Last van nek tijdens rit
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Verkeerde fiets in een verkeerde maat.gene schreef:Verkeerde fiets? Ik denk van niet. Ik vgl nu even met een Roubaix (comfortgeo), in zijn maat zou balhoofd slechts een half centimetertje hoger zijn.
Ik vergelijk even met mijzelf (een nekpatient)
Een totale lengte van 187 cm en een BBL van 93 cm een spanwijdte van 189 cm.
Ik heb een Roubaix 61 cm met een balhoofdbuis van 245 mm, ism een 45mm conical spacer en een 10 cm stuurpen voor een drop van 6 cm.
Zie de foto van mijn fiets in het Specialized topic
PS: ik vind "endurance racer" mooier dan "comfort bike"
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 03 feb 2015 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
@ Lcsmet: +1
Maar een andere stuurpen en/of een vorkpijpverlenger is vreselijk veel goedkoper, levert misschien onmiddellijk verlichting op. Een paar centimeter kan doorslaggevend verschil maken.
Ik denk ook dat TS de vekeerde fiets heeft. Als ik naar de foto kijk krijg ik plaatsvervangende nekpijn
@ gene: 3 cm. Die van u is 190 en die van TS 160 (bij bovenbuis 56)
Maar een andere stuurpen en/of een vorkpijpverlenger is vreselijk veel goedkoper, levert misschien onmiddellijk verlichting op. Een paar centimeter kan doorslaggevend verschil maken.
Ik denk ook dat TS de vekeerde fiets heeft. Als ik naar de foto kijk krijg ik plaatsvervangende nekpijn
@ gene: 3 cm. Die van u is 190 en die van TS 160 (bij bovenbuis 56)
Ik heb voor mezelf het volgende geprobeerd op te meten, zodat jullie ongeveer een indicatie van mijn lichaamssamenstelling hebben:
Romplengte; 63 cm
Armlengte; 67 cm
Verder heb ik de lengte van de bovenbuis opgemeten (van center bovenkant zitbuis tot de eerste bout op de stuurpen, maar ik weet niet of ik dit zo goed gedaan heb) en hierbij kwam ik op 56 cm.
Op basis van deze gegevens kan het frame toch niet te groot zijn? Het moet haast wel door de drop komen. Ik heb btw geen zwakke nek. Nooit klachten aan gehad en ben een fanatieke sporter.
Gr Joost
Romplengte; 63 cm
Armlengte; 67 cm
Verder heb ik de lengte van de bovenbuis opgemeten (van center bovenkant zitbuis tot de eerste bout op de stuurpen, maar ik weet niet of ik dit zo goed gedaan heb) en hierbij kwam ik op 56 cm.
Op basis van deze gegevens kan het frame toch niet te groot zijn? Het moet haast wel door de drop komen. Ik heb btw geen zwakke nek. Nooit klachten aan gehad en ben een fanatieke sporter.
Gr Joost
Op
http://www.rowerymerida.pl/produkt104/r ... erida.html
Wordt dat aangeduid met de letters AH
Als je de lengte van het balhoofd "L" meet weten we ook over welke maat fiets we het hebben
http://www.rowerymerida.pl/produkt104/r ... erida.html
Wordt dat aangeduid met de letters AH
Als je de lengte van het balhoofd "L" meet weten we ook over welke maat fiets we het hebben
Kijk dit is wat ik zocht. Ik heb framemaat l. De lengte van het balhoofdstelsel (aangeduid met de letter l) is 18 cm. Nou weten we de exacte afmetingen dus.sloeren schreef:Op
http://www.rowerymerida.pl/produkt104/r ... erida.html
Wordt dat aangeduid met de letters AH
Als je de lengte van het balhoofd "L" meet weten we ook over welke maat fiets we het hebben
@sloeren: 0.5 cm verschil, die van TS is 18,5 (heeft hij zelf gemeten)
@lcsmet: jij hebt een grotere maat fiets en dus langer balhoofd. TS moet zich beperken tot 56 cm bovenbuis.Ik weet niet of er een veel langer balhoofd te vinden is in deze maat?
@joostje hoe meet je je bovenlichaam en armen? Probeer het eens nauwkeurig te doen met deze fit calculator
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
Maar indien het een L is heb je de bovenbuis ook niet correct gemeten???
@lcsmet: jij hebt een grotere maat fiets en dus langer balhoofd. TS moet zich beperken tot 56 cm bovenbuis.Ik weet niet of er een veel langer balhoofd te vinden is in deze maat?
@joostje hoe meet je je bovenlichaam en armen? Probeer het eens nauwkeurig te doen met deze fit calculator
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
Maar indien het een L is heb je de bovenbuis ook niet correct gemeten???
gene schreef:@sloeren: 0.5 cm verschil, die van TS is 18,5 (heeft hij zelf gemeten)
@lcsmet: jij hebt een grotere maat fiets en dus langer balhoofd. TS moet zich beperken tot 56 cm bovenbuis.Ik weet niet of er een veel langer balhoofd te vinden is in deze maat?
@joostje hoe meet je je bovenlichaam en armen? Probeer het eens nauwkeurig te doen met deze fit calculator
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
Maar indien het een L is heb je de bovenbuis ook niet correct gemeten???
De maten van mijn racefiets heb ik voor het eerst opgemeten. Van de boven buis was al bekend dat ik niet de goede meetpunten had gepakt, dus het klopt dat dit verkeerd gemeten is. Van het balhoofd kwam ik op 18,3 cm, dus slechts een kleine afwijking. Tevens staat op het frame duidelijk: "Framemaat L", dus hier kan geen twijfel over bestaan.
Ik heb nogmaals geprobeerd mijn arm- en romplengte te meten. Ditmaal via de door jou aangegeven methode. Deze richtlijnen wijken iets af van de richtlijnen van futurumshop (welke ik in eerste instantie gebruikt heb). Nu kwam ik uit op romp: 60,7 cm de armlengte was 70 cm links en 69 cm rechts.
Dan heb je dus maat L, met een bovenbuis van 575.
Dat is voor race-doeleinden niet eens zo'n heel erg verkeerde maat voor ons soort mensen.
Ik heb hierboven gelezen dat je je zadelhoogte hebt bepaald door een rekensom. Dat kan maar is erg onnauwkeurig. Ga eens fietsen uit de clips, met het stuk zool achter het plaatje op het pedaal. Als je bekken stevig wiebelt om op de pedalen te blijven kan je proberen het zadel wat lager te zetten. Ook zou ik het zadel voor de gein es midden op de rails fixeren.
Samengevat zou ik eerst mijn stuurpen omdraaien, het zadel op een normale plek zetten en wat experimenteren met de zadelhoogte. Je kunt prima een 8 cm stuurpen proberen.
Zelf zou ik geen moeite met de geometrie van je Merida hebben maar dat zegt niets. Zoals Lcsmet ook al zei: je kunt veel bereiken met (rompstabiliteits-)oefeningen. Als je na een paar maanden nog steeds klachten hebt of je voelt het geld in je zak branden (wich ever comes first )dan wordt het tijd om te erkennen dat het tijd wordt voor een nieuwe fiets. Ik zou niet gaan stoeien met vorkpijpverlengers of stuurpennen met een rare hoek maar dat is smaak.
Dat is voor race-doeleinden niet eens zo'n heel erg verkeerde maat voor ons soort mensen.
Ik heb hierboven gelezen dat je je zadelhoogte hebt bepaald door een rekensom. Dat kan maar is erg onnauwkeurig. Ga eens fietsen uit de clips, met het stuk zool achter het plaatje op het pedaal. Als je bekken stevig wiebelt om op de pedalen te blijven kan je proberen het zadel wat lager te zetten. Ook zou ik het zadel voor de gein es midden op de rails fixeren.
Samengevat zou ik eerst mijn stuurpen omdraaien, het zadel op een normale plek zetten en wat experimenteren met de zadelhoogte. Je kunt prima een 8 cm stuurpen proberen.
Zelf zou ik geen moeite met de geometrie van je Merida hebben maar dat zegt niets. Zoals Lcsmet ook al zei: je kunt veel bereiken met (rompstabiliteits-)oefeningen. Als je na een paar maanden nog steeds klachten hebt of je voelt het geld in je zak branden (wich ever comes first )dan wordt het tijd om te erkennen dat het tijd wordt voor een nieuwe fiets. Ik zou niet gaan stoeien met vorkpijpverlengers of stuurpennen met een rare hoek maar dat is smaak.
Ten eerste heb je een fiets nodig die is afgestemd op jouw lichaamsmaten rekening houdend dat je lange benen hebt bij een kort lichaam zgn. long-legged. Een frame 60/61 zoals je zelf aangeeft is m.i. te groot. Het huidige frame van 57 zou kunnen volstaan, maar dan wel met een kortere stuurpen misschien zelfs wel één van 70mm. Verder is het van belang dat het stuur voor jouw, om te beginnen, niet te laag staat afgesteld, naderhand kan het altijd nog lager.
Ten tweede zou je kunnen proberen om tijdens het rijden de schouders te ontspannen door ze naar beneden - richting het lichaam - te drukken. dat is wel onnatuurlijk maar voorkomt dat je met (te) gespannen nekspieren fietst.
Hier staat e.e.a. beschreven om de geometrie van fietsframes irl tot het lichaam nader te kunnen bestuderen.
Veels succes.
Ten tweede zou je kunnen proberen om tijdens het rijden de schouders te ontspannen door ze naar beneden - richting het lichaam - te drukken. dat is wel onnatuurlijk maar voorkomt dat je met (te) gespannen nekspieren fietst.
Hier staat e.e.a. beschreven om de geometrie van fietsframes irl tot het lichaam nader te kunnen bestuderen.
Veels succes.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De ene 56 is de andere niet..... Miskijk u nooit op "de maat", kijk naar de geometrie!!Joostje schreef: Ik heb framemaat L. Dat moet dus de 56 cm zijn.
Je fiets is te klein (laag) voor u.
Een kortere stuurpen zal niet helpen, 11 a 12 cm is goed met een bovenbuis van 57.
Het is de diepte (lengte balhoofd) dat u parten speelt.
Je mag proberen wat je wil, maar je zal te laag zitten.
Je kan je stuur verhogen door een verstelbare stuurpen te plaatsen,
maar dat zal nooit op iets trekken.
Je zal dus een andere fiets moeten kopen wil je probleemloos kunnen fietsen.
Je hebt dus een Speci. Secteur/Roubaix in maat 58, een Trek domane in maat 60 of een ander comfortracer nodig om comfortabel te kunnen zitten.
Je hebt dus een balhoofdlengte van een 22cm nodig, 4cm meer dan nu dus. (en dit bij een bovenbuis van +/- 58cm).
Tel daar nog een 4cm spacers bij en daar bovenop je stuurpen. Dan ga je met een drop zitten van een 4 a 5 cm, en wil je dan nog iets dieper zitten, dan kan je nog altijd 1 a 2 cm spacers wegnemen.