Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 27 feb 2014 09:22

U roept, wij posten. Hier is deel 3:

Na het vijlen van de miters heb ik alle buizen ingespannen in de framemal om de complete fit te controleren en hier en daar nog wat bijgevijld. Voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet moeten er eerst nog wat andere bewerkingen worden uitgevoerd.

Als eerste de buizen voor de interne kabelgeleiding: De rem- en schakelkabels zullen door de buizen van het voorframe lopen. Hiervoor worden een paar dunne messingbuizen in de framebuizen geplaatst waar de buitenkabels in z’n geheel doorheen kunnen worden geschoven. Dit voegt weliswaar iets gewicht toe, maar de ononderbroken buitenkabel geeft een mooi gesloten systeem en de kabels zijn makkelijk te vervangen. Daarnaast behoren met dit systeem hydraulische schijfremmen ook tot de mogelijkheden. Het plaatsen van de interne buizen is best wat extra werk, maar ik vind het resulterende ‘opgeruimde’ voorframe wel de moeite waard.

Als eerste moet de positie van de in- en uitgang worden bepaald. Hierbij is het belangrijk dat het een mooie kabelloop oplevert en daarnaast probeer ik ook om de openingen in de dikwandige uiteinden van de buizen te laten vallen. Dan is het een kwestie van netjes boren en vijlen om een mooi passende opening te creëren:

Afbeelding
Internal cable guides, filed opening by bart fiets, on Flickr

Daar gaat de voorgevormde messingbuis doorheen en na wat kunst en vliegwerk komt hij dan aan de andere kant weer naar buiten. Het is belangrijk om de bochten soepel te houden zodat er nog een buitenkabel doorheen kan (het helpt om tijdens het buigen een oud stuk buitenkabel in de buis te steken) en om de interne buis niet de wand van de framebuis te laten raken (dat zou tijdens het rijden een heel vervelende rammel opleveren). De kabel voor de achterrem gaat door de bovenbuis, de schakelkabels gaan samen door de onderbuis. Daarbij is de extra uitdaging om de twee interne buizen ook elkaar niet te laten raken. Als de interne buis goed op z’n plek zit kan hij worden vastgesoldeerd:

Afbeelding
Internal cable guides, post-brazing by bart fiets, on Flickr

Dit heb ik gedaan met zilversoldeer. Omdat dit een lager smeltpunt heeft als de messingsoldeer waarmee later de framebuizen aan elkaar zullen worden gezet kan dit solderen op een iets lagere temperatuur gebeuren waardoor de messingbuizen niet wegsmelten. Daarna kunnen de uitstekende uiteindes van de messingbuizen worden afgezaagd en teruggevijld en geschuurd tot op de framebuis. Dit moet behoedzaam gebeuren zodat de stalen buis zelf niet beschadigd raakt en niet te veel wanddikte verliest. De ingang wordt verder afgewerkt met kleine sleutelvijlen en schuurpapier voor een soepele kabelinvoer. Als het frame helemaal klaar is zal ik ze definitief afwerken.

Afbeelding
Internal cable guides, finished by bart fiets, on Flickr

Dat is het voor nu. Meer fotos op mijn Flickr pagina.

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 27 feb 2014 09:54

Knap werk!

Gebruikersavatar
fietsnewbie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45

Gebruikersavatar fietsnewbie 27 feb 2014 10:14

Petje af hoor. Heb de fotoserie op Flickr ook even bekeken. Vind het geniaal hoor die messingbuisjes. En wat een schitterende afwerking.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 27 feb 2014 10:33

Je kunt de titel van dit topic beter veranderen in Bart bouwt een frame... en hoe!!! 8-) . Indrukwekkend te zien hoeveel 'skills' hier getoond worden!
60 x Ventoux

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 27 feb 2014 11:04

Gaaf dit! Onder de indruk van je vakmanschap (én je maakt nog goeie foto's ook). Blijf dit topic zeker volgen.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 27 feb 2014 11:57

Stikjaloers :oops:

Wat een geweldig project!
Gezien je vorige project belooft het wat....
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 feb 2014 11:59

Van dit soort topics word ik héééééééél blij. :D :D :D :D

CyclingSegietere
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jun 2012 09:40

CyclingSegietere 27 feb 2014 16:04

Wauuw wat een schitterend project, en wat een afwerking :shock:
Zeker de moeite waard om te gaan volgen en te genieten van je voortgang!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2014 16:24

Nice!

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 27 feb 2014 17:20

Mooi mooi!!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 27 feb 2014 17:29

Organiseer je een publieke testrit wanneer de fiets volledig is? :D

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 feb 2014 19:23

Heel mooi!

Plaats reactie