Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

pedala magazine

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 11 apr 2015 17:16

mw Tralala schreef:Fietsende vrouwen schijnen een booming doelgroep te zijn, maar als ik ga fietsen kom ik nog steeds maar verdomd weinig vrouwen op racefietsen tegen....
Het schijnt wel echt zo te zijn, althans, de enige echt harde cijfers die ik ooit gezien heb betroffen de toename in de inschrijvingen voor de Amstel Gold Toerversie. Maar mijn indruk is dat het zich vooral in de Randstad en dan nog vooral rond Amsterdam concentreert, die toename, en dat het bovendien zo is dat die fietsende vrouwen gemiddeld kortere stukken fietsen dan mannen. Dus stel dat 10 % van de racefietsers vrouw is, maar vrouwen rijden gemiddeld de helft korter dan mannen, dan kom je er nog maar 5 % tegen. En ik ben daarnaast ook nog benieuwd hoe lang het duurt, qua mogelijk modegril.
mw Tralala schreef:Dat kleine groepje zichzelf serieus nemende fietsvrouwen is vast niet interessant. Want te eigenwijs, weten alles al en als ze al een fietsblad lezen, lezen ze wel een "gewoon" fietsblad want ze krijgen jeuk van bladen "speciaal voor vrouwen".
Ja, dat lijkt me zeker ook, maar mij lijkt ook dat zo'n blad juist een kans laat liggen door zich alleen op jonge vrouwen/beginners te richten. Qua commerciële waarde zijn juist ervaren fietsers ook interessant, omdat ze verbeteringen willen. Als ik naar mezelf kijk... dit jaar een nieuwe fiets gekocht en een nieuw sporthorloge. Kassa!
TumTumTum schreef:Ik heb zelf wel zo mijn ideeën wat ik nou in een blad zou willen, of website, desnoods alleen voor vrouwen als dat persee moet. Maar wat zouden jullie willen? Ik ben benieuwd of dat een beetje dezelfde soort dingen zijn.
Inderdaad een serieuzere toon, en wat ik ook nog steeds ernstig vind ontbreken is de écht vrouw-specifieke informatie, en dan goed: zoals over sporten en menstruactiecyclus, pilgebruik, zwangerschap, borstvoeding, overgang. Vorig jaar ofzoiets stond er een goed stuk in Grinta over het risico voor vrouwen bij duursport op ijzertekort/bloedarmoede, dat vond ik echt een mooi voorbeeld van hoe het zou moeten. Maarja, dat is allemaal niet zo huppelig, en er schijnt over een heleboel van die hormonendingen nog tragisch weinig bekend te zijn, dus misschien is er niet veel over te schrijven. Of juist uitzoekwerk te doen?

stoerevrouwensporten.nl doet trouwens wel een aardige poging inderdaad. Ik vind het alleen net wat te weinig journalistiek (veel persoonlijke ervaringsverhalen, vaak lang en niet altijd even goed geschreven, soms lastig om de kern van de informatie te vinden). Maar juist daarin zou een professioneel en commercieel uitgegeven blad een stap vooruit kunnen zetten.
TumTumTum schreef:Maar wat zeuren jullie nou, het is 2015. Ouderwetse rollenpatronen zijn weer helemaal toppie hip!
/gaat nog een paar pannenlappen haken...
Oja, da's waar! Ik ga afstoffen en swifferen! (nog echt waar ook! ;) )


Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 apr 2015 19:00

Wel met een leuk verhaal van Marijn de Vries. Dat dan weer wel. Die schrijft elke maandag een leuk verhaal over wielrennen in de Trouw. En is een hartstikke goeie wielrenster.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 apr 2015 21:45

Nou nou als ik dit alles zo lees hier op het Forum dan denk ik dat ik deze tijdschrift maar niet koop. Als de doelgroep tussen de 18 en 25 jaar is val ik met mijn 53 jaar er al buiten.:P:roll:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 14:40

Er is voor 'splitsen' zoals Louise het noemt veel te zeggen, ertegen overigens ook. Ik denk dat de markt bepaald of het nut heeft. Waar tot nu toe elk blad faalde was dat ze niet goed wisten hoe ze voor vrouwen moesten schrijven. dan ging het weer over een roze zadel. Terwijl dat wel het laatste is waar je als fietsvrouw mee bezig bent, we weten allemaal dat we veel meer nadenken over bloemetjes broeken en staartjes ;)

Nee even serieus, ik vind het wel goed dat er iets is wat zich echt op vrouwen richt, er zijn vrouwen die daar behoefte aan hebben en die de ellenlange saaie testjes in Fiets niet lezen. Een ander ding is dat veel vrouwen om een andere reden op de fiets stappen en de sport ook anders beleven. dat een blad daarop in speelt is goed, het kan er voor zorgen dat het wat leuker wordt voor die vrouwen.

Zo'n vrouwenblad is een moeilijke taak, vooral als het over maar één sport gaat. Het zou mooi zijn als we eerst eens kijken hoe het team dat doet alvorens het een stap terug in de emancipatie te noemen. Wellicht is het juist een volgende stap. Vrouwen wilden eerst de rechten van mannen, kunnen doen wat mannen deden en nu ze het doen kleuren ze het voor zichzelf in.

Ik merk in mijn werk voor Stoere vrouwen Sporten dat juist de vrouwspecifieke onderwerpen, lees zwangerschap, menstruatie, eieren, tieten, schaamlippen, overgang en dat soort zaken goed gelezen worden en dat vrouwen er dankbaar voor zijn dat het eindelijk eens ter sprake komt.
Laatst gewijzigd door superrose op 14 apr 2015 08:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 14:44

louise schreef:
mw Tralala schreef:

stoerevrouwensporten.nl doet trouwens wel een aardige poging inderdaad. Ik vind het alleen net wat te weinig journalistiek (veel persoonlijke ervaringsverhalen, vaak lang en niet altijd even goed geschreven, soms lastig om de kern van de informatie te vinden).

Louise

Is een bewuste keuze om niet journalistiek en vanuit een eigen verhaal te schrijven, we pretenderen ook geen journalistiek te beoefenen en zetten onze verhalen in om vrouwen aan te moedigen op een wat minder lineaire manier dan mannen zouden doen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 apr 2015 15:03

superrose schreef: Ik merk in mijn werk voor Stoere vrouwen Sporten dat juist de vrouwspecifieke onderwerpen, lees zwangerschap, menstruatie, eieren, tieten, schaamlippen, overgang en dat soort zaken goed gelezen worden en dat vrouwen er dankbaar voor zijn dat het eindelijk eens ter sprake komt.
Ik dacht dat Louise's punt nu juist was dat het weer niet over "echte" vrouwenonderwerpen gaat maar vooral weer over leuke shirtjes en stuurlintjes.

Enne....eieren?!
Ik leg geen eieren hoor, ik ben geen vogelbekdier. Tenminste niet dat ik weet. ;)

@ Sweety, ik zeg niet dat het geen leuk blad is...dat moet je gewoon voor jezelf bekijken. Ik stel alleen licht teleurgesteld vast dat ik wederom niet tot de doelgroep behoor. Maar ja, ik ben oud en arm dus voor helemaal niemand interessant.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 15:09

Oh het was ook gewoon iets wat ik in mijn werk voor vrouwen merk. Het onderwerp was inmiddels wel geëvolueerd naar schrijven voor vrouwen, immers mijn site werd al twee keer genoemd.

Overigens kan je over dat soort onderwerpen ook niet elk blad maar vol schrijven, wij vrouwen zijn wel iets meer dan zwangerschap, menstruatie, een eisprong (kijk voor jou!), tieten, schaamlippen, overgang en dat soort zaken

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 apr 2015 15:13

Ik zeg ook niet dat je een heel blad er mee vol moet schrijven, dan is er ook niks meer aan. Maar nog meer verkapte leuke shirtjes merchandising heeft voor mij gewoon geen toegevoegde waarde. Misschien wel voor die meiden van 20-25 maar daar is het kennelijk ook voor bedoeld.

Overigens vind ik die persoonlijke verhalen in zijn algemeenheid vaak juist wel leuk. Als er ook af en toe een beetje ruimte is voor verhalen van en over mensen waarbij niet alles maar van zelf gaat.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 15:44

ja, dat snap ik wel, er moet een goede balans zijn tussen leesvoer en spullen
Laatst gewijzigd door superrose op 14 apr 2015 08:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 13 apr 2015 20:08

TumTumTum schreef:Ik dacht dat Louise's punt nu juist was dat het weer niet over "echte" vrouwenonderwerpen gaat maar vooral weer over leuke shirtjes en stuurlintjes.
Ja, voor wat betreft Pedala. Stoerevrouwensporten doet daar wel meer aan, aan die 'biologische' vrouwenonderwerpen, zeg maar. En inderdaad kun je daar geen blad mee volschrijven. Dat hoeft misschien sowieso niet - ik denk dat er sowieso niet genoeg vrouw-specifieks te schrijven is over fietsen (of een andere sport) om daar maand-in-maand-uit een blad over te vullen. Dan ontkom je volgens mij niet aan het uitvergroten van het verschil tussen mannen en vrouwen. Ik hoef dus niet per se een apart blad. Ik ervaar mijn beleving van de sport ook helemaal niet zo heel anders dan die van (sommige?) mannen. Ik ken ook een boel mannen aan wie al die koop- en techniekinfo uit Fiets niet besteed is. Dus als dat de invulling is van het 'mannelijke' blad, zijn er ook een boel mannen die zich daar niet in herkennen. Geef mij maar gewoon een all-round goed en interessant blad, met zo af en toe aandacht voor specifieke vrouwenzaken.
superrose schreef:Vrouwen wilden eerst de rechten van mannen, kunnen doen wat mannen deden en nu ze het doen kleuren ze het voor zichzelf in.
Is dat zo? Want dat vraag ik me dus erg af: is dit niet erg vóór vrouwen bedacht, in plaats van dóór vrouwen? Bij dat heel erg huppelige, onschuldige en dommige beeld van (vooral jonge) vrouwen denk ik altijd: dat vinden mánnen een leuk vrouwbeeld. Sommige vrouwen identificeren zich daar sterk mee, dat wel. Mijn man heeft inmiddels een blik op Pedala geworpen en die zei dat meteen: dat wordt misschien wel meer door mannen gekocht dan door vrouwen!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 apr 2015 20:25

Als het zo is, als dat TTT denkt, en dat kan best waar zijn, dat het blad vooral voor 20 tot laten we het oprekking 30 jarige dames gemaakt wordt, dan denk ik dat het blad maar een heel kort leven beschoren is. Ik denk dat fietsen door vrouwen van alle leeftijden gedaan wordt. De groep 20-25 jarigen is misschien wel de groep van de echte hardrijdsters, maar die hoeven niet zelf een shirtje te kopen.
En ik heb het geld wel om een duur setje te kopen, maar zie het nut er niet van. Ik heb wat kleding wat me goed zit, dan koop ik er een keer een shirtje of broek bij, maar ik ga echt niet ieder jaar een nieuwe fietsgarderobe kopen omdat de modekleurtjes weer veranderd zijn. Met zwart/wit kom je een heel eind.
En gelukkig voor de economie zijn er wel dames die veel meer om de mode geven, en er dus ook veel meer geld aan besteden, maar of een blad voor die doelgroep kan blijven bestaan, betwijfel ik.

Op dit forum, vooral op het vrouwentopic kun je toch "gewoon" met je vrouwenvragen terecht, en volgens mij krijg je daar ook serieze reacties.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 apr 2015 21:56

Louise
Ik mis dat sowieso in alle bladen, over menstruatie en de overgang schrijven we niet, is niet sexy, past niet binnen het concept. Geamputeerde borsten dan weer wel, want dat is drama. De Linda is daar een goed voorbeeld van.

Ik denk dat daar ook het probleem van de roze zadel artikelen in fietsbladen ligt. Het is minder eng te schrijven over roze zadels dan over schommelende hormoonspiegels en het effect daarvan op sport. Ik heb bij menig blad het voorstel gedaan hierover te schrijven, willen ze liever niet. Eww tampons!

Ik heb er bewust voor gekozen niet meer voor bladen te schrijven en mijn eigen kanaal te bouwen waar ik die boodschap kan laten horen waar ik in geloof.
Voor mij is mijn site een manier om een vrouwelijk geluid te laten horen en ik doe dat op mijn manier, de manier waarvan ik denk dat het de goede is. En het werkt, ik heb veel lezers.

De redactie van Pedala doet hetzelfde, zij schrijven voor vrouwen op een manier waar zij in geloven. Dat jij dat huppelig vindt, klinkt mij niet vreemd in de oren. Ik heb je werk gelezen en je komt over als een masculine vrouw, met inderdaad een wat minder meisjesachtige denkwijze.
Overigens vind ik het erg onvriendelijk om het weg te zetten als huppelig. De behoefte van vrouwen onder en rond de dertig is anders dan die van vrouwen rond de vijftig. Jonge vrouwen hebben andere interesses en drukken zich anders uit. En de vrouwen die nu die leeftijd hebben zijn een product van hun tijd. Dat een bijna vijftiger daar weinig binding mee heeft, maakt het nog niet huppelig.
Die jonge vrouwen van nu hebben hun stem en hun boodschap en krijgen het voor elkaar deze te uiten en verspreiden op een manier die ik 15 jaar geleden en jij 25 jaar geleden niet hadden kunnen bedenken. Dat de toon anders is dan die van jou tijd zegt nog niets van de kwaliteit van het product. Laat de vrouwen voor wie het blad is, ofwel de markt, bepalen of het blad goed is. En laat de vrouw die van een afstand kritiek heeft zelf iets beters neerzetten.

Jans
Ik neem hier even de hardloopwereld als voorbeeld. Die jonge doelgroep is waar het meeste geld naar toe gaat vanuit de merken, sponsorgeld, geld voor events en advertentie geld. De combinatie van blad en blog maakt zeker kans, helemaal met een groot blad als fiets erachter. De vraag gaat zijn: is het haalbaar om zoveel te schrijven over één sport. En dat is iets waar je pas na verloop van tijd achter komt. Ook als maker van het blad, maar het is ook iets waar je wel een draai aan kan geven. En nieuwe twintigers zullen er altijd zijn.
Laatst gewijzigd door superrose op 14 apr 2015 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie