Pagina 1 van 6

minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 26 dec 2013 17:57
door Arjan
Zag dit artikel staan.
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen?

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 5_00903144

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 00:05
door Ernie C.
Leuk voor de fabrikanten, een ramp voor degenen die willen koersen maar een krap budget hebben...

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 08:57
door remirom
voor mijn part mag er meer openheid komen naar technologie, niet in die mate dat er gedrochten, ligfietsen en weet ik veel wat allemaal komen, maar sommige regels zijn echt belachelijk, zo is er bv. een minimum aantal spaken vereist en nog wel wat rigide reglementen.... als je dan bv kijkt naar het mountainbiken, daar mag er vanalles (verschillende wielmaten, veringen, etc...) en zie eens hoe die mountainbike wel niet is geevolueerd in de laatste tien jaar... uiteraard is het mountainbike publiek veel opener dan het conservatieve racefietspubliek.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 09:08
door michiel831
Ok maar om met hydraulische vorken parijs-roubaix te gaan rijden... dat moet je toch niet willen.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 09:43
door daniel1975
@remirom: wat is er mis met dat minimum aantal spaken? Soms hebben regels ook een zinnige reden namelijk....

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 10:12
door amclassic-fan
De tijdritregels zijn voor volgend jaar al wat eenvoudiger geworden. Dat is wel beter, op 't feit na dat vanaf nu het uiteinde van de mechanische shifters telt voor de 75-80 cm regel, waardoor lange renners nog meer gediscrimineerd worden dan ze al gedaan werden.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 11:15
door Martin Swinkels
Afbeelding

hupsakee.. naar de 100 km/u

:lol: :lol:

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 11:57
door Arjan
Martin Swinkels schreef:Afbeelding

hupsakee.. naar de 100 km/u

:lol: :lol:
En naar de giropractor

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 12:46
door michiel831
Wat een gedrocht! Moet ook wel een heel lelijke renner op zitten, maar wel eentje die zo hard gaat trappen.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 14:28
door Arjan
michiel831 schreef:Ok maar om met hydraulische vorken parijs-roubaix te gaan rijden... dat moet je toch niet willen.
Hier ben ik het wel mee eens.
Aanvullend, meegaan met de tijd is tot op zekere hoogte goed, anders zouden we nog op dezelfde fiets fietsen als Maurice Garin of Gino Bartali.
Maar ik hoop toch wel dat het fietsen toch wel "fietsen" blijft en niet een volstrekt onbetaalbare pure materiaal sport waarbij de fietser een volstrekt ondergeschikte rol speelt.
En Parijs - Roubaix met een hydraulische vork is het hart van deze koers eruit halen, niet doen dus.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 27 dec 2013 14:47
door baron062
Het is niet de innovatie die geld kost, maar de fijnslijperij op die innovatie. Oa Obree heeft bewezen dat ook leuk knutselwerk uit schuurtjes erg hard kan gaan. Daarintegen is de "legale" fijnslijperij in windtunnels peperduur.

Dat de commercie vuistdiep in de **rsch van de UCI zit is zonneklaar. Jammer hoor.

Re: minder strikt reglementeren fiets ontwerp???

Geplaatst: 28 dec 2013 10:20
door remirom
planckaert reed destijds parijs roubaix met een hydraulische vork, had hij er spijt van, op de kasseien ok, maar behalve een 40km kasseien is pareis roubaix ook 200km koers op gewone baan en dan sta je daar met je hydraulische vork...

ivm het minimum aantal spaken, zo zijn er fabriekanten die full carbonwielen maken met bv 4 spaken maar die zijn niet toegelaten terwijl ze minstens even sterk zijn.