Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 dec 2017 23:23

Leuk om te lezen Rootland en uiteraard gefeliciteerd 15% is echt enorm. Volg je nu weer een plan, of deze keer free wheelen?
Hoe beviel het schema? Is het goed vol te houden?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 13 dec 2017 00:00

Komende 1.5 week BigRingVR verder verkennen. Daarna ben ik twee weken op vakantie dus nu een nieuw programma beginnen heeft niet zoveel zin.

Het schema zelf was erg goed vol te houden - mits je een leven hebt dat het toelaat om 4 - 5x per week op de fiets te gaan zitten. Echter ben ik niet erg te spreken over Zwift als trainingssoftware. De feedback die je krijgt is minimaal (lees: niet bestaand). Ik heb het idee dat ik meer geleerd heb over trainen door vanmiddag even de zones uit te zoeken en te lezen wat het doel van elke zone is dan in 6 weken fietsen. Ik had het ook leuk gevonden als er nadat je het trainingsprogramma afrond er een duimpje in beeld komt die zegt "You just completed the 6 week FTP builder. Well done!". Misschien voor anderen volledig oninteressant maar het gebrek aan enige vorm van feedback vind ik een afknapper. Daarnaast - na 6 weken dezelfde parcours fietsen heb ik de Zwift landschappen wel gezien. Je volgt een schema dus het 'sociale' aspect van Zwift valt ook weg. Conclusie: programma is goed te doen maar na m'n vakantie maar eens kijken of TrainerRoad meer bij me past.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 13 dec 2017 08:23

Ik kan me wel vinden in die bevindingen. Ik ben nu bezig met het 4wk ftp booster. Maar ik volg dat niet van dag tot dag. Af en toe schuif ik de hele riedel iets op en rij ik een colletje op BigRingVR, of ik stap een keertje op de fiets voor een buitenrit (weekend als weer het toe laat) en ik rij ook nog wel eens een race op zwift.
Ik ben gisteren tijdens mijn endurance rit eens de vulkaan tot boven opgereden en zag dat ik nivo 10 heb behaald. Dus wat de parcoursen betreft heb ik nu weer een paar opties extra. Wat mij ook wel goe dbevalt is om 1x per week een race of groepsrit mee te doen. Grote nadeel is natuurlijk wel dat je niet de 4 of 6 weken gaat halen die eigenlijk voor een schema staan. En ik heb geen idee of die schema's erg wetenschappelijk onderbouwd zijn, of het dus een probleem is om in plaats van de 40/20 eens een groepsrit, of wedstrijd te rijden en daarna weer verder met planning,,,,

Je kan volgens mij op het zwift forum (community) wel je verbeteringen doorgeven, geen idee of er iets mee gedaan wordt, maar ik ben wel van plan om na mijn 4weekse cyclus wat feedback in te sturen. :-)

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 13 dec 2017 08:33

Rootland schreef: 13 dec 2017 00:00...na m'n vakantie maar eens kijken of TrainerRoad meer bij me past.
Als ik je laatste 3 posts hier lees, ben ik daar 100% overtuigd van :D
Kijk wel of je wat leuke muziek klaar hebt staan en optioneel wat video.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 13 dec 2017 08:36

johan d schreef: 13 dec 2017 08:33 Als ik je laatste 3 posts hier lees, ben ik daar 100% overtuigd van :D
Kijk wel of je wat leuke muziek klaar hebt staan en optioneel wat video.
Yup, heb hier goede dingen over TrainerRoad gelezen. Heb ook nog een gratis maand via m'n Direto. Verder biedt YouTube icm AppleTV voldoende vermaak :D

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 13 dec 2017 16:01

Zwift is prima als trainingstool te gebruiken, ruime keuze uit allerlei trainingen beschikbaar inclusief programma's zoals hierboven al genoemd. Heb in november de 4 week FTP booster gedaan en mijn FTP 'geboost' van 3,7 naar 4 w/kg, toch een substantiële verbetering.
Het leuke van Zwift (boven Trainerroad) vind ik toch de aanwezigheid van andere fietsers (ook al kan ik niet draften tijdens een work-out), wat het voor mij wat minder 'droog' maakt. Het meedoen aan een race is ook natuurlijk een goede training en dat maakt Zwift nou net voor mij de meerwaarde boven Trainerroad of Sufferfest (wat meer 'droge', maar zeker hele goede trainingsprogramma's zijn).

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 13 dec 2017 17:46

Iemand een idee waar ik voordelig een ant+ dongle + verlengkabel kan kopen?
Dit is de goedkoopste die ik kon vinden: https://www.waypointleuven.be/hikashop- ... iMQAvD_BwE

pionline
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2014 17:26

pionline 13 dec 2017 18:16

Bij mij werkt de "Tacx ANT II USB Stick met Antenne T2028" goed, is een generieke dongel dus werkt ook als je geen Tacx hebt (kan ik uit eigen ervaring melden :) )

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 13 dec 2017 18:43

Ant+ dongel bij aliexpress gekocht voor 10 euro werkt prima en een usb verlengkabel voor 4 euro . Wil je liever niet in China shoppen dan bv bij Mantel 30 euro voor ant+ en 8 euro voor verlengkabel

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 13 dec 2017 22:17

Die van Mantel ziet er inderdaad goed uit. Denk dat het die gaat worden. Bedankt!

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 14 dec 2017 11:06

Tacx T2028 is zeker een aanrader, kost misschien een paar euro meer, maar dan heb je ook een degelijk ding.
42,95 bij Bakkerracing

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 14 dec 2017 13:04

https://nl.aliexpress.com/item/Ugreen-S ... 0.0.Cc0aD4

https://nl.aliexpress.com/item/High-Qua ... 0.0.Cc0aD4

Werkt perfect. (Op basis van ruim 50u zonder enige vorm van storing)
Levertijd kabel 10dagen, usb ant helaas 15 (in mijn geval).

Plaats reactie