Goeden,
met mijn ultegra 6700 12-25 cassette heb ik nu zo'n 7000km gereden.
Ik gebruik 3 kettingen dus die zitten ieder er nu iets meer dan 2000km op. (ketting wissel ik om de ong 750km)
Ik merk dat als ik van het 4e naar het 3e kransje afschakel dat er dan vaak niks gebeurt.
Als ik dan nog een keer afschakel dan gaat ie vaak wel maar dan dus 2 tegelijk. Dit gebeurt niet altijd maar wel vaak.
Opschakelen gaat wel goed, overige kransjes werken ook goed.
Als ik de derailleur vrij laat bewegen (zonder ketting gemonteerd) dan beweegt ie wel steeds een stukje heen en weer, ook in het gebied van dit 4e kransje.
Of dit de juiste afstand is dat kan ik niet zien, wel dat de derailleur goed lijkt te bewegen.
Als ik de techdocs van de 12-25 cassette bekijk dan zie ik dat dat kransje een los kransje is en dus denk ik wel los te krijgen.
Zo'n cassette moet bij redelijk goed onderhoud en 3 kettingen toch zeker langer mee kunnen maar ik kan me voorstellen dat je altijd wel een favoriet hebt binnen de cassette die veel vaker gebruikt wordt dan de rest.
Zou dat aannemelijk zijn dat het slechte schakelen door 1 wat versleten kransje veroorzaakt wordt?
En als ik alleen dit kransje vervang gaat dat dan werken of omdat de rest toch al wel ingesleten is (met de ketting) gaat dit niet lekker lopen?
Iemand ervaring hier mee?
1 kransje schakelt slecht....kransje op?
- Joppietersen
- Forum-lid
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
- Joppietersen
- Forum-lid
Dank je.
Heb de ketting eens goed "doorgemeten" is op t randje (120,4mm). heb nu een nwe ketting gemonteerd, hoop dat dat net die verbetering geeft dat het net wel werkt en zo niet bewaar ik deze nwe ketting, rij ik dit seizoen nog even door met bestaande cassette want 2 kransjes vervangen tov een complete cassette die al 6 tot 7000 km gereden heeft is toch niet de moeite waard als ik de prijs van losse kransjes bekijk..... ( en ik lees dat 6..7000 km wel een redelijk normale 'verslijt'-afstand is...
(nu trouwens het probleem dat de shifter kapot is dus het goede nieuws is dat ik van dit probleem even helemaal geen last heb
) 
Heb de ketting eens goed "doorgemeten" is op t randje (120,4mm). heb nu een nwe ketting gemonteerd, hoop dat dat net die verbetering geeft dat het net wel werkt en zo niet bewaar ik deze nwe ketting, rij ik dit seizoen nog even door met bestaande cassette want 2 kransjes vervangen tov een complete cassette die al 6 tot 7000 km gereden heeft is toch niet de moeite waard als ik de prijs van losse kransjes bekijk..... ( en ik lees dat 6..7000 km wel een redelijk normale 'verslijt'-afstand is...
(nu trouwens het probleem dat de shifter kapot is dus het goede nieuws is dat ik van dit probleem even helemaal geen last heb

Dat zal vermoedelijk toch niet aan het kransje liggen maar aan de afstelling van de derailleur of de kabel combinatie. Ook op de asjes van de als parallellogram functionerende derailleur komt op den duur speling. Met de test die jij doet zonder ketting mis je een zijwaartse druk van de ketting die effect heeft op de algehele speling van de derailleur. In zo'n onbelast situatie kan het dus wel allemaal in orde lijken, en staat het geleide wieltje waarschijnlijk in één lijn met de bewuste tandkrans. Ligt de ketting er op dan is dat mogelijk anders. Het verschil zal minimaal zijn maar genoeg om het schakelprobleem te veroorzaken.
Misschien is er ergens in de binnenkabel een klein knikje o.i.d. wat juist bij die tandkrans meedoet in het haperen bij afschakelen. De veerdruk van de derailleur moet immers de binnenkabel naar buiten trekken. Bij opschakelen wordt veel meer kracht gezet op de binnenkabel en is zo'n oneffenheid in de kabel niet van invloed.
Misschien is er ergens in de binnenkabel een klein knikje o.i.d. wat juist bij die tandkrans meedoet in het haperen bij afschakelen. De veerdruk van de derailleur moet immers de binnenkabel naar buiten trekken. Bij opschakelen wordt veel meer kracht gezet op de binnenkabel en is zo'n oneffenheid in de kabel niet van invloed.
- Joppietersen
- Forum-lid
prima, bedankt voor je bericht, ik heb de shifter en de kabels er nu toch afliggen, als ik m opbouw gaat er nu een nieuwe binnenkabel in.
Ik denk dat je ook de wrijvingspunten van de binnenkabel regelmatig goed moet smeren, zoals onder het balhoofd (externe bekabeling) en de 240° bocht naar de achterderailleur toe. Veel schakelproblemen worden vaak veroorzaakt door een slecht lopende binnenkabel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het kan zijn dat de binnenkant van je derrie buitenkabel te ver is ingesleten. Heb het een keer gezien met een SR groep en kon geen oorzaak vinden. Vervolgens de buitenkabel omgedraaid (van de achterderailleur bij de bevestiging) en pakte toen alles goed.
Previous name Jansen01
Meestal is het probleem niet de binnen- , maar de buitenkabel.Joppietersen schreef:prima, bedankt voor je bericht, ik heb de shifter en de kabels er nu toch afliggen, als ik m opbouw gaat er nu een nieuwe binnenkabel in.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...