Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lichte training voor zware toertocht, effect?

Dennis
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2014 10:17

Dennis 31 mar 2014 10:29

Ik heb persoonlijk het gevoel dat als dat ik voor een zware toertocht. De dag van te voren een uurtje op de fiets stap en rustig fiets dat ik de dag van de toertocht iets meer inhoud heb. De benen hebben meer kracht zo voelt het..Is dit toeval of zijn er meerdere personen die een dag van te voren op de fiets stappen om dit effect te verkrijgen? Vraag me af og ik dit elke keer moet doen of dat helemaal niks uit maakt.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 31 mar 2014 10:41

een uurtje fietsen is natuurlijk prima. Zorgt voor een frisse, actieve doorbloeding van het lichaam. Je zorgt ervoor dat de benen 'wakker' zijn zegmaar.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2014 11:26

Puur persoonlijk dit. Als jouw ervaring nu is dat het prettig is, dan zou ik het gewoon doen.
In het algemeen is het fysiologisch goed om de dag voor een koers of tocht nog iets te doen van een uurtje op lage intensiteit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mar 2014 12:36

Dennis schreef:Ik heb persoonlijk het gevoel dat als dat ik voor een zware toertocht. De dag van te voren een uurtje op de fiets stap en rustig fiets dat ik de dag van de toertocht iets meer inhoud heb. De benen hebben meer kracht zo voelt het..Is dit toeval .
Geen toeval. In tegenstelling tot alle andere trainingsvormen* zorgt een hersteltraining (want dat is wat je gedaan hebt) bijna direct voor een toename van het prestatievermogen.

*Bij 'normale' training (duur, kracht, weerstand, interval, whatever) is het prestatievermogen pas verbeterd na een herstelperiode waarin de zgn trainingsadaptatie of supercompensatie plaatsvindt (afhankelijk van het soort training 12 a 72 uur voor volledig herstel van één training)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 31 mar 2014 17:23

Gewoon uurtje lostrappen in herstel komt het goed.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 31 mar 2014 17:50

Een toertocht is een toertocht.
Maakt dus allemaal geen reet uit.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 mar 2014 21:43

Nou, de ene toertocht is de andere niet. Voor jou wel zeker, maar als ik de AGR zou willen doen kom ik er echt niet met een glas bietensap hoor.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8570
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 apr 2014 09:52

TumTumTum schreef:Nou, de ene toertocht is de andere niet. Voor jou wel zeker, maar als ik de AGR zou willen doen kom ik er echt niet met een glas bietensap hoor.
Mixen met Bacardi :P
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 01 apr 2014 19:28

TumTumTum schreef:Nou, de ene toertocht is de andere niet. Voor jou wel zeker, maar als ik de AGR zou willen doen kom ik er echt niet met een glas bietensap hoor.
Bij een wedstrijd komt het aan op de laatste 5% qua conditie en vorm, bij een toertocht toch niet dacht ik zo (ik heb nog nooit een toertocht gereden....)
Cheap light strong, choose two

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 01 apr 2014 21:02

kees0251 schreef:
TumTumTum schreef:Nou, de ene toertocht is de andere niet. Voor jou wel zeker, maar als ik de AGR zou willen doen kom ik er echt niet met een glas bietensap hoor.
Bij een wedstrijd komt het aan op de laatste 5% qua conditie en vorm, bij een toertocht toch niet dacht ik zo (ik heb nog nooit een toertocht gereden....)
Wat een onzin.
Een "zware" toertocht is per definitie zwaar en zal op meer dan de laatste 5% aankomen.

(maar ik heb nog nooit een wedstrijd gereden...)
Trappe doe je met je benen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 02 apr 2014 00:23

Bij een toertocht kan je meepeddelen met een groepje, gaat het te hard dan laat je je afzakken.
Hoe zwaar het wordt hangt van jezelf af.
Een paar jaar geleden belandde ik eens in de buurt van Hoorn als zwartrijder in wat later de Dam tot Dam tocht bleek te zijn.
Ik reed van groep tot groep, soms alleen , soms met een paar meelifters aan het wiel
Uiteindelijk vonden 3 rijders en ik elkaar in een soort ploegentijdrit, als gekken reden we richting Amsterdam
Bij het binnenrijden van Amsterdam had ik een gemiddelde van 35 op mijn tellertje, terwijl ik het richting Hoorn toch vrij rustig aan gedaan had.
Je kan ook op je akkertje de 140 km wegpeddelen , maar daar vind ik nog steeds niks aan.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 apr 2014 09:09

Taperen voor een toertocht lijkt me ook overkill. Gewoon zorgen dat je uitgerust bent, zodat je het onderweg maximaal naar je zin hebt. Valt de tocht toch zwaarder uit, dan doe je rustig aan/neem je ff pauze/pak je een shortcut.

Ik heb toertochten en wedstrijden en cyclo's gereden, dus ik mag hier een mening over hebben ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie