap van 2cm en kan ik niet meer lager misschien bij volgend onderhoud de lagere topcap laten installeren zodat ik nog wat lager kan.
- Nieuwe ketting op men Focus crossertje gelegd ditmaal een shimano CN-HG601 ipv goedkope sram ketting. Kettingproblemen zijn volgens mij na gravelritje van 6u30 en wat modder opgelost.
- Lagers van fulcrum wielset van de Focus nieuw ingevet en body opnieuw ingevet. Wielset op 2de hands snel kunnen verkopen.
- Gravelbandjes gelegd (2 zwakke bandenlepels gebroken in tussentijd)
- Oude doorgescheurde zadeltas genaaid en hersteld en gravelbiba's ingestoken
- Bouwlaser gekocht waarmee ik men 3 fietsen beter kon afstellen dan met een waterpas of schietlood. Daaruit bleek dat zadel van men Cervélo 2cm te veel naar achteren stond. Daarbij het stuur ook nog 1 cm lager gezet. Wat een verschil! Fietst veel prettiger en stuurgedrag is directer geworden. Nu zit ik wel volledig op de top cap van 2cm en kan ik niet meer lager misschien bij volgend onderhoud de lagere topcap laten installeren zodat ik nog wat lager kan.
De voorderailleur van de Blade eindelijk goed afgesteld. Die stond een beetje teveel naar binnen waardoor de ketting op grote versnellingen langs het rubber blokje van de kooi schampte. Je merkte er dus eigenlijk niks van maar het trok wel een zwarte streep van smeer op de buitenkant van de ketting.
Ride bikes, not tanks!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15978
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Vandaag maar even de voor haar nieuwe, maar al 12 jaar oude MTB van de oudste kleindochter onder handen nemen.
Het is een tweedehandsje van Cube, een Cube Kid 200 uit 2012.
Heeft op het eerste zicht nooit in de regen gereden, de lagers staan droog maar niet roest.
- Nieuw vet in de wiellagers en body
- Nieuw vet in de trapas
- Pedalen afhalen en smeren
- Balhoofdlagers smeren
- Zadelpen eruit en smeren
- Ketting, voorblad en cassette reinigen (geen enkele slijtage op te zien)
- Remblokken en remkabels volledig vervangen
- Nieuwe bandjes maar die komen pas volgende week binnen.
Het is een tweedehandsje van Cube, een Cube Kid 200 uit 2012.
Heeft op het eerste zicht nooit in de regen gereden, de lagers staan droog maar niet roest.
- Nieuw vet in de wiellagers en body
- Nieuw vet in de trapas
- Pedalen afhalen en smeren
- Balhoofdlagers smeren
- Zadelpen eruit en smeren
- Ketting, voorblad en cassette reinigen (geen enkele slijtage op te zien)
- Remblokken en remkabels volledig vervangen
- Nieuwe bandjes maar die komen pas volgende week binnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend