Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets na bikefitting

x-girl87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:08

x-girl87 11 mei 2011 10:17

Ik heb gisteren mijn fiets volledig laten afstellen op maat. De belangrijkste verandering is een langere stuurpen (12 cm). Blijkbaar mocht ik de fiets groter gekocht hebben maar dit zou door de grotere stuurpen compenseren.
Het voelt wel aan als een serieuze verandering en daarom vroeg ik mij af of het wijs is onmiddelijk langere tochten te gaan rijden of is het aangewezen eerst eens aan te voelen of de verandering oké zit. Zijn er mensen die na een bikefitting nog zijn moeten teruggaan voor aanpassingen?

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 mei 2011 11:41

Balen dat je fiets eigenlijk niet de goede maat is.

Ik zou er gewoon lekker op gaan fietsen, desnoods de eerste paar keer even een multitool meenemen waarmee je zadel etc een beetje kunt afstellen.

Het zal wel wennen zijn, omdat je zitpositie veranderd is. Mogelijk ga je dat aan het begin wat voelen in rug en nek. Maar dat zou vanzelf weg moeten gaan.

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 11 mei 2011 11:44

Bij een goede bikefitter heb je altijd een vervolgafspraak om de gemaakte wijzigingen te evalueren.

Voor wat betreft jouw vraag over het rijden van lange tochten. De ene coureur verteerd veranderingen aan zijn fiets bijzonder goed, de ander verrekt bij 1mm verschil al van de spierpijn...valt weinig van te zeggen lijkt me.

Lastig te beoordelen (zonder foto) of jouw frame niet de juiste maat heeft. 12cm is niet bijzonder lang.
Anima Sana In Corpore Sano.

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 11 mei 2011 15:03

X-Girl87 schreef:Ik heb gisteren mijn fiets volledig laten afstellen op maat. De belangrijkste verandering is een langere stuurpen (12 cm). Blijkbaar mocht ik de fiets groter gekocht hebben maar dit zou door de grotere stuurpen compenseren.
Het voelt wel aan als een serieuze verandering en daarom vroeg ik mij af of het wijs is onmiddelijk langere tochten te gaan rijden of is het aangewezen eerst eens aan te voelen of de verandering oké zit. Zijn er mensen die na een bikefitting nog zijn moeten teruggaan voor aanpassingen?


- Het voelt wel aan als een serieuze verandering, : Dit is natuurlijk afhankelijk van wat voor maat stuurpen je eerst had. Van 9 naar 12 zal je zeker merken, van 11 naar 12 zal je minder snel merken.
-Blijkbaar mocht ik de fiets groter gekocht hebben, : hoeveel cm's aan spacer heb je nu onder je stuurpen zitten? Als je een cm of 3 aan spacers, dan had je een maatje groter kunnen nemen.

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 11 mei 2011 15:03

X-Girl87 schreef:Ik heb gisteren mijn fiets volledig laten afstellen op maat. De belangrijkste verandering is een langere stuurpen (12 cm). Blijkbaar mocht ik de fiets groter gekocht hebben maar dit zou door de grotere stuurpen compenseren.
Het voelt wel aan als een serieuze verandering en daarom vroeg ik mij af of het wijs is onmiddelijk langere tochten te gaan rijden of is het aangewezen eerst eens aan te voelen of de verandering oké zit. Zijn er mensen die na een bikefitting nog zijn moeten teruggaan voor aanpassingen?


Normaal zouden ze het je moeten gezegd hebben wat er na die bikefit moet gebeuren en wat de gevolgen zouden kunnen zijn !
Het is altijd beter om na een bikefit 3x2h ter fietsen dan direct 6h . En het zou ook gemakkelijk kunnen dat er een drie tal weken overheen gaan eer dat je die nieuwe fietspositie gewoon bent .

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 11 mei 2011 15:13

Een langere stuurpen geeft een langere zit en dat zit lekkerder voor je rug. Je zou, als de zadelpositie niet is veranderd, volgens mij hier heerlijk meteen lange stukken op moeten kunnen rijden en het positief effect merken.

x-girl87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:08

x-girl87 11 mei 2011 16:10

Bedankt voor de reacties!

Eerst zat er een stuurpen van 9 cm op. Ook stond het stuur te hoog. Die is nu wat verlaagd en ik geloof dat er spacer van 1 cm onder steekt. Eventueel kon ik er nog bij steken en dan zou er nog een stuk moeten afgezaagd worden.
Het zadel is wat verhoogd maar is niet naar voor of achter moeten geschoven worden. Ik denk dat ik vanavond eens een uurtje ga losrijden en dan zien we wel of er een grotere tocht inzit voor dit weekend.
De nieuwe positie zou allesinds moeten helpen voor mijn pijnlijke schouders en het zou idd ook veel beter zijn voor de rug.

De computer gaf aan dat de bovenbuislengte 54 cm mocht zijn. Nu is dit 51 cm dacht ik.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 11 mei 2011 16:35

X-Girl87 schreef:Bedankt voor de reacties!

Eventueel kon ik er nog bij steken en dan zou er nog een stuk moeten afgezaagd worden.


???
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12909
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2011 16:38

Toch vind ik dat niets zeggen.

Wat vind je fijn rijden en lange of een korte stuurpen. Bijna iedereen kan je op drie verschillende maten goed laten zitten. Dus dat van die maat vind ik onzin.

Bij de meeste merken word per maat de bovenbuis 1 a 1,5 cm langer/korten en de stuurpenbuis 1-1,5.

Je kan dus met 1cm spacers en 1 cm langere/kortere stuurpen en maat groter of kleiner namaken. Een 9cm stuurpen op een racer vind ik echt belachelijk kort en veel te nerveus rijden (dus natuurlijk wel wat je fijn vind en puur een mening, geen waarheid)

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 11 mei 2011 16:46

ik vind een 12 centimeter stuurpen op een 51 frame heel wat anders dan een 12 centimeter stuurpen op een 60 frame.

De verhouding is heel anders en dus is een verschil van 3 centimeter ook groter.

turbodiesel2
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 nov 2007 18:08

turbodiesel2 11 mei 2011 21:18

je zadel hoger en je stuur lager en verder en dat zou de oplossing moeten zijn voor klachten in je schouders?
ik zou juist het tegenovergestelde doen en wat korter en comfortabeler gaan zitten, je leert er iedere dag weer wat bij.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2011 22:05

Korter is niet comfortabeler, minder hoogte verschil tussen stuur en zadel geeft dat wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie