Klassieke framemaat vs modern sloping frame
-
Gaffelracer
- Forum-lid
Ik heb nu een modern sloping frame maat 55 en vraag mij af in hoeverre een wat meer vintage frame (ook maat 55) zich hiertoe verhoudt.
Geometrie van beide frames:
Modern frame: bovenbuis 55cm, zitbuis 52cm, balhoofd 170cm
Vintage frame: bovenbuis 54cm, zitbuis 55cm, balhoofd 125cm
Zal ik net zo lekker zitten op het (evt nog aan te schaffen)vintage frame als op het moderne frame ?
Graag jullie mening hierover.
Geometrie van beide frames:
Modern frame: bovenbuis 55cm, zitbuis 52cm, balhoofd 170cm
Vintage frame: bovenbuis 54cm, zitbuis 55cm, balhoofd 125cm
Zal ik net zo lekker zitten op het (evt nog aan te schaffen)vintage frame als op het moderne frame ?
Graag jullie mening hierover.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Zitbuislengte zegt niet zoveel, want de zadelhoogte kun je eenvoudig op dezelfde hoogte stellen (je zadelpen zal wel wat minder uitsteken).
Gaat het bij beide om de virtuele bovenbuislengte? Los van dat lijkt me de bovenbuis niet echt het probleem: je kunt eenvoudig een langere stuurpen monteren. Verschil tussen balhoofd is wel erg groot (zelfs met een paar spacers kom je nog niet gelijk uit). (Het lijkt me trouwens gezien de balhoofdbuislengte dat je nu een redelijke comfort geometrie hebt)
trouwens, is de balhoofdlengte van het vintageframe gemeten in- of exclusief de externe cups? Indien exclusief moet je de cups er nog wel bijtellen om te kunnen vergelijken met het moderne frame.
Gaat het bij beide om de virtuele bovenbuislengte? Los van dat lijkt me de bovenbuis niet echt het probleem: je kunt eenvoudig een langere stuurpen monteren. Verschil tussen balhoofd is wel erg groot (zelfs met een paar spacers kom je nog niet gelijk uit). (Het lijkt me trouwens gezien de balhoofdbuislengte dat je nu een redelijke comfort geometrie hebt)
trouwens, is de balhoofdlengte van het vintageframe gemeten in- of exclusief de externe cups? Indien exclusief moet je de cups er nog wel bijtellen om te kunnen vergelijken met het moderne frame.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Dat vintage frame zal ook een 1'' balhoofdbuis hebben, met zo een stuurpen die je er in moet schroeven?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
Gaffelracer
- Forum-lid
Super plaatje btw. Geeft een mooie indruk van de verschillen in geometrie.
Nog wat meer gegevens over mijn maten:
Lengte 184 met een BB van 86/87.
Mijn 55 Bianchi zit lekker en comfortabel maar weet niet of ik dan nog kleiner moet gaan.
Het vintage frame is inderdaad zonder balhoofdcups e.d. en bedoelt voor relaxte tochtjes.
Even een plaatje van het frame:

Nog wat meer gegevens over mijn maten:
Lengte 184 met een BB van 86/87.
Mijn 55 Bianchi zit lekker en comfortabel maar weet niet of ik dan nog kleiner moet gaan.
Het vintage frame is inderdaad zonder balhoofdcups e.d. en bedoelt voor relaxte tochtjes.
Even een plaatje van het frame: