Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eerst kracht of eerst duurtraining?

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 18:03

Van het winter heb ik los kracht en duur getraind

Nu wil ik dit in de zomer tot aan oktober(stelvio) proberen te blijven volhouden om dat ik met mn 1.98 en 95 kg geen klimmer ben van nature.

Mn vet percentage is rond de 10-11 %


Nu wil ik dus de duur en kracht gaan combineren, door bijvoorbeeld een uur op mn spinningfiets en daarna een half uurtje kracht, althans zo heb ik het op de ALO altijd geleerd, maar is andersom niet beter?

Wat is wijsheid?

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 18:11

Ik vrees dat ik het in een verkeerd topic heb gezet,

Kan iemand het verplaatsen?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 05 jul 2014 18:14

op mijn sportschool trainde ik (niet fietsgerelateerd) altijd eerst kracht, en daarna conditie, op aanraden sportinstructeur.
Dit waren wel met halters en zo, maar zo dus eerst alles kunnen geven om maximale gewicht te kunnen pushen, daarna aan conditie werken ...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 jul 2014 18:18

Google is your friend. Er zijn een paar recente studies op dit gebied.
What makes the boat go faster?

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 18:34

Uiteraard heb ik gezocht, maar geen wetenschappelijk onderbouwde theorie?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2001
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 05 jul 2014 19:33

Op het niveau van de gemiddelde sterveling is meer fietsen op termijn harder fietsen.

Dus gewoon lekker kilometers maken.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 05 jul 2014 20:05

katuut schreef:Nu wil ik dus de duur en kracht gaan combineren, door bijvoorbeeld een uur op mn spinningfiets en daarna een half uurtje kracht, althans zo heb ik het op de ALO altijd geleerd, maar is andersom niet beter?
Ik zweer bij duurtraining, maar een duurtraining van minder dan anderhalf uur bestaat bij mij niet. Dus een uurtje op de spinningbike heeft mi. geen effect op het duurvermogen.

Combineren van kracht en duurtraining hoeft niet te betekenen dat je beide vormen altijd uitvoert tijdens één training. Ik zou in jouw geval de ene keer duurtraining doen, maar dan wel anderhalf tot 2 uur. En de volgende training dan weer kracht oefenen. Op die manier combineer je het ook.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 jul 2014 20:37

What makes the boat go faster?

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 20:40

tommeke14 schreef:Op het niveau van de gemiddelde sterveling is meer fietsen op termijn harder fietsen.

Dus gewoon lekker kilometers maken.

Ja uiteraard, maar ik zit bijvoorbeeld straks 2 weken in maleisie en mn leidiginggevende stelt een fiets in mn koffer niet op prijs :D

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 20:44

Herman_N schreef:
katuut schreef:Nu wil ik dus de duur en kracht gaan combineren, door bijvoorbeeld een uur op mn spinningfiets en daarna een half uurtje kracht, althans zo heb ik het op de ALO altijd geleerd, maar is andersom niet beter?
Ik zweer bij duurtraining, maar een duurtraining van minder dan anderhalf uur bestaat bij mij niet. Dus een uurtje op de spinningbike heeft mi. geen effect op het duurvermogen.

Combineren van kracht en duurtraining hoeft niet te betekenen dat je beide vormen altijd uitvoert tijdens één training. Ik zou in jouw geval de ene keer duurtraining doen, maar dan wel anderhalf tot 2 uur. En de volgende training dan weer kracht oefenen. Op die manier combineer je het ook.

Op mn spinningbike zit ik continue boven een hf van 150, dat meestal 1 uur tm 1.5 lang, ook hierbij is tijd van belang, een uurtje fietsen is nog altijd meer dan totaal niet.
Voordeel van mn spinbike vind ik dat je er een prettige cadans van krijgt en een uur lang boven hf 150 is ook duurtraining, echter is wielrennen vaak meer mentaal en dat train je dan niet inderdaad

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 05 jul 2014 21:07

Op mn spinningbike zit ik continue boven een hf van 150, dat meestal 1 uur tm 1.5 lang, ook hierbij is tijd van belang, een uurtje fietsen is nog altijd meer dan totaal niet.
Voordeel van mn spinbike vind ik dat je er een prettige cadans van krijgt en een uur lang boven hf 150 is ook duurtraining, echter is wielrennen vaak meer mentaal en dat train je dan niet inderdaad
Hartslag 150 zegt me niet zoveel. Het gaat erom welke zone je daarmee traint. Waar het bij duurtraining om gaat is het trainen van je vetverbranding in de lage zone(s). Daarmee zorg je ervoor dat je lichaam zuinig omgaat met de beperkte hoeveelheid koolhydraten. Aangezien de vetverbranding pas na anderhalf uur goed op gang komt heeft een kortere duurtraining geen zin. Een uurtje fietsen is inderdaad beter dan niks, maar het is geen goede duurtraining.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 05 jul 2014 21:32

Daarin ben ik het met je eens,


Echter, waar ik keer op keer tegen aanloop is dat je met normaal buiten fietsen je hartslag niet erg hoog krijgt, waarbij ik gemiddeld tegen de 33 kmpu aan rij. Op het moment dat ik de bergen in duik heb ik hier weinig aan omdat je dan op een klein verzet (ik ben al geen'stoemper' ) met een hogere hartslag dan op vlak.

Ik vind de technieken die je met spinning op doet erg geschikt voor het fietsen in de bergen. Uren op de fiets zitten gericht op vetverbranding heeft hier niet zoveel zin in.

Overigens fiets ik 2 a 3 keer per week buiten met ca 75 km per keer

Plaats reactie