Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Probleem met latex binnenbandjes

bandana
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mar 2007 16:35

bandana 12 aug 2014 14:34

Beste forumleden:

Ik rij met de volgende wiel, banden/combinatie:
Campa Zonda wielen, buitenbanden: Continental GP4000S - 25 mm met latex binnenbandjes van Michelin ofwel Vredestein.

Zoals voorschreven in de instructie voor de Campa Zonda wielen, rij ik zonder velglint.

Wat is nu het probleem: dat ik nogal snel, (vermoedelijk door een 'schurend effect' aan het ventielgat) er een gat in de binnenband ontstaat, telkens net naast het versterkte/verstevigde rubberen gedeelte aan het ventiel, zowel op voor als achterwiel heb ik dit al voorgehad, na enkel honderden kilometer (zelfs minder al), met Butyl binnenbandjes heb ik dat euvel ook al voorgehad maar in veel mindere mate, maar toch.

ik verkies verder te rijden op latex voor de gekende voordelige rijeigenschappen.

De ventielgaten van de Zonda's vertonen geen 'bramen' of andere beschadigingen.

Misschien toch best velglint aanbrengen? indien ja...welke?
zijn er hier nog fietsers die hetzelfde probleem al gehad hebben? en daar een oplossing voor gevonden hebben? Wie brengt raad?

Met dank voor iedere positieve input!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2014 18:29

Volledig velglint is niet nodig. Twee laagjes tape over het ventielgat is genoeg. Laagje plakken. Kruis erin snijden op het ventielgat en de randen naar binnen omvouwen. Nog een laagje plakken. Kruis beetje draaien en dan is het wel klaar. Tape hoeft niet dik te zijn, wel sterk. Met volledig velglint in zondas ga je problemen krijgen met het monteren van je banden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 12 aug 2014 19:41

Met thestudent eens. Ik zou dan wel een stukje Velox velglint gebruiken. Mijn ervaring is dat Velox eigenlijk het enige betrouwbare velglint is in combinatie met Latex biba's..

Plaats reactie