Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Jcheese
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:44

Jcheese 11 aug 2023 20:44

Ik begrijp dan weer niet waarom dit voor de 'die hard' mtb'ers zo'n groot probleem moet zijn. In het reglement heeft de UCI het over de top 15 van de UCI ranking op de weg. Daarin is geen enkele pannenkoek te vinden die dat even gemakkelijk voor elkaar heeft gekregen, en voor de fun daar dan even gebruik van gaat maken en daar niet thuishoort. Van der Poel heeft al bewezen in potentie de beste mtb'er ter wereld te zijn als hij zich daar volledig op focust, en ook Tom Pidcock zal daar ergens vlak achter zitten mocht hij zich daarop toeleggen.

Dat deze twee toppers op de 5e!! startrij staan vind ik dan nog vrij ver. Sagan snap ik eerlijk gezegd dan weer niet, en daar zie ik ook geen communicatie over. Wellicht had de UCI dit veel eerder moeten cummuniceren. Dan hadden de renners die nu een plaats naar achter schuiven ook een dubbel programma kunnen draaien, en zo via een top 15 plek in de UCI wegranking een betere startplaats dan de 5e rij kunnen bemachtigen ;).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8019
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 aug 2023 21:11

Ze rijden niet zozeer voor een podium maar meer voor een OS ticket. Daar heeft de UCI dus blijkbaar een beetje rekening mee gehouden.
Voor de UCI natuurlijk wel fijn.

Die organisatie spoort echt van geen kanten!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 aug 2023 21:13

lugosi schreef: 11 aug 2023 20:22
daniel1975 schreef: 11 aug 2023 17:51 Deze regel wordt vaker toegepast, alleen hadden ze dat nu beter even vooraf kunnen communiceren.
Heb je daar voorbeelden van?
Tijdens wereldbekerwedstrijden.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 aug 2023 21:16

lugosi schreef: 11 aug 2023 20:24 MOUNTAINBIKERS KOMEN MET STATEMENT: “DIEP TELEURGESTELD EN GEFRUSTREERD DOOR UCI”

Onder meer Nino Schurter, Jolanda Neff, Anne Terpstra, Mathias Flückiger, Jens Schuermans en Joshua Dubau hebben het statement ondertekend.

https://www.wielerflits.be/nieuws/mount ... -door-uci/
Dat is wat ik ook zei. Dit hadden ze eerder moeten bedenken en regelen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 22:12

lugosi schreef: 11 aug 2023 20:22
daniel1975 schreef: 11 aug 2023 17:51 Deze regel wordt vaker toegepast, alleen hadden ze dat nu beter even vooraf kunnen communiceren.
Heb je daar voorbeelden van?
Ja, bij wereldbekerwedstrijden is dat een bekende regel. Dus UCI had gewoon vooraf moeten communiceren dat de WC regels van toepassing zijn en Sagan gewoon lekker achteraan laten starten.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 aug 2023 22:43

Sagan is puur commercie. Hij wil zich volgend jaar richten op de mtb en nu faciliteren ze hem alvast. Mathieu en Pidcock vind ik op zich logisch. Neemt niet weg dat dit al eerder besloten had moeten worden.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4700
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2023 06:32

Jcheese schreef: 11 aug 2023 20:44 Ik begrijp dan weer niet waarom dit voor de 'die hard' mtb'ers zo'n groot probleem moet zijn. In het reglement heeft de UCI het over de top 15 van de UCI ranking op de weg. Daarin is geen enkele pannenkoek te vinden die dat even gemakkelijk voor elkaar heeft gekregen, en voor de fun daar dan even gebruik van gaat maken en daar niet thuishoort. Van der Poel heeft al bewezen in potentie de beste mtb'er ter wereld te zijn als hij zich daar volledig op focust, en ook Tom Pidcock zal daar ergens vlak achter zitten mocht hij zich daarop toeleggen.

Dat deze twee toppers op de 5e!! startrij staan vind ik dan nog vrij ver. Sagan snap ik eerlijk gezegd dan weer niet, en daar zie ik ook geen communicatie over. Wellicht had de UCI dit veel eerder moeten cummuniceren. Dan hadden de renners die nu een plaats naar achter schuiven ook een dubbel programma kunnen draaien, en zo via een top 15 plek in de UCI wegranking een betere startplaats dan de 5e rij kunnen bemachtigen ;).
Wat betreft renners die bevoordeeld worden, wordt er nog eens een verschil gemaakt tussen disciplines.
Ik lees in het persbericht dat de bevoordeling is weggelegd voor wegrenners uit de top 20 !
Voor andere disciplines is het dan weer top 10 !
Arbitrair dus, gelijkheidsprincipe nog niet doorgedrongen bij uci.

Je begrijpt niet dat het voor pure mtb-ers een probleem is?
Er zijn wel wat zaken over te zeggen. Het gaat bijvoorbeeld om een strijd om punten voor de OS, de gewone mtb-ers moeten daarom strijden. Misschien kan een volgende regel van uci er voor zorgen dat bekende renners uit het wegpeloton deze punten gratis krijgen zonder wedstrijden te rijden.
Overwinning is niet het enige dat telt. De meeste renners winnen nooit een race, maar hebben wel een doel. Een doel dat even belangrijk voor hen is dan winnen. En dan zegt men dat er plots enkele tientallen renners voor jou kunnen vertrekken. Waar je dus de voorbije maanden voor geknokt hebt betekend niets.

Het doet me denken aan hoe de uci zich uitsprak voor moddervrije cross-parcoursen op het wk want ze wilden grote namen uit het wegwielrennen aantrekken. Eerlijkheid en sportiviteit betekenen niets.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4700
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2023 06:39

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 22:12


Ja, bij wereldbekerwedstrijden is dat een bekende regel. Dus UCI had gewoon vooraf moeten communiceren dat de WC regels van toepassing zijn en Sagan gewoon lekker achteraan laten starten.
Ok, ik volg het mtb-en niet zo.

Als je een kromme regel op tijd communiceert maakt dat hem niet recht. (zie ook de verklaring van de mtb-ers)

Zoals ik eerder al zei, het is doorgedreven Orwelliaans en vind het jammer dat er weinig reactie op komt, op Nys na :like:
Dat betrokken renners er zelf geen graten in zien vind ik ook teleurstellend.
Wil je zo winnen? Ik vind het beschamend.
Grote woorden tegen doping en hulpmiddelen, verontwaardiging als er één aan de klink hangt en zo onterecht voordeel behaald. En dan gebruik maken van regeltjes die sommigen bevorderen. Wat een onsportieve geest.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2023 07:35

Ik denk dat de MTB wereld ook eens naar zichzelf moet kijken. Als je op vanaf de laatste rij start, dan kun je blijkbaar niet winnen. Hoezo dan? Organiseer je wedstrijd dan zodanig dat zoiets weinig uitmaakt. Als wielrenner start je doodleuk achteraan. Max wint ook nog als die niet vanaf pole start. En die positie op de startgrid dwing je af in de kwalificatie, niet in vorige races. Een marathon loper die niet vsnaf p1 start? Boeien!

Ik vind het eerlijk gezegd nogal getuigen van een knullige wedstrijd opzet als een start positie zoveel betekent. Dat gewoon de beste van die dag, de meeste kans maakt. Lijkt me een stuk beter voor de sport.
Live fast; die young. mijn blog

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 12 aug 2023 07:39

Dat je het een kromme regel vindt, daar kan ik nog in komen. Ik denk dat dit soort uitzonderingen alleen maar positief zijn voor het mountainbiken. Pidcock is donderdag nog derde geworden en is regerend Olympisch Kampioen en Van der Poel is wereldkampioen op de weg en veldrijden. Volgens mij hebben deze mannen voldoende bewezen om te laten zien dat ze mee kunnen dingen voor de titel. Dit in tegenstelling tot de mannen die na een heel seizoen niet verder zijn gekomen dan een achtste of negende startrij. Het is ook niet dat ze nu helemaal vooraan starten, ik vind het Calimero gedrag van de mountainbikers. Ik denk ook niet dat wij het niet eens worden over dit punt. Vanmiddag gaan we zien of ze wat aan die startplaatsen hebben gehad.

Vind de vergelijking met doping overigens heel zwak. Het ene is gebruik maken van de regels, het andere is doelbewust valsspelen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 12 aug 2023 07:52

rob74 schreef: 12 aug 2023 07:35 Ik denk dat de MTB wereld ook eens naar zichzelf moet kijken. Als je op vanaf de laatste rij start, dan kun je blijkbaar niet winnen. Hoezo dan? Organiseer je wedstrijd dan zodanig dat zoiets weinig uitmaakt. Als wielrenner start je doodleuk achteraan. Max wint ook nog als die niet vanaf pole start. En die positie op de startgrid dwing je af in de kwalificatie, niet in vorige races. Een marathon loper die niet vsnaf p1 start? Boeien!

Ik vind het eerlijk gezegd nogal getuigen van een knullige wedstrijd opzet als een start positie zoveel betekent. Dat gewoon de beste van die dag, de meeste kans maakt. Lijkt me een stuk beter voor de sport.
Ben het helemaal met je eens!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2023 07:55

Zoals Rob zegt, het échte probleem is dat de startvolgorde bij XC-wedstrijden van zo'n groot belang is. Dáár moeten ze gewoon wat aan doen.

Plaats reactie