Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2023 07:55

De regel is niet krom. Ik vind het juist heel goed dat renners die multidisciplinair bij de wereldtop horen op deze manier niet “gestraft” worden met een slechte startplek. MTB is nu eenmaal singletracks en dan is inhalen lastig als je in een groep rijdt.
Daarnaast moet de MTB-sport blij zijn met de extra exposure die VDP en TP geven.
Het enige écht heel slechte is het moment van communicatie en het bevoordelen van Sagan. Die gaat sowiso geen top 10 rijden.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2023 08:05

daniel1975 schreef: 12 aug 2023 07:55....MTB is nu eenmaal singletracks en dan is inhalen lastig als je in een groep rijdt....
De intentie van onze sport is dat je probeert vooraan te rijden en te winnen, maar om dat heel erg moeilijk te maken hebben wij er voor gekozen om op een parkoers te gaan rijden waar inhalen super lastig is. Ja ja,.... ik kan het eigenlijk nu al niet serieus meer nemen :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2023 08:15

Wat een onzin.
Probleem is de massa renners. Je kunt prima individuen inhalen, maar zodra een massa de singletracks op gaat krijg je trechtervorming. Dan moet je net als in de F1 20 renners laten starten, alle problemen oogelost.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2023 08:31

ColumsbusMJ schreef: 12 aug 2023 07:39 Dat je het een kromme regel vindt, daar kan ik nog in komen. Ik denk dat dit soort uitzonderingen alleen maar positief zijn voor het mountainbiken. Pidcock is donderdag nog derde geworden en is regerend Olympisch Kampioen en Van der Poel is wereldkampioen op de weg en veldrijden. Volgens mij hebben deze mannen voldoende bewezen om te laten zien dat ze mee kunnen dingen voor de titel. Dit in tegenstelling tot de mannen die na een heel seizoen niet verder zijn gekomen dan een achtste of negende startrij. Het is ook niet dat ze nu helemaal vooraan starten, ik vind het Calimero gedrag van de mountainbikers. Ik denk ook niet dat wij het niet eens worden over dit punt. Vanmiddag gaan we zien of ze wat aan die startplaatsen hebben gehad.

Vind de vergelijking met doping overigens heel zwak. Het ene is gebruik maken van de regels, het andere is doelbewust valsspelen.
De kwaliteiten van VdP, Pidcock, etc staan niet ter discussie. Eigenlijk doet dat er niet toe.
De minimalisering van het belang voor starters die niet verder komen dan de 'achtste of negende startrij' toont alleen maar hoe onsportief deze insteek wel is. En hoe de focus verschuift van de sport naar de idolen.

Deze regel zal altijd, met 100% zekerheid, een invloed hebben op het resultaat van renners. Dat dit niet belangrijk geacht wordt omdat ze maar 12de of 21st worden is vanuit sportief standpunt tergend. Er wordt alleen gekeken naar het podium of bij uitbreiding naar de top 5 of top 10. Ik kan dit dan ook helemaal niet 'positief voor het mountainbiken' vinden.

Maar bij doping gaat het net om regels die voor iedereen gelden, begrijp je nu niet dat het net dat is wat hier gebeurt, andere regels gebaseerd op status. Ik wil zelfs de extrapolatie niet maken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2023 08:41

daniel1975 schreef: 12 aug 2023 07:55 De regel is niet krom. Ik vind het juist heel goed dat renners die multidisciplinair bij de wereldtop horen op deze manier niet “gestraft” worden met een slechte startplek. MTB is nu eenmaal singletracks en dan is inhalen lastig als je in een groep rijdt.
Daarnaast moet de MTB-sport blij zijn met de extra exposure die VDP en TP geven.
Het enige écht heel slechte is het moment van communicatie en het bevoordelen van Sagan. Die gaat sowiso geen top 10 rijden.

Ofwel vind je dat het startsysteem niet goed is en doe je het systeem op de schop. Ofwel vind je het startsysteem wel goed en geld het voor iedereen.
Regels die multidisciplinaire renners moeten bevoordelen zijn gewoon krom. Een renner die multidisciplinair is kiest daarvoor. Dat kan praktische nadelen hebben. Dat is een gevolg van die keuzes. Dat je anderen benadeelt om de keuzes van die renners te compenseren vind ik zelfs onethisch en al zeker niet sportief.

Dat ook Sagan er in meegenomen wordt toont alleen maar dat het niet om het wegnemen van het nadeel van multidisciplinaire renners gaat maar wel over het bevoordelen van grote namen. Zoals ik eerder al zei de focus verschuift van het sportieve naar het idool.
Er reden trouwens vroeger ook wel wat renners uit andere disciplines mee (veldrijden), daar hebben we de uci nooit horen over piepen, want dat waren geen bekende namen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2023 09:09

En waren niet zo goed als Tom en Matje…..
regel is imho 100% terecht, MITS correct toegepast. En dat is nu bij TP en in extremis PS niet het geval. En dat is fout.
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 aug 2023 09:31

ColumsbusMJ schreef: 11 aug 2023 20:05 Als je heel het jaar mee hebt gedaan en nu op startrij vier/vijf of verder achterop start, dan ben je ook geen serieuze kanshebber voor de titel toch? Voor de spanning van de wedstrijd is het alleen maar mooi als mannen als Pidcock en Van der Poel de kans krijgen om mee te dingen voor de titel. Vind het sowieso bijzonder dat je bij de voorbaat al kansloos bent bij een bepaalde startpositie, dat lijkt mij iets om te veranderen. Een kwalificatieronde zoals bij de formule 1?
Een start zoals bij MXGP, allen op 1 rij zou ook een oplossing kunnen zijn, of 2 hooguit 3 rijen.
Dan heeft iedereen een kans om als 1e de bocht in te duiken...
En zo voorkom je dat de mannen op de laatste rij bij voorbaat kansloos zijn voor de overwinning, of je moet MvdP of TP heten.
Degene met de hoogste ranking mag dan wel als eerste zijn startplaats kiezen, net als MXGP! :like:
Laatst gewijzigd door scottpch op 12 aug 2023 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2023 09:34

Ik vind het wel een lastige......
Vind de regel niet 100% eerlijk. Maar ik begrijp je argumenten ook wel Daniel.

In de F1 moet je ook kwalificeren, als max in Zandvoort niet kwalificeert start ie gewoon achteraan.
Er zitten in de MTB ook rijders die echt met die startpositie bezig zijn in het seizoen.

Je moet de regel minimaal vooraf bekend maken of er een systeem aanhangen. Ik vind de manier waarop niet heel netjes.
De MTB sport is wel zo specifiek als je Evenpool en Vingegard vooraan laat starten rijden ze echt geen top 20.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 aug 2023 09:40

Je wilt, ook op de OS, dat alle toppers van die discipline aan de start staan en niet het adagio meedoen is belangrijker dan winnen hanteren.
Zo mogen de toplanden 2 bikers afvaardigen, terwijl die er wel 4 of 5 kunnen afvaardigen. Dat steekt natuurlijk al...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2023 10:10

Dat zag je gisteren ook bij de tijdrit. Ik weet ook niet goed wat ik daarvan moet vinden.

Je wilt (opkomende)landen ook gunnen mee te doen met oog op de toekomst en promotie.
Maarja als er dan gestart wordt op fietsen die je hier op het forum amper meer ziet.....mmmm

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2023 10:21

Als Max achteraan start hoeft ie maar 19 autos voorbij.
Ik denk dat VDP zo tekent voor startplaats 20 vanmiddag ;-)

Maar belangrijker: wie gaat de XCO winnen vanmiddag? Ik gok Schurter.
Less is bore

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1074
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 aug 2023 10:37

Bij de vrouwen: puck
Bij de mannen: nino (maar een mens mag hopen...)

Plaats reactie