Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 apr 2024 12:59

Klein_Verzet schreef: 24 apr 2024 12:43 WvA dokkert over kasseien, ploegt door het veld, loopt als een kieviet, en vermorzelt Mollema (toch ook best wel een klimmer) op een dubbele Ventoux. Met wat geluk had WvA een Monument of twee, drie gewonnen, maar het lot heeft anders bepaald. In hoeverre is een renner kneedbaar, is hij allrounder van nature of kan hij door accent verschuivingen in de training schitteren in wedstrijden die niet per se op zijn lijf zijn geschreven? Is alles trainbaar? Als we het parcours voor de komende WK bekijken dan zou MvdP daar net zo weinig kans hebben als sommige kenners hem toedichten voor LBL. De meeste doorgewinterde hobbyisten weten dat er een wereld van verschil is tussen een maximaal inspanning van 5minuten (Poggio) en 10minuten of langer (Ardennen heuvel/bergen). Is het een kwestie van aanpassing en focus of slaat de balans naar het voordeel voor de renners met meer duurzame spiervezels? Afijn, zoals onze voorvaderen zeiden "Invia nulla via favente deo."
:winkthumb: dus gewicht is belangrijk maar ook niet alleszeggend. Nog de klimmen van de strade: https://climbfinder.com/nl/routes/strade-bianche .
Ik vraag mij soms ook af hoe een lichtgewicht en fijngebouwd persoon als Vingegaard aan zulke hoge snelheden een tijdrit kan rijden? Dat is toch ook niet vanzelfsprekend?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2024 14:22

Vingegaard heeft natuurlijk een hoge VO2max.., hij trapt een hoog W/kg, hoger dan de meesten. Op het vlakke heb je er iets minder aan dan gaat het om absoluut vermogen, maar die zal nog steeds niet slecht zijn natuurlijk. Hij kan dus goed meekomen tussen de tijdrijders, maar hij wint ze vooral (of alleen) in klassementswedstrijden bij een technisch parcours dat nog wat op en af gaat ook. Een mooie vlakke lange tijdrit zoals op een WK, doet hij niet meer voor de knikkers.

vdPoel kan natuurlijk ook wel wat tijdrijden. Als je x-aantal minuten hoog wattage kan verstouwen. Hij richt zich er niet op, maar een enkele keer gaat hij er voor en dan rijdt hij toch een korte uitslag vaak. Zeker als het een beetje technisch is ook. Een keer in de eneco of benelux tour.,. die keer in de tour de france om zijn gele trui te verdedigen..
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1396
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 24 apr 2024 15:38

Vingegaard lijkt ook vooral in de 3e week van een grote ronde echt sterk te zijn in tijdritten. Dat lijkt me dan meer te gaan om herstelvermogen dan om een top "eendagstijdrijder" te zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2024 16:33

En op welke beklimmingen heeft Wout een echte toptijd gereden? Volgens mij hebben zijn prestaties bergop meer van doen met koersverloop dan met snelle klimtijden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2024 17:07

Net zoals Nys oa Ayuso en Bernal kan kloppen in een bergrit ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37884
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 apr 2024 21:19

Sssssst, zo mag je het niet zeggen ;-)
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 apr 2024 21:33

Ernie C. schreef: 25 apr 2024 16:33 En op welke beklimmingen heeft Wout een echte toptijd gereden? Volgens mij hebben zijn prestaties bergop meer van doen met koersverloop dan met snelle klimtijden.
Klopt. VanAert heeft dat zelf ook geduid door te zeggen dat hij minuten langzamer de Ventoux op reed dan de toppers, maar voorsprong genoeg had voor de overwinning. In een klassements-situatie zou die ballon niet opgegaan zijn.
VanAert weet dat, maar sommige fans willen dat niet weten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 apr 2024 21:35

bartdr schreef: 24 apr 2024 15:38 Vingegaard lijkt ook vooral in de 3e week van een grote ronde echt sterk te zijn in tijdritten. Dat lijkt me dan meer te gaan om herstelvermogen dan om een top "eendagstijdrijder" te zijn.
We zullen nu zien hoe groot zijn 'herstelvermogen' is....

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1396
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 25 apr 2024 22:49

Dat is toch nog iets heel anders? Volgens mij is recuperatievermogen sowieso eerder iets voor renners die echt in bloedvorm zijn. Ik denk dat iedereen het gevoel wel kent dat "niks te veel is om de dag nadien toch fris te zijn".

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 apr 2024 14:08

En welke beklimmingen heeft Wout of Mathieu echt helemaal tot het gaatje moeten rijden? VO2max is ongeveer het equivalent van een 5 à 6 minuten maximaal inspanning, oftewel de allerbesten zitten boven de 90ml O2/min/kg wat ca. 7,5w/kg is. De Poggio is dus een aardige graadmeter (plus 5 minuten inspanning, weliswaar met al ruim 250km in de benen). Inspanningen langer dan 5 minuten zijn goed trainbaar om het verval te beperken, om de vermogenscurve meer in de pas van de Regel van Riegel te laten lopen: het maximaal haalbare vermogen neemt af met de zevenhonderdste macht van de tijdstoename. Vooralsnog zie ik niet meteen een noodzaak om het vizier voor MvdP te veranderen, als hij zijn focus op het parcours van de wegrit van de OS zet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2024 14:36

Als de Poggio een aardige graadmeter voor klimmerscapaciteiten is, zijn er wel heel voor renners die in theorie LBL en Lombardije kunnen winnen...
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1396
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 apr 2024 07:26

Of ontbreekt een hele reeks kanshebbers aan de start van Milaan San Remo. Volgens mij botst een klassiek renner vroeg of laat op zijn lichaamsbouw. Tuurlijk kan een Van Der Poel het vet percentage van Pogacar benaderen, zal misschien al zo zijn, maar daarmee benadert hij het gewicht van Pogacar nog niet.

Plaats reactie