Inderdaad, die kleinere tandwielen gebruik toch zelden. Goeie tip
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
...vlotter boven komen; helaas geen andere optie dan meer trainen...
Je verzet maakt de leidensweg minder erg maar het zal een leidensweg zijn.
Je gaat let andere versnellingen niet plots 8 per uur rijden ipv van 4 per uur. Om dat te bereiken helpt enkel trainen.
Of ook: velen die rapper naar boven rijden rijden ook een wedstrijd tegen zichzelf en dan wordt het weer een leidensweg. Ook aan 15km/u .
Je verzet maakt de leidensweg minder erg maar het zal een leidensweg zijn.
Je gaat let andere versnellingen niet plots 8 per uur rijden ipv van 4 per uur. Om dat te bereiken helpt enkel trainen.
Of ook: velen die rapper naar boven rijden rijden ook een wedstrijd tegen zichzelf en dan wordt het weer een leidensweg. Ook aan 15km/u .
Dat klopt, maar het gaat me niet zozeer om sneller naar boven te gaan dan wel om met minder 'moeite' even snel naar boven te geraken, snap je? dus dat ik voor dezelfde power input, net iets meer 'ademruimte' heb.
noob vraagje: kan ik zomaar (indien ik iets compatibel kan vinden) die 30t binnenring vervangen door een 28? Ik neem aan dat de derailleur enigszins moet aangepast worden (verlagen) ?
noob vraagje: kan ik zomaar (indien ik iets compatibel kan vinden) die 30t binnenring vervangen door een 28? Ik neem aan dat de derailleur enigszins moet aangepast worden (verlagen) ?
Kuota Kougar
Als er een 28t bestaat voor jouw crank, gewoon kan je die monteren en rijden.
Lager kan je de derailleur niet zetten.
Alleen om die te monteren zal je de crank vermoedelijk moeten verwijderen en terug plaatsen.
Walter
Lager kan je de derailleur niet zetten.
Alleen om die te monteren zal je de crank vermoedelijk moeten verwijderen en terug plaatsen.
Walter
Met je shimano triple 10 speed(?) is de kleinste ring vooraan bcd 74 -corrigeer me als het anders zou zijn- kan blijkbaar zelfs een 24 t
https://www.bike-components.de/en/TA/Ze ... CD-p24491/
28t weet ik werkt zeker wel; misschien kan je zelfs de 26t testen. Als het enkel is voor de muur van geraardsbergen of de ventoux lukt het misschien wel.
In het slechtste geval kan je de kleinere kransen niet gebruiken op je kleinste ring vooraan omdat de ketting onderaan de derailleur raakt. Maar dat lijkt me een overkomelijk probleem.
Samen met een cassette die begint op 13 of 14 denk ik dat je meer plezier kan hebben van je crankset.
Zelf rijd ik op een 14-36 cassette op een compact als ik de bergen in ga.
Walter
https://www.bike-components.de/en/TA/Ze ... CD-p24491/
28t weet ik werkt zeker wel; misschien kan je zelfs de 26t testen. Als het enkel is voor de muur van geraardsbergen of de ventoux lukt het misschien wel.
In het slechtste geval kan je de kleinere kransen niet gebruiken op je kleinste ring vooraan omdat de ketting onderaan de derailleur raakt. Maar dat lijkt me een overkomelijk probleem.
Samen met een cassette die begint op 13 of 14 denk ik dat je meer plezier kan hebben van je crankset.
Zelf rijd ik op een 14-36 cassette op een compact als ik de bergen in ga.
Walter
Je ziet problemen die er niet zijn:trigun schreef: ↑14 nov 2020 12:10 Ik dacht even snel een subcompact te installeren, maar was even vergeten dat ik met triple shifters zit. Jouw idee om die 28 in de plek van de 30 te installeren lijkt mij een prima idee indien alles zou passen. Gekoppeld met een 34 achteraan heb ik ongeveer dezelfde ratio als een subcompact 46-30 met 34 achteraan.
Edit: Cranck is een Shimano 105 5603
De triple shifters/derailleurs kun je probleemloos in 2 standen gebruiken.
De 5603 cranKs hebben een boutcirkel van het binnenblad van 74mm. Dat betekent dat er ook 24t, 26t en 28t kettingblaadjes op passen. TA Spécialités Zelito koop je dan. Wel het verschil met buitenblad tot 24 tanden beperken. Anders gaat het mis. Of het buitenblad helemaal niet gebruiken.
Edit: @Walter was sneller.
Ter info; ik heb bij een campa triple groep, opgezet naar dubbel uiteindelijk de voorderailleur vervangen omdat ik die in dubbel niet fijn schakelende kreeg.
Het omgekeerde een dubbel voorderailleur werkte wel aangenaam in een triple setup. Maar dat was een setup toen campa shifter nog niet echt getrimd was vooraan.
Het omgekeerde een dubbel voorderailleur werkte wel aangenaam in een triple setup. Maar dat was een setup toen campa shifter nog niet echt getrimd was vooraan.
Dubbel, triple, compact of toch single? De nieuwe Campagnolo Ekar groep 1x 13 wordt ook op wegfietsen geleverd. De mooiste vertanding lijkt 9/36 (9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36) op bijvoorbeeld een 40 of 42 voorblad. De ketting mooi in het midden bij 30 km per uur en genoeg ruimte om er een sprint uit te persen ruim boven de 60 of een lange klim aan te pakken. Als ik naar de cassette kijk dan mis ik een 15 om echt lekker in cadans te blijven bij een mooie duurrit. Aan de andere kant, op 52/36 erger ik me ook aan het schakelmoment tussen groot en klein voor. Hoe kijken jullie tegen de Ekar groep aan voor de wegfiets?
Je rijdt toch niet meer met 52t vooraan met 9t achteraan?
Ik denk dat oneby bij racefietsen niet de standaard zal worden.
Ik denk dat oneby bij racefietsen niet de standaard zal worden.
Er gebeurt niet gek veel in dit topic. Toch even een positive update over 1x13, het bevalt heel goed. Zowel de kwaliteit van schakelen, supersnel en heel precies, als ook de vertanding. Nu ik er een tijdje op fiets vraag ik me echt af wat het nut maar weer was van de dubbel. Het zal ongetwijfeld lang duren voor het een beetje voet aan de grond krijgt bij het wegwielrennen, maar ik denk dat het toekomst heeft.
Hieronder nog de vergelijking 50/34 met 11/29 vs 42 met 9/36:
Hieronder nog de vergelijking 50/34 met 11/29 vs 42 met 9/36: