Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gebruikerservaringen Cube Litening Super HPC SL

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 13 okt 2014 13:01

De Cube Litening Super HPC SL is een behoorlijk lichte fiets. Nu ben ik benieuwd of er hier gebruikers zijn van dit model en wat hun ervaringen hiermee zijn.
Er zijn wel tests te vinden, maar dit is een momentopname op een nieuwe fiets.
Graag zou ik dus willen weten hoe de fiets bevalt als er al een tijd op gefietst is, is het lage gewicht dan nog steeds een voordeel of komen dan toch ook de zwakke punten (als deze er zijn) naar boven?
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 13 okt 2014 16:26

Ik heb hem toevallig anderhalve week geleden aangeschaft bij Van Tuyl in Zaltbommel. Heb er tot op heden 3 ritjes op kunnen fietsen. Hij stond bij mij op de shortlist samen met de Ridly Helium en Giant Propel toen (ik meen in Juni) hij getest werd in Fiets Magazine door Leon van Bon. Dat gaf bij mij de doorslag om voor de Cube te gaan.

Ik heb in die paar ritjes alleen nog maar pluspunten ontdekt. Hij stuurt, ten opzichte van mijn oude fiets (Giant TCR 1 met 105 afmontage) stukken scherper. Neem nu op hogere snelheid en meer vertrouwen de bochten. Afmontage ga ik weinig over zeggen, Dura Ace is top, schakelt subliem en de remmen zijn zeer goed. Stuur is een Syntace Racelite, heerlijk met die 6 graden knik erin en superlicht en toch stijf (vind je oa hier http://www.futurumshop.nl/syntace-racel ... lsrc=aw.ds). Heb wel Fizik Gelpads onder stuurlint laten plaatsen omdat ik grote handen heb zodat het boven op het stuur beter vastpakt.

Zadel is altijd persoonlijk. Zit een Fizik Antares MG zadel op. Reed zelf met Fizik Arione R3 maar deze mag voorlopig blijven.

De eerste paar ritten constant het gevoel dat de fiets alleen maar hard wil, komt snel op snelheid en houd dat goed vast. Zit is compact maar diep, moet alleen nog wel een langere stuurpen. Ik kan ook met een hogere cadans rijden voordat ik ga bonken/stuiteren, schat toch wel 5-6 omwentelingen extra. Heb ook een ritje gemaakt met handen bovenop in herstel (HR 95 en TF 96 voor 2 uur) en ook dat ging comfortabel.

Heb mijn oude fiets voorlopig nog gehouden omdat ik volgend jaar o.a. Parijs Roubaix wil fietsen ervan uitgaande dat de carbon fiets stijver en dus harder zou zijn. Verschillende mensen hebben mij echter verzekerd dat de Cube toch comfortabeler zal zijn. Heb dat nog niet kunnen testen maar de paar stukjes slechter wegdek die ik onder mijn wielen kreeg waren geen enkel probleem.

Wielen zijn aan de fiets het enige sluitstuk, als je daar al van kunt spreken. Het zijn eigenlijk de Fulcrum Racing Quattro http://www.mantel.com/fulcrum-racing-quattro-2014 en dat zijn op zich prima wielen. Op termijn zou ik zelf wellicht een lichter setje monteren, Mantel heeft ze zelf gewogen en kwam op 1810 gram.

Ik ben voor het 2014 model gegaan omdat het 2015 model technisch ongeveer gelijk is en er een mooi stuk van de prijs afging. Als je er op Googled kun je hem bij diverse aanbieders nog vinden in 53 en 56 centimeter voor rond de €3200 en dat is een scherpe prijs voor deze prachtige fiets.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 14 okt 2014 12:44

Mooie review waar de ts iets aan heeft. Nog een kleine note: Framestijfheid vs hardheid en dus comfort zijn 2 verschillende dingen die amper een correlatie hebben. Een strak frame heeft een hoge torsie- en evt. bracketstijfheid maar kan gerust goed dempen.

Verder weet ik uit eigen ervaring dat zowel de Agree als de Litening simpelweg superframes zijn.

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 15 okt 2014 12:35

Bedankt voor de reacties.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yeti-alpha
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2013 20:11

yeti-alpha 17 okt 2014 21:19

IK heb deze fiets sinds februari, de eerste in Nederland en ook bij van tuyl gekocht. Het is een prachtige en heerlijke fiets om mee te rijden. Ik heb er inmiddels 3500km mee gefietst. Ben regelmatig in Limburg geweest voor Limburgs Mooiste en Boogies Extreem plus wat ritten op eigen initiatief. Ook afgelopen zaterdag in de Ardenne geweest. Wel heb ik er een 38 binnenblad bij gekocht. Deze gebruik ik op het vlakke bij mij rond Eindhoven en als ik de heuvels in ga geet de 34 er weer op, 5min werk. Het zadel vondt ik niet fijn en heb het vervangen voor een Selle Italia SLR TEKNO. En om het nog gekker te maken heb ik een setje lichte carbo wielen extra. Gewicht van de fiets is 7.1kg en met mijn klimwielen 6.7kg (en dat is inclusief sensoren, pedalen en bel). Wat mij wel opviel is dat rond de 70km/u de fiets wat onrustig wordt en dat deed mijn Alu Scott niet.

Oh ja, na 3 maanden ondekte ik een scheurtje in de zitbuis daar waar de zadelpen het frame in gaat (daar zit een sleufje). Even terug naar van Tuyl en zij hebben neen foto doorgestuurd naar Cube en twee weken later had ik een nieuw frame.

Kortom een heerlijke en lichte fiets.
Cube Litening Super HPC SL met Selle Italia SLR Tekno flow zadel. Wielen Carbon LesAlpes 4CMC SL

Gebruikersavatar
Arie64
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 17:18

Gebruikersavatar Arie64 27 jan 2015 21:21

Ben sinds tweeweken ook in het bezit van een cube litening super hps sl.
Heb er pas 1 keer op kunnen fietsen 50 km de eerste indruk is zeer fijne fiets .
Ga wel mijn shimano RS 81 wielen er zetten
Alleen wil ik het binnenste 34 tandwiel vervangen voor een 38 dura ace ,maar lees hier verschillende verhalen over dat dit problemen geeft?
Iemand ervaring hier mee?

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 27 jan 2015 21:38

Is zat over te vinden op t forum! Maar geeft geen probleem.

Smittie
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mar 2017 15:53

Smittie 28 apr 2017 08:22

Beste mensen,

Hierbij even een update over de garantie afhandeling van de scheur in het frame van mijn Cube Litening Super HPC SL.
Heb de fiets uiteindelijk naar Fietsen Wanneyn in Brugge gestuurd. Zij hadden al vrij snel contact gezocht met Cube en akkoord gekregen het frame (kader) te vervangen voor een 1 jaar nieuwer model. Eenmaal in België aangekomen heeft het ongeveer 2 weken geduurd, alvorens ik het nieuwe frame (compleet opgebouwd!) terug ontvangen heb. Alleen nog even afstellen bij de plaatselijke FM en rijden. (Ik had namelijk de fiets zonder wielen opgestuurd.) Ik moet zeggen dat ik het een super service van Fietsen Wanneyn vind. Ook van Cube trouwens. Ondanks de Paasdrukte heeft men toch mijn fiets weer snel kunnen opbouwen en retour gestuurd. Ben daar erg tevreden over.
Hopelijk houdt dit frame (kader) het wel.
Zo, nu zijn jullie allemaal weer op de hoogte.
Dank voor de vele reacties en input. :winkthumb:

Plaats reactie