Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cérvelo S5 vs. Imitatie S5 uit China

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 02 mar 2015 14:47

@jsparie: Je zegt het idd mooi. Jij koopt een Chinese fiets omdat je wat orgineels wilt en dat is de juiste insteek. Andere kopen een chinese fiets omdat ze eigenlijk het orgineel willen maar er niet voor willen betalen. Dit is dus meewerken aan het in stand houden van diefstal, bedrog en wat al niet meer. Wat ik absoluut niet snap is dat je met een namaak frame tevreden bent terwijl je eigenlijk het orgineel wilt. Ok veel goedkoper wellicht maar aangezien je toch veel liever het orgineel wilde hebben bevredigd dit toch niet 100% je behoefte!?
No pain no gain, no guts no glory!

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 02 mar 2015 16:21

Een merk is meer dan alleen het frame, de lak en het vormpje, en dat zie je aan de prijs. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kostenposten:

* Kwaliteitscontrole op productie
* Gebruikte halffabricaten en matrijskosten
* Keurmerken en certificeringen
* R&D en testen
* Sponsoring van (prof)ploegen en andere evenementen
* Marketing en communicatie
* Onderhoud distributienetwerk
* After-market service en garantie
* Juridische kosten en verzekeringen
* Kosten belasting
* Etc.

Voor dat complete plaatje betaal je, en ik betaal dat graag. Het artikel gaat slechts in op één frame en dan ook vooral op de technische aspecten. Prima natuurlijk, maar dat is niet het enige verschil met een merkproduct. Als je een product wilt wat er van een afstandje uit ziet als een merkproduct maar waarvan je geen enkel idee hebt hoe bovenstaande zaken geregeld zijn dan moet je een Chinees kopen. Mij niet gezien in ieder geval... al was het maar vanwege diegene die achter mij rijdt!
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 02 mar 2015 16:29

+1 !!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 02 mar 2015 17:02

-1,
Ik heb geen behoefte om een profploeg te sponsoren, om mee te betalen aan advertenties in een fietsblad zodat de adverteerders druk kunnen uitoefenen op de inhoud, om "kenners" jaloers te maken met mijn blingfiets. Ik heb inmiddels 3 Chinezen, de oudste (MTB) al 5 jaar en ze geven geen krimp. En niemand bij onze club is bang om achter mij te rijden want ze wegen tussen de 1200 en 1300 gram. Een verstandige opmerking van die Canyon man.
Overigens denk ik dat suggestieve opmerkingen dat zo'n fiets zomaar zou kunnen breken beter achterwege kunnen blijven. Dan gaat dit forum wel veel op het blad lijken, en verliest het zijn meerwaarde.
Laatst gewijzigd door oldandslow op 02 mar 2015 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 02 mar 2015 17:07

Niemand beweert dat een goed gemaakt chinees frame slecht is, begrijpend lezen blijft een vak.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 02 mar 2015 17:14

Pina aqua schreef:Als je een product wilt wat er van een afstandje uit ziet als een merkproduct maar waarvan je geen enkel idee hebt hoe bovenstaande zaken geregeld zijn dan moet je een Chinees kopen. Mij niet gezien in ieder geval... al was het maar vanwege diegene die achter mij rijdt!
Klinkt dit positief dan? En het is een mening die niet gebaseerd is op ervaring maar op vooroordelen. Houd me ten goede, ik ben ook tegen een op een imitaties, maar als je je hobby een neiuwe dimensie wilt geven moet je ook een een goedkope Chinees opbouwen. Kost bijna niets. :mrgreen:
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 02 mar 2015 17:22

Dit is geen mening gebaseerd op vooroordelen maar dit zijn de feiten gebaseerd op beroepservaring. Dat dat niet positief klinkt dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Bij een Chinees weet je niets over:
* Kwaliteitscontrole op productie
* Gebruikte halffabricaten en matrijskosten
* Keurmerken en certificeringen (en dan heb ik het niet alleen over CE maar ook over bijvoorbeeld procesmatige certificering)
* R&D en testen
* After-market service en garantie
* Juridische kosten en verzekeringen

Ik heb ook geen behoefte aan sponsoring van een profploeg, maar dat neem ik voor lief aangezien bovenstaande zaken wel goed zijn geregeld.... Daarmee is niet gezegd dat een Chinees kwalitatief slecht is, maar dat er een hoop onbekend is en dat ik dat de fietser achter mij niet aan wil doen. Dat is natuurlijk een afweging die iedereen voor zich zelf maakt.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 02 mar 2015 17:35

Hoeveel kapotte Chinezen heb je dan al gezien? Een maand geleden scheurde een Cannondale van een van onze clubleden, vorig jaar een Trek, en ik heb een jaar of 5 geleden mijn Cube kapot gekregen, patje los uit de achtervork. Dat word wel allemaal keurig opgelost door die merkfabrikanten, en dat zal voor sommigen veel waard zijn. De oudste, volledig merkloze, Chinees bij onze club is inmiddels al een jaar of 10 oud en doet het nog goed.
R&D wordt bij veel high tech bedrijven tegenwoordig compleet uitbesteed bij de toeleverancier, geen idee of de fietsenbranche al zo ver is.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 mar 2015 17:38

Interesting.... Pina Aqua. Maar wat weet jij dan wel van:

* Kwaliteitscontrole op productie
* Gebruikte halffabricaten en matrijskosten
* Keurmerken en certificeringen (en dan heb ik het niet alleen over CE maar ook over bijvoorbeeld procesmatige certificering)
* R&D en testen
* After-market service en garantie
* Juridische kosten en verzekeringen

Van bijvoorbeeld het merk waar je zelf op rijdt?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 mar 2015 17:47

Bij wel merk krijg je juridische kosten en verzekering???

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 02 mar 2015 17:56

japiecarbon schreef:Bij wel merk krijg je juridische kosten en verzekering???
Die juridische kosten zijn evenals de verzekering een interne kostenpost van zo´n fabrikant, om gewapend te zijn tegen claims als er onverhoopt zo´n dikke Amerikaan door zijn carbon racer van 800 gram zakt. Die kosten moeten ook ondergebracht worden natuurlijk.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 02 mar 2015 18:04

Dat je gewoon een merkloze Chinees koopt snap ik nog wel, maar een nepfiets kopen is gewoon sneu.
Dat is hetzelfde als die 18-jarigen die elk jaar weer uit Turkije komen met een tas vol 'Armani' kleding.

Plaats reactie