Hoe doe je dat met bandenwippers?havana schreef: ↑16 apr 2024 21:24 Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.
Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Het probleem met de voorderaillieur is opgelost! achteraf zat mn nieuwe kabel net niet helemaal goed door de shifter. Bijzonder. Wel genoeg erin om een beetje te schakelen dus, maar net niet diep genoeg om ver genoeg te bewegen. Hoe dit kan geen idee. Maar nu werkt het wel.
Zadelpen en zadel gewisseld. De zadelpen lag al een tijdje op de plank maar omdat ik wist dat het ombouwen meer werk zou zijn dan simpel even verwisselen (vanwege korte Di2 kabels - daar heb ik al iets over geschreven in een ander topic) is het blijven liggen. Maar nu SQLab de 612r carbon in 15cm breed in het assortiment heeft was het de hoogste tijd om de boel om te bouwen nu deze bij mij is geleverd.
Vanmorgen eerste ritje al gemaakt. Wat een verschil maakt 1cm! Bij gebrek aan een 15cm reed ik dus een 14cm breed zadel. Maar dit wordt weer een dure aangelegenheid. Ik heb er nl. drie.....waarvan nu eentje is vervangen. Binnenkort dus een paar mooie zadels in de aanbieding hier.
Het is een zadelpen met minder setback. Dus het zadel zit nu ook mooi in het midden van de zadelpen. Maakt natuurlijk geen bal uit maar het oog wil ook iets. Dit was het voorheen nl:
Vanmorgen eerste ritje al gemaakt. Wat een verschil maakt 1cm! Bij gebrek aan een 15cm reed ik dus een 14cm breed zadel. Maar dit wordt weer een dure aangelegenheid. Ik heb er nl. drie.....waarvan nu eentje is vervangen. Binnenkort dus een paar mooie zadels in de aanbieding hier.
Het is een zadelpen met minder setback. Dus het zadel zit nu ook mooi in het midden van de zadelpen. Maakt natuurlijk geen bal uit maar het oog wil ook iets. Dit was het voorheen nl:
Ride bikes, not tanks!
Het is een T47 bracket, met het lipje van de bandenwippers stukje bij beetje op zijn plek draaien. Je krijgt 'm natuurlijk niet met 30 Nm vast, maar helemaal tot het einde lukt zeker wel. Met twee man heb je 4 bandenwippers en daarmee kun je nog verrassend veel kracht zetten. Inmiddels is de tool trouwens binnen!Mehekachtohapi schreef: ↑17 apr 2024 13:50Hoe doe je dat met bandenwippers?havana schreef: ↑16 apr 2024 21:24 Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Goeie hack!
Je kan ook gewoon een waterpomptang pakken
T47 internal heb je het dan over. T47 external is prima, quasi gelijk aan Hollowtech II.
Eens dat dit randje bij T47 internal veel te dun is. Ik zet meestal de dop op mijn slagschroevendraaier, dan zit je er recht voor. Zet je de dop op een sleutel dan glijdt ie er toch snel af.
Eens dat dit randje bij T47 internal veel te dun is. Ik zet meestal de dop op mijn slagschroevendraaier, dan zit je er recht voor. Zet je de dop op een sleutel dan glijdt ie er toch snel af.
Mee eens!
Ik zet de tool ook extra met een lijmklem vast zodat die niet los schiet bij aandraaien. Dan werkt het best aardig. Los uit de hand 2 man job.
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik heb ook zo'n tooltje nodig om de T47 lagers vast en los te krijgen, idd een dun randje waar je zo vanaf kunt schieten met je gereedschap en dus een recept voor beschadigingen wanneer je niet voorzichtig bent...
Balhoofd-onderhoud-dag vandaag. Ik merkte vorige week al dat het nogal stroef verliep bij het draaien aan het stuur en dus vandaag even de hele boel open gegooid. Enduro bearings zijn dus niet zo enduro als ze na een half jaar al niet meer soepel lopen. Morgen krijg ik normaal een setje cane creek binnen.
Van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de spacertoren bovenop de stuurpen in te korten.
Van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de spacertoren bovenop de stuurpen in te korten.