Wat maakt een wielrenner en winnaar?
Ik zat me zoeven af te vragen wat maakt een wielrenner nu een topper?
Waarom haalt de een het wel en de andere niet?
Tot hoever is talent nodig?
Wat valt er te trainen, wat niet?
Is je zuurstofopname alles bepalend?
Is de laatste 10% inzet bepalend?
Er zullen wel nog meer variabelen zijn, maar wat maakt nu het verschil tussen podium en "mee" fietsen?
Waarom haalt de een het wel en de andere niet?
Tot hoever is talent nodig?
Wat valt er te trainen, wat niet?
Is je zuurstofopname alles bepalend?
Is de laatste 10% inzet bepalend?
Er zullen wel nog meer variabelen zijn, maar wat maakt nu het verschil tussen podium en "mee" fietsen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Sorry, maar das een inkopper..... de medische begeleiding natuurlijk 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
elefantino
- Forum-lid
Doping (zonder smiley).
Een motortje in het frame 
Edit: Oja, het is nog geen vrijdagmiddag
Edit: Oja, het is nog geen vrijdagmiddag
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Lees de artikelen van Ross Tucker http://www.sportsscientists.com/who-are-we/ en het boek van David Epstein The Sports Gene: Inside the Science of Extraordinary Athletic Performance
Conclusie: combinatie van factoren.
Conclusie: combinatie van factoren.
What makes the boat go faster?
Niet alleen bij wielrennen maar bij alle sporten heb ik het idee dat het voor een groot deel ook mentale kracht is. Door kunnen en willen gaan waar anderen toch (moeten) opgeven. Met soms onredelijke teleurstellingen om kunnen gaan, je daar snel over heen kunnen zetten en weer het uiterste van jezelf vragen. En dan vooral; vertrouwen hebben dat je dat ook kunt. Volgens mij is dat ook meteen het moeilijkste aspect van sport (en van veel andere zaken eveneens). Zo viel mij bij het WK turnen op dat Epke Zonderland eigenlijk al gewonnen had toen hij alleen maar binnen kwam; hij wist het gewoon al. De oefening afwerken was bijna slechts een formaliteit. Ik heb geen idee hoe mensen dit doen, het moet natuurlijk wel een solide basis hebben, je moet het ook echt wel kunnen anders gaat het niet lukken.
Het helpt natuurlijk wel als je op de wereld wordt gezet met een lijf dat 100% op een bepaalde sport is toegesneden en je ook nog eens de beste begeleiding krijgt die er is. Maar idd, combinatie van zaken en daar op een of andere manier het absolute maximum uit weten te persen.
of een neushoorn of nijlpaard achter je aan hebben rennen werkt ook.
Het helpt natuurlijk wel als je op de wereld wordt gezet met een lijf dat 100% op een bepaalde sport is toegesneden en je ook nog eens de beste begeleiding krijgt die er is. Maar idd, combinatie van zaken en daar op een of andere manier het absolute maximum uit weten te persen.
of een neushoorn of nijlpaard achter je aan hebben rennen werkt ook.
Veni. Vidi. Fietsie.
Los van het fysieke blijft wielrennen natuurlijk ook een tactische (ploeg) sport; mentaliteit, ervaring en inzicht spelen op topniveau ( waar iedereen lichamelijk 100%) in veel gevallen een doorslaggevende rol. Neem Cavendish; hij is ongetwijfeld de allersnelste maar zou hij het zonder ploeg, de wil om te winnen en zijn ervaring zomaar kunnen redden in een massasprint? Denk ook terug aan de waaieretappe in de afgelopen Tour; Froome en vooral zijn ploeg lieten zich daar verassen door ( fysiek) minder sterke renners. Ik denk dat elke wedstrijd om weer andere vaardigheden vraagt. Ik denk dat juist dat de sport erg mooi en onvoorspelbaar maakt
Geen 1 training overslaan of op 90% maar alles 100% doen.Je hele privé leven naar de achtergrond en je hele omgeving die mee stimuleert als je nog jong bent.
afzien dus,,,karakterlogisch moet je heel sterk zijn.Dat hebben all toppers gemeen.
Wat een... ik vind alleen mezelf belangrijk.... mentaliteit, geeft je een groot voordeel.Net als in de natuur, zijn de alfa mannetjes de leiders.
Zeilers beginnen hier al in febr.maart te zeilen in trainingskampen.Het ijs is soms net uit het water.
Jonge kinderen! ook, die zeilen met een soort overlevingspakken aan. Steen koud water is levensgevaarlijk als je daar invalt zo vlak na de winter,( in een groot meer.)
Wat een zeiler moet doen aan trainingen,om de top te bereiken, is
voor 99,99% van de mensen niet op te brengen.Afzien... net als een wielrenner elke dag weer trainen, onder elke weersomstandigheden.
Niets-voor- niets dus.
Investeren in je zelf en in je wilskracht.
Alleen een ijzersterke wil zal je doen verder komen, niet alleen bij de wielerwedstrijden, maar ook zeker in je dagelijkse leven.
Voor de wind fietsen kunnen we allemaal wel, maar juist tegen de wind, komt het op karakter aan. (letterlijk en figuurlijk dus).
Maar gezien jou vraag(TS) dan is het volgens mij die 10% wilskracht die je juist die winnaar maakt en niet de nummer 8 of 16.Je weerbaarheid in je hoofd dus.Iedereen gaat kapot tijdens een wedstrijd.....
alleen de winnaar( gaat kapot en) kan toch doorgaan ..op wilskracht,aanleg en trainingsinzet.
afzien dus,,,karakterlogisch moet je heel sterk zijn.Dat hebben all toppers gemeen.
Wat een... ik vind alleen mezelf belangrijk.... mentaliteit, geeft je een groot voordeel.Net als in de natuur, zijn de alfa mannetjes de leiders.
Zeilers beginnen hier al in febr.maart te zeilen in trainingskampen.Het ijs is soms net uit het water.
Jonge kinderen! ook, die zeilen met een soort overlevingspakken aan. Steen koud water is levensgevaarlijk als je daar invalt zo vlak na de winter,( in een groot meer.)
Wat een zeiler moet doen aan trainingen,om de top te bereiken, is
voor 99,99% van de mensen niet op te brengen.Afzien... net als een wielrenner elke dag weer trainen, onder elke weersomstandigheden.
Niets-voor- niets dus.
Investeren in je zelf en in je wilskracht.
Alleen een ijzersterke wil zal je doen verder komen, niet alleen bij de wielerwedstrijden, maar ook zeker in je dagelijkse leven.
Voor de wind fietsen kunnen we allemaal wel, maar juist tegen de wind, komt het op karakter aan. (letterlijk en figuurlijk dus).
Maar gezien jou vraag(TS) dan is het volgens mij die 10% wilskracht die je juist die winnaar maakt en niet de nummer 8 of 16.Je weerbaarheid in je hoofd dus.Iedereen gaat kapot tijdens een wedstrijd.....
alleen de winnaar( gaat kapot en) kan toch doorgaan ..op wilskracht,aanleg en trainingsinzet.
De basis is toch nog altijd een enorm duurvermogen, alleen op wilskracht heeft er nog nooit iemand een koers gewonnen.
(ik laat den drog buiten beschouwing)
Of iemand met de fysieke aanleg ook successen boekt hangt af van de factoren die hierboven al aan de orde zijn geweest.
De fiets maakt helemaal geen reet uit.
(ik laat den drog buiten beschouwing)
Of iemand met de fysieke aanleg ook successen boekt hangt af van de factoren die hierboven al aan de orde zijn geweest.
De fiets maakt helemaal geen reet uit.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald