Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets oplappen

Pizzadent
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2014 19:50

Pizzadent 26 jul 2014 19:54

Door mijn krantenwijk is mijn fiets achteruit gegaan. Inmiddels wel een andere fiets voor de kranten. Nu wil ik mijn goede fiets oplappen. Iemand enig idee wat de kosten zijn? Trapas moet vervangen worden, naar de versnellingen kijken, klep (ligt in de schuur) op de kettingkast, fiets moet bijgekleurd worden en de banden weer goed opgepompt? En kunnen ze mijn handvatten vernieuwen? Maar dan wel dezelfde als die ik had? Dit gaat over een Sparta Country fiets donkerblauw :)

Dankjewel alvast!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 26 jul 2014 20:21

Naar de fietsenmaker voor een prijsopgave lijkt mij.

Dit is het forum van het Race en MTB magazine Fiets.

Pizzadent
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2014 19:50

Pizzadent 26 jul 2014 20:39

O sorry verkeerd forum! Ben al bij diverse fietsenmakers geweest maar ze kunnen het pas zeggen nadat het gemaakt is,,

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 27 jul 2014 09:49

Je vrraagt het een beetje in het verkeerde seizoen. Als je met je wensenlijstje in november of februari langs gaat zullen ze wat toeschietelijker zijn. Afgezien van je versnelling zijn de materiaalkosten niet erg spannend. 200 tot 300 € ben je in ieder geval kwijt

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jul 2014 11:59

Wel enige ervaring met krantenwijken. Fiets is niet relevant voor het werk :) Zo lang hij het maar doet en een stevige bagagedrager heeft en vrij zwaar is. (lichte fietsen kiepen achterover) Ik ging dus altijd voor oud staal. Liefst zonder versnellingen en met een terugtraprem. Zo kan er zo min mogelijk kapot.(nou ja uiteindelijk gaat bij mij alles kapot )
Een krantenfiets moet zeker ook niet te mooi zijn. Je moet dat ding namelijk toch overal neerzetten en je zet hem tussendoor toch nooit op slot. Mijn stadsfietsen hebben me nooit meer dan 50/60 euro gekost, hebben me zeer zelden in de steek gelaten. Tegenwoordig worden er geen goede stadsfietsen meer gemaakt. Veel te delicaat spul, licht aluminium op de bagagedrager. Slechte kwaliteit afmontage, vooral op de goedkope modellen. Mijn beste stadsfiets was een batavus uit 1955 :P. Maar die werd gejat.

Handvatten vernieuwen: Zou ik zelf doen, klusje van niks. Of je fietsenmaker dezelfde heeft is maar afwachten, kan je niet voorspellen.
Versnelling afstellen is waarschijnlijk een nieuwe kabel en wat verder niet veel werk. De trapas is verreweg het meeste werk. Kan dus wel wat kosten. Vooral uurloon.
fiets moet bijgekleurd worden
Zou het achterwege laten, als het heel erg is beetje zelf met een lakstift de plekken bijwerken. De meeste fietsenmakers lakken toch echt geen fietsen. Is ook niet relevant voor een krantenfiets die verder niemand ziet.
en de banden weer goed opgepompt?
Dat kan je wel zelf, of wil je dat de fietsenmaker je uitlacht?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 27 jul 2014 12:11

Denk dat vooral de banden opgepompt krijgen een behoorlijke kostenpost is
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 27 jul 2014 12:11

Denk dat vooral de banden opgepompt krijgen een behoorlijke kostenpost is :lol: :lol:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jul 2014 12:35

[quote="thestudent"]Zou het achterwege laten, als het heel erg is beetje zelf met een lakstift de plekken bijwerken. De meeste fietsenmakers lakken toch echt geen fietsen. Is ook niet relevant voor een krantenfiets die verder niemand ziet.
[quote]

Die krantenfiets had ie nou juist al een andere fiets voor, dit gaat over zijn oplapfiets......

Lijkt me dan dus wel relevant.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie