Pagina 1 van 2
Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 17:40
door sloeren
Ik was altijd een plakker maar heb laatst van dat losse velglint gebruikt. Zijn er nadelen aan het losse lint?
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 18:01
door Hanz Bé
Ik heb een duidelijke voorkeur voor katoenen plaklint. De kunststoffen losse linten kunnen door het ontstaan van scherpe randen nog wel eens voor lekke banden zorgen.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 18:14
door Lcsmet
Ik gebruik ook plaklint, van velox.
Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 18:21
door user43974
Ik gebruikte altijd plakkatoen, maar na een noodgedwongen switch 2 jaar terug (de fm had even niets anders) heb ik eigenlijk nog geen nadeel van plastic ondervonden. Echt 'loszittend' is het niet. Na oppompen zit het plastic net zo vast als plakspul. Je kunt het ook niet hergebruiken want het zet zich in de gemonteerde positie.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 19:19
door Le Grimpeur
Zo'n 20 jaar (!) geleden heb ik bij een destijds nieuw aangschafte ATB meteen op het eerste (!) ritje een lekke band gehad door een scherp stuk van zo'n plastic velglint. Ik gebruikte voor mijn racefietsen daarvoor al probleemloos plastic velglinten van Michelin. Nu zitten er om sommige van m'n wielen nog steeds dergelijke linten. Maar als het enigzins kan (d.w.z. als ik het bij de hand heb/de juiste maat snel kan verkrijgen) geef ik de voorkeur aan katoenen lint, om mogelijke problemen voor te zijn. Doch, zoals gezegd, ik heb slechts één keer 'pech' gehad.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 19:51
door Slowracer
Nooit meer los nylon voor mij, heeft mij in een afdaling een klapband en bijbehorende "innige aanraking" met het asfalt opgeleverd (plus drie weken ziektewet en daarna negen weken fysio).
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 19:59
door sloeren
Was er verband tussen het dalen en de klapband?
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 22 mar 2014 21:55
door Hanz Bé
sloeren schreef:Was er verband tussen het dalen en de klapband?
Door de hitte ontwikkeling tijdens het remmen bij het dalen, kan het plastic velglint vervormen. Geeft scherpe randen e.d. Dus toenemend risico op lekke banden,
Mijn eigen praktijkervaring is dat ik bij wielen met plastic velglint wel eens onverklaarbare lekke banden had. Als dan het velglint vervangen was door katoen kwam dat niet meer voor. Dan is er bij een lek altijd glas of een doorn o.i.d te vinden.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 23 mar 2014 06:39
door vincent75
Hier hetzelfde verhaal. Tijdens een trip in de Alpen 3x lek aan de velgzijde van de binnenband tijdens het dalen. Na grondige inspectie de conclusie kunnen trekken dat het plasticvelglint vervormd door de hoge temperatuur tijdens het dalen.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 23 mar 2014 07:41
door dieseltje
Is dat bij het voorwiel?
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 23 mar 2014 13:10
door remco1b
Ik rij momenteel met swalbe velglint uit een blauw plastic. Dit na slechte ervaring met velox katoenen plak lint. Dit is bij mij namelijk al 2x doorgescheurd op de plek waar een spaak(nippel) gat zit.
Dus ook katoen is niet zalig makend. Overigens heb ik dit alleen in combi gehad met velox en kinlin velgen.
Re: Velglint: Plakken vs. losliggend Nylon
Geplaatst: 23 mar 2014 14:03
door Slowracer
hanz1963 schreef:sloeren schreef:Was er verband tussen het dalen en de klapband?
Door de hitte ontwikkeling tijdens het remmen bij het dalen, kan het plastic velglint vervormen. Geeft scherpe randen e.d. Dus toenemend risico op lekke banden,
Mijn eigen praktijkervaring is dat ik bij wielen met plastic velglint wel eens onverklaarbare lekke banden had. Als dan het velglint vervangen was door katoen kwam dat niet meer voor. Dan is er bij een lek altijd glas of een doorn o.i.d te vinden.
Dit is ook mijn verklaring voor het gebeuren toendertijd. De buitenband was nergens beschadigd en de binnenband was aan de velgkant geklapt. Ofwel het lint was door warmte vervormd(aan de rand iets opgekruld en daardoor de binnenband beschadigd) ofwel het lint was van tevoren verschoven en een spaaknippel heeft de beschadiging veroorzaakt waarna het lint weer op zijn plaats is geschoven

Voor de geïnteresseerden, het was het voorwiel.