Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Smeermiddel/vet voor de gehele fiets

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 04 feb 2014 13:08

Wie kan mij een goed smeermiddel/vet adviseren, dat ik zo breed mogelijk kan gebruiken voor mn fiets onderhoud?
dus voor het invetten van de trapas/cups, zadelpen, balhoofdlagers, schroefdraad etc.

ik gebruik momenteel Morgan Blue Aquapasta voor bovenstaande onderdelen, voor zowel carbon als aluminium onderdelen.
het potje is nu echter bijna op, en ben dus opzoek naar iets anders,

zijn er suggesties?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 04 feb 2014 14:17

Een pasta gebruik je voor het monteren van onderdelen die naderhand niet bewegen. Dus zadelpen, boutverbindingen etc. Kenmerk van pasta's is een hoog vaste stof gehalte. Dat voorkomt het vastvreten van metalen onderdelen door roest, microbewegingen etc. Met andere woorden: deze onderdelen krijg je na verloop van tijd nog makkelijk los.
Een vet gebruik je voor het smeren van bewegende delen, zoals lagers e.d. Het vet is een spons (metaalzeep) voor de olie, de olie zorgt uiteindelijk voor de smering
Olie gebruik je daar waar je zelf niet kunt komen met vet: kettingpennen, schalmen, scharnierpunten derailleur etc. Nadeel is dat het redelijk makkelijk te verwijderen valt t.ov. vet en daardoor vaker nagesmeerd dient te worden

Kortom: er is niet een universeel middel voor een fiets. Je hebt er minimaal drie nodig!

polluchon
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011 13:42
Locatie: Utrecht

polluchon 04 feb 2014 14:26

Duidelijke uitleg! Zal het problemen geven als je bv. de schroefdraad van de pedalen invet met kogellagervet?

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 04 feb 2014 14:42

Nee, altijd beter iets dan niets. Wellicht op de lange duur, als je ze heel lang laat zitten. In dat geval zou ik een montagepasta gebruiken. Die witte van Shimano is goed, koperpasta is ook goed. Kun je ook heel goed voor de wielbouten van je auto gebruiken. Krijg je de moeren/bouten makkelijker los als je eens een keer met een lekke band staat

mafkees
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:14

mafkees 04 feb 2014 15:38

Castrol LMX

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 04 feb 2014 19:06

Eigenlijk heb je er vier nodig: voor carbon is een carbon montagepasta handig. Zitten kunstof bolletjes in. Voorkomt bijv zakken carbon zadelpen.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 04 feb 2014 22:53

Ok bedankt voor de adviezen,

Morgen Blue en of Cyclon beide ok voor de fiets?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie