Te gek dat het nog allemaal demontabele lagers zijn, bij mij zijn balhoofd- en trapaslager industrielagers die je alleen maar kan vervangen.Hanz Bé schreef: ↑14 mar 2022 13:52 Vanochtend de Fairlight gravelbike een voorjaarsbeurtje gegeven. Eerst de fiets goed gewassen. Daarna balhoofd- en trapaslagers schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet.
Verse ketting gemonteerd én tot slot nieuwe bandjes (Vredestein Aventura 44mm) tubeless laten ploppen.
Schoon en fris voor nieuwe avonturen!
5B2DB089-B5F3-4689-9639-356A74C87585.jpeg
Vandaag geklust aan de fiets
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mij ook hoor. Maar daar zat ook veel troep op na een winter, en dan helpt schoonmaken en de buitenkant, seals enzo even weer invetten denk ik ook.
Nog niet geklust, maar mag wel weer aan de bak: was aan het einde van de middag een heerlijk rondje aan het gravellen en hing ineens de linkercrank (non drive side) los met pedaal aan mijn schoen. Ok..... Nu zit ik dicht tegen de vermogens van MVP aan, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. De bout waarmee je bij SRAM (red 22 GXP) de linkercrank vastzet aan de trapas, bleek afgebroken te zijn.
Nu zie ik dat bike24 SRAM GXP crank Bolt M15 met extract M22 verkoopt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Andere optie is op zoek gaan naar een linkercrank GXP, 172.5mm. Hopelijk heeft iemand die in de kast liggen vanwege een enkelvoudige PM pod.
Nu zie ik dat bike24 SRAM GXP crank Bolt M15 met extract M22 verkoopt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Andere optie is op zoek gaan naar een linkercrank GXP, 172.5mm. Hopelijk heeft iemand die in de kast liggen vanwege een enkelvoudige PM pod.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je kan gewoon zo een bout kopen. Die gaan waarschijnlijk alleen kapot als de crank al aan het loslopen is trouwens. Anders kan er eigenlijk weinig kracht op de bout geven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Shifter recht gezet na mijn val gisteren met de racefiets.
Beide shifters zijn flink bekrast door de val trouwens.
De ketting terug er op gelegd op de Cortina crush van mijn zoontje.
Dat ding ligt in een kettingkast dus heb ik de Lidl standaard maar even weggezet zodat ik op ooghoogte kon werken.
Meteen de ketting ook maar weer op de juiste “spanning” gezet om herhaling te voorkomen.
Beide shifters zijn flink bekrast door de val trouwens.
De ketting terug er op gelegd op de Cortina crush van mijn zoontje.
Dat ding ligt in een kettingkast dus heb ik de Lidl standaard maar even weggezet zodat ik op ooghoogte kon werken.
Meteen de ketting ook maar weer op de juiste “spanning” gezet om herhaling te voorkomen.
Gister even alles goed schoongemaakt en voorzien van een verse lik montagepasta dan wel vet, en weer netjes op het juiste moment gezet. Alle schroefjes, stuurpen, expander, pedalen, zadel, zadelrails, steekassen etc.
Ook meteen de bottom bracket vervangen want de lagers waren krokant geworden (PF4130 is wat dat betreft een onhandige keuze geweest). Aan de andere kant zijn dat de kosten niet en bespaar ik 100% op de fietsenmaker.
Toch fijn als alles weer heerlijk geruisloos en soepel loopt.
Ook meteen de bottom bracket vervangen want de lagers waren krokant geworden (PF4130 is wat dat betreft een onhandige keuze geweest). Aan de andere kant zijn dat de kosten niet en bespaar ik 100% op de fietsenmaker.
Toch fijn als alles weer heerlijk geruisloos en soepel loopt.
If it's not fixed, it's broken.
Vandaag onderhoud gedaan aan een Mooie Duell ( EOM 16.5 staal ) voor de kenners. Fiets is van mijn collega die ermee fietst door weer en wind, en dag was te merken ook:
Balhoofdlagers + crownrace - Rot
Wiellagers en body lager - Rot
Cassette en ketting - Versleten
Tubeless lint voor - slecht
Remblokken - Op en klaar
Derailleur wieltjes - Tsja
Dus vandaag fiets gedeeltelijk gedemonteerd en oude balhoofd incl cups verwijderd. Oude wiellagers ( DT P1800 ) eruit gemept en alles schoongemaakt.
Morgen verder, onderden besteld
Balhoofdlagers + crownrace - Rot
Wiellagers en body lager - Rot
Cassette en ketting - Versleten
Tubeless lint voor - slecht
Remblokken - Op en klaar
Derailleur wieltjes - Tsja
Dus vandaag fiets gedeeltelijk gedemonteerd en oude balhoofd incl cups verwijderd. Oude wiellagers ( DT P1800 ) eruit gemept en alles schoongemaakt.
Morgen verder, onderden besteld
Laatst gewijzigd door rene op 02 apr 2022 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless