Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 09 apr 2024 09:14

Druk bezig mijn nieuwe canyon grail in elkaar aan het zetten. Na 2 uur nog niet klaar, toch best veel werk!
Veel kleine dingen waar je toch erg lang mee bezig bent:
Het zadel stond bv 2 graden omhoog, en ik wil de punt juist 1 graad naar beneden. En dit zat natuurlijk helemaal vast.
Bidonhouders installeren... kostte me zeker 30 minuten :shock:

Ook toch wel 2 dingen wat ik echt een minpunt vind:
De ketting heeft geen missing link.
Ook zitten er geen tubeless valves bij, wat wel bij deze wielen hoort te zitten als je ze los koopt.
Oftewel, 2 dingen waar canyon weer extra geld mee wilt besparen?

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 09 apr 2024 09:27

Gisteren niet geklust áán de fiets, wel aan alle accessoires. Na 4x alle tassen in verschillende setup's ingepakt.
Een kleine 11L seatpack, een rekje met drybag of toch maar de tailfin? Voorop een stuurtasje of toch maar die grotere handlebar rol?
En welke uitrusting gaat er mee? Als ik minimalistisch inpak, lever ik dan niet in op leefcomfort naast de fiets?

Heerlijk om een dagje rustig te puzzelen: een groot deel van de voorpret van mijn solo fietstrip.
WiND 56 - 2020

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 09 apr 2024 11:20

esmeew schreef: 09 apr 2024 09:14 Druk bezig mijn nieuwe canyon grail in elkaar aan het zetten. Na 2 uur nog niet klaar, toch best veel werk!
Veel kleine dingen waar je toch erg lang mee bezig bent:
Het zadel stond bv 2 graden omhoog, en ik wil de punt juist 1 graad naar beneden. En dit zat natuurlijk helemaal vast.
Bidonhouders installeren... kostte me zeker 30 minuten :shock:

Ook toch wel 2 dingen wat ik echt een minpunt vind:
De ketting heeft geen missing link.
Ook zitten er geen tubeless valves bij, wat wel bij deze wielen hoort te zitten als je ze los koopt.
Oftewel, 2 dingen waar canyon weer extra geld mee wilt besparen?
Ik heb zelf ook een grail cf sl8 v2, hier is gewoon een missing link gebruikt. Vreemd dat dit bij jou niet het geval is..

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 apr 2024 18:38

Ik heb een gedeelte van de cassette van de Blade vervangen. De ketting had ik al eerder gewisseld. Wel met de gedachte dat de cassette de nieuwe ketting zou accepteren. Maar helaas, op de 17 en op de 16 sloeg de ketting door (zijn natuurlijk ook de kransen waar de meeste kilometers op zitten). Daarom een Chorus cassette gekocht. Fractie van de prijs van een Super Record cassette. En waar zit dan het verschil tussen beide cassettes? Alleen in de twee grootste blokken. De losse kransen zijn identiek qua gewicht. Nu heb ik geluk dat ik de grootste kransen zo goed als niet heb gebruikt. En daar zit dus ook voornamelijk het gewichtsverschil in. En die blijven dus op de fiets zitten. Ze hebben het bij Campa ook leuk gedaan om de cassettes een andere afwerking (kleur) te geven. Beide zijn toch gewoon staal.

Het grootste blok kransen van de Super Record cassette - deze blijft dus op de fiets
IMG_20240409_165750680_HDR~2.jpg
Het grootste blok kransen van Chorus cassette:
IMG_20240409_165811137_HDR~2.jpg
Het tweede blok kransen Super Record cassette:
IMG_20240409_165841445_HDR~2.jpg
Het tweede blok kransen van de Chorus cassette:
IMG_20240409_165821806_HDR~2.jpg
Nu dus op het grootste blok kransen na alles van de Chorus gemonteerd. 10 gram zwaarder dan een hele SR cassette maar een stuk goedkoper!
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 apr 2024 19:03

Die grootste Chorus cassette blok schreeuwt om een Dremel behandeling !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 apr 2024 19:18

Prima, ik stuur 'm wel op en dan zie ik wel wanneer dat je klaar bent. ;) Ik gebruik deze cassette alleen hier in de polder. Dus ik ga die grote kransen van de SR cassette waarschijnlijk nooit vervangen en die Chorus kransen zullen tot in lengte der dagen in de onderdelenkist blijven liggen denk ik. Daarom jeuken mijn handen hier gelukkig niet van. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 09 apr 2024 19:45

Vorige week verlof gehad, dus wat klusjes uitgevoerd:

- Nieuwe ketting op men Focus crossertje gelegd ditmaal een shimano CN-HG601 ipv goedkope sram ketting. Kettingproblemen zijn volgens mij na gravelritje van 6u30 en wat modder opgelost.
- Lagers van fulcrum wielset van de Focus nieuw ingevet en body opnieuw ingevet. Wielset op 2de hands snel kunnen verkopen.
- Gravelbandjes gelegd (2 zwakke bandenlepels gebroken in tussentijd)
- Oude doorgescheurde zadeltas genaaid en hersteld en gravelbiba's ingestoken
- Bouwlaser gekocht waarmee ik men 3 fietsen beter kon afstellen dan met een waterpas of schietlood. Daaruit bleek dat zadel van men Cervélo 2cm te veel naar achteren stond. Daarbij het stuur ook nog 1 cm lager gezet. Wat een verschil! Fietst veel prettiger en stuurgedrag is directer geworden. Nu zit ik wel volledig op de top cap van 2cm en kan ik niet meer lager misschien bij volgend onderhoud de lagere topcap laten installeren zodat ik nog wat lager kan.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 10 apr 2024 07:55

Mooi lijstje afgewerkt!
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 apr 2024 09:34

De voorderailleur van de Blade eindelijk goed afgesteld. Die stond een beetje teveel naar binnen waardoor de ketting op grote versnellingen langs het rubber blokje van de kooi schampte. Je merkte er dus eigenlijk niks van maar het trok wel een zwarte streep van smeer op de buitenkant van de ketting.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 apr 2024 09:51

Vandaag maar even de voor haar nieuwe, maar al 12 jaar oude MTB van de oudste kleindochter onder handen nemen.
Het is een tweedehandsje van Cube, een Cube Kid 200 uit 2012.
Heeft op het eerste zicht nooit in de regen gereden, de lagers staan droog maar niet roest.
- Nieuw vet in de wiellagers en body
- Nieuw vet in de trapas
- Pedalen afhalen en smeren
- Balhoofdlagers smeren
- Zadelpen eruit en smeren
- Ketting, voorblad en cassette reinigen (geen enkele slijtage op te zien)
- Remblokken en remkabels volledig vervangen
- Nieuwe bandjes maar die komen pas volgende week binnen.

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 apr 2024 10:02

Dankbaar werk voor een mooie tekening van je kleindochter…
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 apr 2024 11:55

Grote fietsen of kleine fietsen. Altijd leuk om aan te rommelen. Zolang het maar geen stadsfietsen zijn... Daar heb ik echt een hekel aan om iets aan te doen.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie