Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 02 apr 2015 10:48

Om maar met de deur in huis te vallen.....We hebben nogal een imagoprobleem!

Met we bedoel ik de wielrenners die gebruik maken van de openbare weg. Dat weten jullie ongetwijfeld al, op dit forum lopen er ook nogal wat topics over.

In Fiets nr.4, welke vandaag verschijnt, plaatsen we een artikel over het veilig fietsen in groepen. In het verlengde daarvan willen we graag wat bewustwording creëren bij de groep die wij kunnen bereiken...dat zijn jullie.
De NTFU en de ANWB gaan hetzelfde doen bij hun leden. Op onze site hebben we het artikel gedeeld (voor hen die FIETS niet lezen :o ) en extra info geplaatst. Tegelijkertijd is de NTFU samen met VeiligheidNL een campagne begonnen: "Een echte wielrenner laat van zich horen". Heb je die al gezien? Wat vinden jullie hiervan?

Als je je even in wilt lezen....http://www.fiets.nl/slimmerfietsen

Alle commentaar is welkom, het lijkt ons ook leuk/nuttig om jullie video's met verkeerssituaties waar het (bijna) fout gaan te verzamelen. Heb je al iets, zet 'm online en stuur me een linkje. Heb je nog niets? Misschien is het een idee om in jouw fietsgroepje eens met een cammetje te rijden? Voorbeelden van groepen waar juist alles goed gaat mogen uiteraard ook :lol:

In dit topic zien we graag alle reacties over dit onderwerp. Denk aan:
  • - Wat kunnen wij, wielrenners, zelf doen?
    - Spreek jij je groepsgenoten aan op gevaarlijk gedrag?
    - Kun je je vinden in de inhoud van het artikel? Wat mis je nog? Waar ben je het niet mee eens?
    - Spreek jij je mede-weggebruikers aan op gevaarlijk gedrag? Hoe doe je dat?
    - etc.etc.
Oh, bijna vergeten: Spread the word! De pdf van dit artikel mag gedeeld worden.
Afbeelding | Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 apr 2015 11:25

Ik vind het maar een moeilijk onderwerp, er zijn op dit forum ook al pagina's vele over geschreven.
Volgens mij gaat veel vanzelf als je je verstand een beetje gebruikt, als je je zo laat gaan in een groep (zoals jullie schrijven in het artikel)dat je niet meer verstandig rijdt, dan is dat een keus. Het gaat om anticiperen, keuzes maken waar je wel verantwoord wat harder kan rijden en waar niet.

Als je op een mooie zondagmiddag een rondje gaat rijden over smalle fietspaden, dan weet je dat je niet door kan rijden, en veel moet inhalen etc.

Paar jaar gelden heb ik 2 weken op Mallorca getraind, met een groep onbekenden (voornamelijk wedstrijdrijders), internationaal gezelschap. Het ging perfect, alles zeer rustig, gestroomlijnd. Paar gebaren kende ik niet (naar beneden wijzen voor obstakels, beweging doen als je gaat staan), maar dat leer je snel tijdens de eerste paar uur. Het grote verschil met mijn toerclub is dat men discipline heeft, trainingsinzicht heeft. Er werd tempo gereden, maar netjes gewisseld.
Heel anders dan in het toerclubje, waar men denkt urenlang op kop te moeten sleuren, zich niet volledig af laat zakken, maar zich op positie 4 er weer tussen wringt omdat men bang is dat ze niet genoeg kopwerk te doen krijgen. Dat maakt het meteen onrustig in een groep, zeker als er grotere niveauverschillen zitten, mensen gaan te hard voor hun doen, willen perse aan blijven haken, rijden boven hun kunnen en tadaa, daar komen de ongelukken.

Een keer bij mij gebeurd: ik reed midden in een groep, reden door een dorpje, ik schakel voor naar het kleine blad, viel door een hobbel oid, de ketting naast het tandwiel. Ik rem niet, maar probeer om door te trappen en weer naar buitenblad te schakelen de ketting er weer op te krijgen. Iemand die achter me reed haalde me in en ik kreeg ene duw mee, kreeg de ketting weer op het blad en kon zo meteen weer mee in de groep. Toen een soortgelijke situatie zich in een andere groep zich bij iemand anders voordeed, kneep de man meteen vol in de remmen, uit paniek; kon hem nog net ontwijken omdat ik iets aan de buitenkant reed, anders was ik er vol opgeklapt.

Veel meer dan anticiperen, logisch nadenken en aanpassen is het volgens mij niet. Dat er dan hele campagnes opgezet moeten worden vind ik best zorgelijk, is de situatie echt zo erg, of wordt iets kleins zo erg opgeblazen?

F0RZA
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 feb 2015 17:12

F0RZA 02 apr 2015 11:37

Niet een filmpje van mij, maar wel iets wat ik afgelopen week toevallig tegenkwam op het net:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6647667 ... uiken.html

Automobilist en renner zijn allebei niet slim bezig, maar in de reacties wordt natuurlijk vooral gal gespuwd in de richting van de 'wielerterrorist'... Geeft maar weer aan hoe anderen over ons denken. Wij zijn niet altijd de boosdoener, maar we kunnen misschien met z'n allen wel voor wat imagoverbetering zorgen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16061
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 apr 2015 11:46

Ik denk niet zozeer dat het een imagoprobleem is maar meer een samenlevingsprobleem.
We leven, zowel in België als in Nederland, in een verregaande verzuurde maatschappij.

Beeld je eens in:
- Op de autosnelweg rijd ik met mijn vrachtwagen te snel en te dicht op mijn voorganger.
- Op de autosnelweg blijf ik links rijden want ik betaal ook wegenbelasting
- Op de autosnelweg rijd ik zo snel als ik wil, ze moeten maar uit de weg gaan.
- Op een zondagmorgen moeten fietsers maar aan de kant want ik moet met de auto op tijd bij de bakker zijn.
- Als ik met de koersfiets rij moeten de kinderen maar leren rechtshouden zodat ik niet moet vertragen.
- Als ik met mijn stadsfiets rij moeten de e-bikes maar achter mij blijven, het fietspad is ook van mij.
- Als ik mijn jongste leer fietsen op de baan (er is geen fietspad) dan rijd ik erg breed naast haar zodat auto's maar stapvoets achter ons moeten blijven.
- Als ik met de racefiets ben dan heb ik overal voorrang en moeten de auto's maar wachten. Als ze dat niet doen, "dikke middenvinger".
- Als ik te voet ben dan stap ik zonder kijken over, ik ben de zwakke weggebruiker en ze moeten maar kunnen stoppen
- Als we in groep op de baan rijden dan maken we, bij tegenwind, een waaier over de ganse straatbreedte en moeten tegenliggers maar in de kant.
- Als ik met de auto op een veldweg rij en er komt me een fietsgroep tegemoet moeten ze maar aan de kant want ik ben met de auto.
- Ik ik in een fietsgroep rijd er er komt ons een auto tegemoet moet die maar in de kant want wij zijn met meer.


Samengevat: als IK er aankom, te voet, met de fiets, auto of vrachtwagen heb ik altijd gelijk en is de baan van mij.

Iedereen is op zijn beurt wel eens voetganger, fietser en automobilist.

En dit is dan nog maar enkel het hoofdstukje "verkeer".

Begin bij jezelf.
Een beetje inlevingsvermogen en tolerantie tegenover de andere zouden al veel helpen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 02 apr 2015 11:53

Dank Lcsmet, deze kan dus wel op slot ;-)
Je hebt (uiteraard) gelijk. Maar het gaat wat ver om met 1 artikel het complete maatschappelijke probleem op te lossen, dus proberen we ons steentje bij te dragen aan het deel waar we misschien wel wat invloed op hebben.

@Jorisb: Of de situatie zo erg is? Dat ligt denk ik aan de regio. Waar ik woon valt het reuze mee, als ik richting de randstad of het zuiden van het land ga wordt het een ander verhaal.

@Forza: Je snijdt het kernpunt aan, het moet idd 'met zijn allen'.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2015 12:16

Verkeerssituaties die bijna fout afliepen omvatten in mijn geval in 95% van de gevallen ófwel elektrische bejaarden ófwel appende scholieren.

Ik wil pleiten voor de volgende veranderingen in de regelgeving

- er komt een medische keuring voor e-bikes voor mensen ouder dan 65 (net als bij een rijbewijs)
- smartphone in je hand houden tijdens fietsen wordt verboden
- fietsen met muziek in je oren wordt verboden
- helmplicht wielrenners
- belplicht wielrenners veel strenger handhaven
- afschaffen snorfietsen (blauw plaatje)

Voor wielrenners valt de meeste winst te halen in het juist kiezen van de route. Er zijn in Nederland héél veel wegen. Uit heatmaps blijkt echter dat wielrenners heel vaak kiezen voor dezelfde wegen. Zelf probeer ik op drukke momenten (mooi weer, scholen uit, enz.) juist de wat kleinere wegen te pakken i.p.v. de paddenstoelenroutes. Op die manier zit je anderen niet in de weg en andersom ook niet.
Laatst gewijzigd door havana op 02 apr 2015 12:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 02 apr 2015 12:16

Volgens mij moeten er 2 dingen worden aangepast.

1. Racefietsers zouden in de bebouwde kom (30 en 50 wegen) op de weg mogen fietsen. Dat scheelt een hoop irritatie tussen wielrenners en gewone fietser op smalle fietspaden.

2. Fietspaden moeten breder en/of de fietspad gebruikers dienen op hun eigen helft te fietsen. Tal van keren zijn er echtparen, kinderen, ouderen die 2 aan 2 fietsen, maar waarbij de 2de fietser op de tegengestelde helft rijdt. Op het fietspad wordt dat als normaal gezien, terwijl men het vreemd vind als je met de auto half op de tegengestelde baan rijdt. Fietser schrikken vaak van bellen of roepen van zowel renners als scooterrijders en dit levert de irritatie. Wat zij echter niet zien is dat wanneer zij netjes baan houden er niet getoeterd/geschreeuwd hoeft te worden. Met de auto toeter je immers ook niet voordat je gaat inhalen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2015 12:18

1. Racefietsers zouden in de bebouwde kom (30 en 50 wegen) op de weg mogen fietsen. Dat scheelt een hoop irritatie tussen wielrenners en gewone fietser op smalle fietspaden.
Mee oneens, hiermee verplaats je het probleem alleen maar. Het zal zorgen voor een (nog) slechtere verstandshouding tussen automobilisten en wielrenners.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37938
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2015 12:33

havana schreef:Verkeerssituaties die bijna fout afliepen omvatten in mijn geval in 95% van de gevallen ófwel elektrische bejaarden ófwel appende scholieren.

Ik wil pleiten voor de volgende veranderingen in de regelgeving

- er komt een medische keuring voor e-bikes voor mensen ouder dan 65 (net als bij een rijbewijs)
- smartphone in je hand houden tijdens fietsen wordt verboden
- fietsen met muziek in je oren wordt verboden
- helmplicht wielrenners
- belplicht wielrenners veel strenger handhaven
- afschaffen snorfietsen (blauw plaatje)

Voor wielrenners valt de meeste winst te halen in het juist kiezen van de route. Er zijn in Nederland héél veel wegen. Uit heatmaps blijkt echter dat wielrenners heel vaak kiezen voor dezelfde wegen. Zelf probeer ik op drukke momenten (mooi weer, scholen uit, enz.) juist de wat kleinere wegen te pakken i.p.v. de paddenstoelenroutes. Op die manier zit je anderen niet in de weg en andersom ook niet.
Volledig mee eens.
Mijn aanvulling:
- snorfietsen hoef je niet af te schaffen, maar wel goed controleren. Die rijden structureel te hard.
- helmplicht e-bikes; die rijden regelmatig net zo hard als een wielrenner en zijn zich daar vaak nog minder van bewust.
- verbeter de wereld begin bij jezelf: je kunt ook zelf ingrijpen als 'jouw' groepje als een koerspeloton over het fietspad raast.

Daarnaast heb ik echter mijn twijfels of deze campagne de juiste weg is. Door het nu zo expliciet te benoemen en uit te dragen wordt het stempel "wielerterroristen" nog veel makkelijker door de overige weggebruikers op ons hoofd geplakt. Het is niet een wielrennersprobleem, het is het eerder genoemde samenlevingsprobleem. Als ik bijv met de auto in onze woonwijk over een rotonde rij is het ook altijd maar hopen dat je echt voorrang krijgt of dat een andere auto toch nog ertussen wrikt.

Hoe het WEL moet weet ik overigens ook niet......
Less is bore

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 apr 2015 12:34

Eens met Havana; fietsers moeten gewoon op het fietspad rijden. Gewoon snelheid aanpassen aan medefietsers, anders krijg je zoals Havana aangeeft dezelfde discussie maar dan tussen automobilisten en fietsers.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 apr 2015 12:40

Om te beginnen: goed dat Fiets hierin een voortrekkersrol neemt!

In het kader van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' is het artikel een heel goed begin. Ik denk dat velen de genoemde adviezen allang ter harte nemen, maar er zo nu en dan weer op gewezen worden, kan zeker geen kwaad.

De oplossing voor het probleem is het uiteraard niet. Dat ligt veel complexer: toegenomen drukte in verkeer, toegenomen hufterigheid, weinig in de spiegel kijken (zowel letterlijk als figuurlijk), e-bikers, etc.

Ik kan alleen maar hopen dat ook andere partijen hun verantwoordelijkheid nemen, anders verbeteren alleen wij ons gedrag, maar blijven we in de hoek waar de klappen vallen zitten.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3253
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2015 12:47

Op mij niet van toepassing, ik rij nooit in een groep maar wordt dankzij deze lastercampagne wel weggezet als potientiele aso want ik fiets op een racefiets.

Het vervelende aan dit soort campagnes is, mensen die toch al een hekel hebben aan (race)fietsers zien dat hun beeld wordt bevestigt en waardoor een zelflegitimatie ontstaat waarbij mensen nog hatelijker worden ten aanzien van racefietsers.
Deze mensen gaan dus nog asocialer reageren (verbaal en fysiek) naar fietsers want 'fietsers zijn uitschot' kijk maar naar al die campagnes, zelfs de ANWB en de NTFU zijn het met ons eens.


En ja er zal vast hier en daar een probleem met die groepjes zijn. Als fietser heb ik vooral last van babyboomers die zich gedragen als uitschot, wanneer komt er een heropvoedingscampagne van asoboomers?

Owja, en die filmpjes, ik zat net even te denken, als ik een 'dashcam' op mijn fiets zou hebben dan film ik gemiddeld elke 10 kilometer een situatie waar verkeersdeelnemers de wet overtreden. Op elke 100-200 km tocht kom ik gemiddeld eenmaal een verkeersdeelnemer tegen die wat mij betreft in aanmerking komt voor een artikel 5.
havana schreef:- belplicht wielrenners veel strenger handhaven
Tja, die is hier al uitgebreid besproken. Die bel heeft helemaal geen zin omdat de mensen waar je voor belt vanwege hun slechte gehoor je bel toch niet horen.

Plaats reactie