"Simuleren" kliminspanning op het vlakke
Om te beginnen weet ik dat je echt klimmen alleen kan oefenen door te klimmen, maar dat is natuurlijk een lastige optie waar ik woon (kop van NH). Verder heb ik ook één specifiek probleem bij klimmen waar ik op het vlakke nooit last van heb: verkramping van de bovenbenen.
Nu ga ik begin augustus naar de Alpen om een robbertje te fietsen en die verkramping wil ik eigenlijk ontkomen, want als het eenmaal raak is kom je daar nog lastig vanaf. Moet wel zeggen dat verkramping eerder altijd is opgetreden bij steile klimmen zoals in LBL, ik denk dat ik bij gelijkmatige klimmen al minder risico zal lopen.
Dus ik vroeg me af of het zin heeft om de komende tijd tijdens mijn duurritten af en toe een periode van bijvoorbeeld een kwartier in te lassen en dan een wat zwaarder verzet te schakelen aan een gelijke of iets hogere hartslag. Of is dat onzinnig?
Nu ga ik begin augustus naar de Alpen om een robbertje te fietsen en die verkramping wil ik eigenlijk ontkomen, want als het eenmaal raak is kom je daar nog lastig vanaf. Moet wel zeggen dat verkramping eerder altijd is opgetreden bij steile klimmen zoals in LBL, ik denk dat ik bij gelijkmatige klimmen al minder risico zal lopen.
Dus ik vroeg me af of het zin heeft om de komende tijd tijdens mijn duurritten af en toe een periode van bijvoorbeeld een kwartier in te lassen en dan een wat zwaarder verzet te schakelen aan een gelijke of iets hogere hartslag. Of is dat onzinnig?
-
- Forum-lid HC
Brug of viaduct opzoeken en tig keer met zwaar verzet omhoog rijden of blokken van 20/30/40/60min met zwaar verzet tegen de wind in rijden (dat laatste moet niet zo moeilijk zijn in NH
).

What makes the boat go faster?
Tegen de wind in rijden is inderdaad dagelijkse kost, soms tot vloeken aan toe
Normaal schakel ik dan juist wat lichter om mijn cadans zo hoog mogelijk te houden.
Echt goede viaducten / bruggen zijn er ook niet in de buurt, lijkt me ook irritant dat je dan de hele tijd heen en weer moet.

Echt goede viaducten / bruggen zijn er ook niet in de buurt, lijkt me ook irritant dat je dan de hele tijd heen en weer moet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Jaren 80 'wetenschap', ik zie geen enkele reden waarom dat dit op eens beter zou werken met klimmen? Als het beter zou zijn dan de oude positie, waarom het niet ook zo in Nederland afstellen?Deemes schreef:Om te klimmen kan het helpen je zadel een 3 tot 5 mm hoger en 5 tot 10mm vooruit te zetten.
Dirk
-
- Forum-lid HC
Dus cadans laten zakken naar klim nivo 60-80 rpm.sjoerdth schreef:Tegen de wind in rijden is inderdaad dagelijkse kost, soms tot vloeken aan toeNormaal schakel ik dan juist wat lichter om mijn cadans zo hoog mogelijk te houden.
-
- Forum-lid HC
Probeer schoenplaatjes eens naar achter te schuiven.sjoerdth schreef:Ga ik doen! Probleem daarvan is dat mijn slaapvoeten daar nog erger van worden, maar ja, dat is weer een ander verhaal
- jeroenkuiper
- Forum-lid
kost je 30 euro per keer, kun je ook de tank volgooien en met een fietsmaat richting limburg rijden vroeg op de ochtend. vanaf Alkmaar is valkenburg 2 1/2 uur rijden is miz nog wel te doen als je op tijd vertrekt, dan heb je de hele dag nog voor je.sibon schreef:Als je in Noord-Holland woont, kun je natuurlijk een paar keer op de Tacx klimtrainer bij Robic.nl. Kost wel wat, maar is een goede klimsimulatie.
Trainen op de tacx blijft toch anders. Wat je ook wel eens hoort is dat mensen wat onder het voorwiel leggen zodat je houding ook veranderd en je op die manier ook meer de spieren gebruikt die je gebruikt als je onder een helling naar boven fietst.