Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Tips en adviezen gevraagd

Bianca
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 10:18

Bianca 11 apr 2015 10:38

Ik heb me zojuist geregistreerd op het forum, eigenlijk in de hoop dat ik hier informatie, tips en meer van dat kan krijgen.

Mijn verhaal in het kort:
Ik ben een dikke vrouw, moeder, met een BMI van 31 (obesitas graad 2). Ik ben 34 jaar.
Vorig jaar, heb ik eind van de zomer een MTB gekocht na 20 jaar totáál niet gesport te hebben. Af en toe een ronde over het MTB parcours, en geregeld 'gewoon' een stuk fietsen. Gaandeweg bleek, dat ik graag langere afstanden wilde fietsen, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is van een MTB.

In de wintermaanden heb ik, behalve snoepen, niets gedaan. Fiets in de schuur.

Drie weken geleden, heb ik een racefiets aangeschaft. Een Bianchi, type Dama Bianca.
Ik fiets met een hartslagmeter, en probeer in de vetverbrandingszone en in de aerobe zone te blijven. Ik wil graag leren om lange afstanden te fietsen, dat vind ik geweldig.

Maar.... ondanks dat tijdritten me niet aantrekken, wil ik natuurlijk wél iets harder en verder kunnen fietsen dan de gemiddelde oma. En dáár gaat het mis.

Gister, heb ik bijvoorbeeld 65 km gefietst. Teller uitgezet, en puur gefietst op hartslag.
Thuis de schrikbarende ontdekking, dat ik een gemiddelde snelheid heb gehad van 18 km/u (wel inclusief een ketting die losliep en een stuk noodgedwongen lopen door het bos omdat het pad onbegaanbaar was).

Wie heeft tips voor me? Wat is wijsheid? Door blijven oefenen op duur en hartslag en dan hopen dat de snelheid vanzelf hoger wordt? Of toch gaan trainen op snelheid?
Of... iets anders?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 11 apr 2015 10:43

Gewoon lekker blijven fietsen. Jij moet natuurlijk echt vanaf 0 beginnen en dan is die snelheid een logisch gevolg. Raak je wat kilo's kwijt en neemt de conditie wat toe dan komt de snelheid vanzelf. Doe vooral niet te gek, want jou lichaam heeft heel wat in te halen op het gebied van sportbelasting. Vooral veel plezier natuurlijk.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 11 apr 2015 11:00

Ik denk dat je goed bezig bent. Een alstand van 65km is helemaal niet verkeerd als je zo recent een racefiets hebt aangeschaft!
En letten op je hartslag lijkt mij een stuk verstandiger dan te letten op je gemiddelde snelheid, dat kan later wel.
Je kan natuurlijk niet verwachten als je de afgelopen winter bijna niks gedaan hebt, dat je meteen recordtijden gaat neerzetten. Dan zullen er toch wel wat meer kilometers gemaakt moeten worden en wat kilootjes minder zal ook helpen...die moet je toch meeslepen.. ;)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 11 apr 2015 11:02

Ook mee eens, hoor! Mijn advies: trek je helemaal iets aan van je gemiddelde snelheid. Volgens mij ben je juist hartstikke goed bezig! Trainen op snelheid kan niet echt, of liever gezegd: snelheid is een gevolg van goed trainen, en goed trainen begint met die langzame duurbasis. Pas als die in orde is, heeft sneller/intensiever fietsen zin. En dan nog rijd je lange afstanden extensief, dus op lage hartslag. En trek je dus niks aan van al die stoere praat over altijd minstens 30 gemiddeld enzo. En het allerbelangrijkste: geniet!

Ik fiets al jaren en ben goed getraind en dun, maar ik heb de laatste weken ook trainingen gehad van maar 20 km/u gemiddeld. Ligt een beetje aan fiets, parcours en wind. Het voelt niet zo stoer, maar ik weet dat ik prima bezig ben!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 6505
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 apr 2015 11:10

Beste Bianca,
Het is natuurlijk maar hoe je aan die 18km/u komt. Is dat met gps gemeten, of een losse meter. En hoe is die dan afgesteld. En het gemiddelde gaat heel hard naar beneden als je een eind(je) moet lopen.
Maar los daarvan, probeer vooral plezier te houden in het fietsen. Misschien is het goed om wat zaken in een documentje te zetten. Gewicht, omvang, gereden kilometers. Die kilometers natuurlijk na iedere rit, je gewicht in het begin misschien per week, na een maand of twee, die per maand en je omvang misschien wat langere perioden.
En hou in je achterhoofd, als het een periode de vorderingen wat tegenvallen, we zijn ten slotte vrouw, en de gewichten fluctueren nog wel eens. Volhouden en dan blijkt het even later toch weer mee te vallen.
Succes!!!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 12393
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2015 11:38

Niets mis om 65 km te rijden met een gem van 18km/u.

Gewoon volhouden en blijven fietsen op hartslag.

En je kan dan na verloop van tijd kiezen om of je afstand te vergroten of om je snelheid te verhogen.

Succes.
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying

Sluwe
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:25

Sluwe 11 apr 2015 11:45

Drie en half uur fietsen terwijl je net drie weken een fiets hebt vind ik echt veel te lang.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 6505
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 apr 2015 11:51

@Sluwe Ze heeft ook gewandeld. En Bianca geeft alleen aan dat de snelheid haar tegenviel en niet dat ze andere ongemakken heeft ervaren. Dus lijkt die 65km voor haar niet teveel geweest te zijn.

Bianca
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 10:18

Bianca 11 apr 2015 11:54

@Jans - Ik meet mbv GPS. Ik heb een Runtastic Gold account. Deze registreert mijn afstand, gemiddelde snelheid, hartslag (compatible hartslagmeter) en de gereden route. Zo kan ik goed zien of ik vooruitgang boek, en kan ik alle statistieken van mijn routes simpel nakijken. Zelf registreer ik daar nog eens in de zoveel tijd zaken als gewicht.

@Sluwe - Kun je me vertellen wat de reden is, waarom 3,5 uur te lang is? Mijn hartslag was in orde, ik had geen last van verzuring en voel me nu the day after, príma.
Toegegeven vond ik de laatste 5 km zwaar, maar dat was puur en alleen vanwege opkomende zadelpijn.


Fijn dat er zoveel positieve reacties zijn. Ik lees inderdaad overal snelhedenvan 30+ gemiddeld, en schaam me dus met mijn 18 de ogen uit mijn kop.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 6505
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 apr 2015 12:12

@Bianca Ik fiets al heel lang, jaren niet zo heel veel, maar toch. Die snelheden van 30km/u heb ik nooit gehaald. Ik fiets sinds een jaar of 2 veel meer. Maar mijn snelheid is voor mij niet belangrijk, al kijk ik er stiekem wel naar. Gisteren een rondje gereden, met een redelijke col er in, toen was mijn gemiddelde 22. Een andere keer is de route wat slimmer, wind in de rug op de vlakte en door bebouwd, of bosgebied terug, en dan kan je snelheid zo maar 2-3 km/u hoger liggen, zonder dat het je meer energie gekost heeft.
En schamen is natuurlijk het laatste wat je moet doen. Wees trots op jezelf dat je dit allemaal aanpakt. En sporten moet je voor jezelf doen. Als je over een tijdje de resultaten ziet dan kun je echt blij zijn. En die resultaten zullen er komen. Bedenk alleen al dat de uren die je op de fiets zit, je niet aan snoepen toekomt, hooguit iets te eten meeneemt voor als de flauwte toeslaat. En neem vooral de tijd om op een goed gewicht te komen.

Ik had 2 jaar geleden een BMI van 29, die is inmiddels 23. Ik heb geen diëten gevolgd, alleen meer gefietst, ook wat hard gelopen (geen lange stukken omdat mijn voeten dat niet leuk vinden).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8390
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 apr 2015 12:20

Sluwe schreef:Drie en half uur fietsen terwijl je net drie weken een fiets hebt vind ik echt veel te lang.
Wat een onzin zeg! Fietsen is juist een beweging die heel geschikt is in lang vol te houden, zeker als de houding op de racefiets niet heel erg extreem is. TS wil graag kilo's kwijt (toch?), dat lukt alleen als het energieverbruik hoger is dan de inname. Met korte stukjes fietsen achter dat echt niet op. Bovendien: als TS het leuk vindt? Vooral doen? En alleen verreden km's bijhouden, die snelheid is bijzaak.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Bianca
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2015 10:18

Bianca 11 apr 2015 14:00

Natuurlijk wil ik graag kilo's kwijt! Veel kilo's zelfs als het even kan ;-) Maar, algehele gezondheid-, conditie- en spierkrachtverbetering staan wel bovenaan mijn lijstje. De kilo's komen dan gaandeweg wel. Hoop ik.

Plaats reactie