Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

6703/5703 linkershifters blokkeren

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 15 mei 2014 15:54

Een paar maanden geleden blokkeerde m'n linkershifter (Ultegra 6703) opeens. Door de fm naar laten kijken, na wat schoonmaken en opnieuw invetten + nieuwe kabel, precies 1 dag lol van gehad. Opnieuw een blokkerende linkershifter. Vervangen door een Shimano 105 5703 linkershifter en guess what, 2 maanden lol van gehad, precies hetzelfde probleem. Het terug/opschakelen wil gewoon niet meer

Het vreemde is dat de shifter wel normaal schakelt zonder kabels.

Iemand hier evaring mee c.q. een oplossing? Heb nog Tiaga 4603 shifters liggen, dus die zetten we er maar op, maar echt vrolijk word ik hier niet van.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5900
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 mei 2014 20:03

kennya schreef:Een paar maanden geleden blokkeerde m'n linkershifter (Ultegra 6703) opeens. Door de fm naar laten kijken, na wat schoonmaken en opnieuw invetten + nieuwe kabel, precies 1 dag lol van gehad. Opnieuw een blokkerende linkershifter. Vervangen door een Shimano 105 5703 linkershifter en guess what, 2 maanden lol van gehad, precies hetzelfde probleem. Het terug/opschakelen wil gewoon niet meer

Het vreemde is dat de shifter wel normaal schakelt zonder kabels.

Iemand hier evaring mee c.q. een oplossing? Heb nog Tiaga 4603 shifters liggen, dus die zetten we er maar op, maar echt vrolijk word ik hier niet van.
Dat vooral de linker shifter kapot gaat is een bekend probleem bij Shimano, maar dan schakelt hij ook niet zonder kabels. ;)
Dan is er toch iets anders aan de hand o.a. het blokkeren van de binnenkabel in de buitenkabel of in de kabelgeleider onder het bracket of zelfs de voorderailleur kan zijn geblokkeerd/niet goed afgesteld. :idea:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 19 mei 2014 09:47

Verrek, mijn 6703 linkershifter is ook kaduuk gegaan. Echt heel fijn, ontiegelijk duur probleempje. Bij mij zat het probleem waarschijnlijk in de binnenkabel. Rose heeft 1 of 2 jaar op rij die kabel vermoedelijk niet vervangen (aantal echt slechte servicebeurten gehad, laatste was weer perfect). De shifter schakelde steeds zwaarder, tot ik hem bijna niet meer op het grote blad kreeg. Had eigenlijk niet meer mogen schakelen...

NB: De kabel is bij mij ergens bij het bracket vast gaan zitten.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 19 mei 2014 12:51

Ik geloof dat ik zoiets bij mijn zusje haar fiets had, daar was de kabel uit de kabelgeleider in de shifter geschoten.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 20 mei 2014 21:34

Ervaring mee wel, zowel met een 5703 als net nog met een 6703, maar een oplossing voor helaas niet. Eerste keer een nieuwe shifter moeten monteren, de tweede keer kreeg de FM de boel weer aan de praat. Duimen dat dit houd maar het blijft een zwak punt. Soms is het slechts oud vet dat wat hard is geworden en helpt goed doorspuiten met dunnere smering maar soms helaas niet.

Plaats reactie