Wanneer is een velg versleten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Hoe kun je het best inschatten of het nog verstandig is op velg ver te rijden?
MIjn Eurussen hebben inmiddels 35000 km erop zitten en aangezien ik ze de laatste jaren alleen bij slecht weer gebruik vraag ik me vaker af of ze niet op een bepaald moment tijdens hard remmen de geest geven en ik op mijn snuiter ga. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat moment morgen is of pas over 20 jaar.
Dus is er iets wat ik kan opmeten of testen waarmee in te schatten is of de slijtage te veel wordt om nog veilig te kunnen rijden?
MIjn Eurussen hebben inmiddels 35000 km erop zitten en aangezien ik ze de laatste jaren alleen bij slecht weer gebruik vraag ik me vaker af of ze niet op een bepaald moment tijdens hard remmen de geest geven en ik op mijn snuiter ga. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat moment morgen is of pas over 20 jaar.
Dus is er iets wat ik kan opmeten of testen waarmee in te schatten is of de slijtage te veel wordt om nog veilig te kunnen rijden?
Wanneer de velgwand erg dun wordt, dan zal deze de neiging hebben door de bandenspanning naar buiten te buigen. Dan wordt het tijd! Het kan ook gebeuren dat zich scheuren/scheurtjes vormen in het remvlak.
wm schreef:Volgens mij was het dan al tijd !klimmer schreef: Dan wordt het tijd!
Sommige velgen hebben slijtage indicatoren op het remvlak. Zijn deze weg, dan vindt de fabrikant dat het tijd voor vervanging is...
Als ik die indicatoren mag geloven kan ik 3x in een winter m`n wielen vervangen
Ik vind 1 winter voor een set velgen al kort dus daar hou ik het dan ook maar even op
Als ze scheuren dan is het wat anders
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Je kan natuurlijk de dikte van de wand meten en deze vergelijken met de dikte van een nieuwe velg en daarna een afweging maken. Je krijgt ook wel een indruk door er iets rechts langs te leggen, dan kan je zien hoever e.e.a. ingesleten is.
Lees dit effe:
http://www.m-gineering.nl/velg.htm
En dit ook:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... c19bf9e8db
De eerste link is naar Marten Gerritsen van M-Gineering. Een wandelende encyclopedie
De tweede links is naar de site van de wereldfietsers.
http://www.m-gineering.nl/velg.htm
En dit ook:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... c19bf9e8db
De eerste link is naar Marten Gerritsen van M-Gineering. Een wandelende encyclopedie
De tweede links is naar de site van de wereldfietsers.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Nu is ie versleten.
Even niet goed opgelet, en dit gebeurde na het oppompen van een nieuwe (binnen)band.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
http://www.ebay.nl/itm/RDGTOOLS-DIAMOND ... 5652490ed0ottorongo schreef:IK wel eens gzelezen , ik dacht hier op een forum, dat bij een dikte van de remranden van 1 cm tot1.5cm zogoed als klaar zijn voor vervanging, er werden trouwens aanwijzingen bijgevoegd hoe dit te meten
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Is dat niet een beetje bizar? Aangezien een velg in totaal een mm of 19 tot 23 breed is veelal. Bij een remranddikte van 1 tot 1,5 cm.., heb je het over velgen die dan al 2-3cm dik zijn, zonder ruimte voor de binnenband.ottorongo schreef:IK wel eens gzelezen , ik dacht hier op een forum, dat bij een dikte van de remranden van 1 cm tot1.5cm zogoed als klaar zijn voor vervanging, er werden trouwens aanwijzingen bijgevoegd hoe dit te meten
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013