Vraagje, is het met warmer (of extreem warm weer) noodzakelijk vaker de vloeistof bij te vullen of te vervangen?
Ik ga een paar jaar in Phoenix wonen en verwacht er zeker te gaan fietsen. Dat kan immers overal!
Daar is het echt warm in de zomer, maar dan weet ik waar ik rekening mee moet houden.
Tubeless
Phoenix? Da's 40+ in de zomer dacht ik?
Wel een goeie vraag eigenlijk.
Wel een goeie vraag eigenlijk.
Tubeless maken van een gewone velg kan maar met velgtape en een tubelssventiel is mij niet gelukt.
Ik heb het gedaan met Joe's no flates tubelessset. dat is een rubber velglint met een ventiel er in.
Het rubber sluit dan af tussen de velg en de buitenband.
Ik heb met Schwalbe Pro one gereden.
Ik moet zeggen het rijdt super, veel meer comfort, snel en je kunt op een slecht wegdek je snelheid beter vasthouden.
Maar het heeft ook nadelen:
- het is duur
- monteren is lastig (niet te vergelijken met een binnenband)
- als je lek rijdt kun je, als je geluk hebt, verder rijden met een lagere druk (3-4bar)
als je de band verder oppompt dan 4 bar dan spuit de lekvloeistof er weer uit.
Ik heb altijd een binnenband mee
- Demonteren valt ook niet mee, ik heb banden gehad die ik er af moest snijden zo strak zaten ze op de velg.
Ik ben er mee gestopt.
Maar ik ga het toch weer proberen.
Ik ga een set tubeless carbon wielen kopen en hoop dat het dan beter gaat.
Zo niet dan ga ik over op latex binnenbanden of TPU binnenbanden
Een hoop gedoe dus maar goed het is een hobby en dat mag geld en tijd kosten.
Ik heb het gedaan met Joe's no flates tubelessset. dat is een rubber velglint met een ventiel er in.
Het rubber sluit dan af tussen de velg en de buitenband.
Ik heb met Schwalbe Pro one gereden.
Ik moet zeggen het rijdt super, veel meer comfort, snel en je kunt op een slecht wegdek je snelheid beter vasthouden.
Maar het heeft ook nadelen:
- het is duur
- monteren is lastig (niet te vergelijken met een binnenband)
- als je lek rijdt kun je, als je geluk hebt, verder rijden met een lagere druk (3-4bar)
als je de band verder oppompt dan 4 bar dan spuit de lekvloeistof er weer uit.
Ik heb altijd een binnenband mee
- Demonteren valt ook niet mee, ik heb banden gehad die ik er af moest snijden zo strak zaten ze op de velg.
Ik ben er mee gestopt.
Maar ik ga het toch weer proberen.
Ik ga een set tubeless carbon wielen kopen en hoop dat het dan beter gaat.
Zo niet dan ga ik over op latex binnenbanden of TPU binnenbanden
Een hoop gedoe dus maar goed het is een hobby en dat mag geld en tijd kosten.
Het is een heel gedoe maar kan soms verhelderend werken om het topic van begin af te lezen.Ghoogen schreef: ↑11 feb 2023 13:00 Tubeless maken van een gewone velg kan maar met velgtape en een tubelssventiel is mij niet gelukt.
Ik heb het gedaan met Joe's no flates tubelessset. dat is een rubber velglint met een ventiel er in.
Het rubber sluit dan af tussen de velg en de buitenband.
Ik heb met Schwalbe Pro one gereden.
Ik moet zeggen het rijdt super, veel meer comfort, snel en je kunt op een slecht wegdek je snelheid beter vasthouden.
Maar het heeft ook nadelen:
- het is duur
- monteren is lastig (niet te vergelijken met een binnenband)
- als je lek rijdt kun je, als je geluk hebt, verder rijden met een lagere druk (3-4bar)
als je de band verder oppompt dan 4 bar dan spuit de lekvloeistof er weer uit.
Ik heb altijd een binnenband mee
- Demonteren valt ook niet mee, ik heb banden gehad die ik er af moest snijden zo strak zaten ze op de velg.
Ik ben er mee gestopt.
Maar ik ga het toch weer proberen.
Ik ga een set tubeless carbon wielen kopen en hoop dat het dan beter gaat.
Zo niet dan ga ik over op latex binnenbanden of TPU binnenbanden
Een hoop gedoe dus maar goed het is een hobby en dat mag geld en tijd kosten.
Een gewone velg is goed tubeless te maken met de juiste breedte tubeless velgtape, te plakken van velgrand tot velgrand, afhankelijk van de bandendruk één of zelfs twee lagen en een tubelessventiel met een conische rubberkop.
Het systeem Joe No Flat is eigenlijk wat wij noemen de Ghetto-methode vanuit de MTB welke oorspronkelijk als een normale maar opengesneden 27" binnenband om het wiel werd gespannen waarna daarin de 'gewone' buitenband werd gemonteerd. Het overlappende gedeelte van de binnenband werd pas weggesneden als de tubeless setup was geslaagd. Wel leuk om te doen maar met de hoge bandendruk van wegbanden ging dat vaak fout, dus NIET doen.
Een tubelessband die vast zit in de richel van de tubelessvelg is het makkelijkst van de velg te demonteren door de wang uit die richel te trekken/drukken waarna de band naar binnen springt. Zo hoef je de band niet met een kniptang/mes te lijf te gaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag heeft tubeless mij weer geholpen om geen band te hoeven wisselen.
Ritje van 200km waar ik na 90km wel erg comfortabel reed, dus maar even bijgepompt.
Na 160km had ik weer gevoel dat band wel erg zacht was. (denk dat er nog 2bar inzat van de 4)
Weer even gestopt om bij te pompen maar merkte dat lucht ontsnapte langs sneetje in band, had 2 dynaplugs nodig om te zorgen dat het niet lekte.
En 2 bar fietst opzich niet heel veel langzamer als je rechtuit gaat, alleen in bochten merk je dat achterwiel wat moeilijker mee wilt.
Ritje van 200km waar ik na 90km wel erg comfortabel reed, dus maar even bijgepompt.
Na 160km had ik weer gevoel dat band wel erg zacht was. (denk dat er nog 2bar inzat van de 4)
Weer even gestopt om bij te pompen maar merkte dat lucht ontsnapte langs sneetje in band, had 2 dynaplugs nodig om te zorgen dat het niet lekte.
En 2 bar fietst opzich niet heel veel langzamer als je rechtuit gaat, alleen in bochten merk je dat achterwiel wat moeilijker mee wilt.
Ik heb voor het eerst een setje tubeless banden op mijn velgen gemonteerd, 38 mm Vredestein Aventura met skinwall. Ik krijg ze heel gemakkelijk goed op de velg geplopt met mijn normale vloerpomp. Ik heb nog geen tubeless sealant toegevoegd, maar zonder lijken ze ook al aardig op druk te blijven. Echter, als ik de ventielkern verwijder, schiet de band terug naar het midden van de velg. Om dit op te lossen, las ik dat ik bijvoorbeeld een extra laag tubeless tape aan zou kunnen brengen zodat de passing tussen band en velg wat krapper wordt. Het tape was al gemonteerd door de wielbouwer toen ik de wielen ontving, dus dat zou ik dan zelf nog extra moeten aanschaffen.
Dan nu de vraag: is het strikt noodzakelijk dat de band goed in de velg blijft zitten? Ik kan me voorstellen dat als ik een keer goed lek rijdt, de druk in de band weer kan wegvallen tot vrijwel nul. Dan zit er al uitgeharde sealant op het raakvlak van de band en velg, en moet er een nieuwe "seal" gemaakt worden wanneer de band opnieuw op de velg plopt, met kans dat de al aanwezige sealant dit belemmert? Of maakt dat in de praktijk helemaal niet uit? Met een handpompje wordt onderweg misschien lastig om de band de ploppen, maar met CO2 lijkt me dit geen probleem.
Nog een vraag: hoeveel sealant zou ik per band moeten toevoegen? Ik las dat racebanden zo'n 30 ml per band nodig hebben en mtb banden 60 ml, dus voor 38 mm gravelbanden daar ergens daar tussenin?
Dan nu de vraag: is het strikt noodzakelijk dat de band goed in de velg blijft zitten? Ik kan me voorstellen dat als ik een keer goed lek rijdt, de druk in de band weer kan wegvallen tot vrijwel nul. Dan zit er al uitgeharde sealant op het raakvlak van de band en velg, en moet er een nieuwe "seal" gemaakt worden wanneer de band opnieuw op de velg plopt, met kans dat de al aanwezige sealant dit belemmert? Of maakt dat in de praktijk helemaal niet uit? Met een handpompje wordt onderweg misschien lastig om de band de ploppen, maar met CO2 lijkt me dit geen probleem.
Nog een vraag: hoeveel sealant zou ik per band moeten toevoegen? Ik las dat racebanden zo'n 30 ml per band nodig hebben en mtb banden 60 ml, dus voor 38 mm gravelbanden daar ergens daar tussenin?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik heb dat nooit als een probleem ervaren.
Hoeveelheid sealant. MM van de band omhoog afronden en dan heb je het aantal CC.
38 mm ==> 40 ml
Hoeveelheid sealant. MM van de band omhoog afronden en dan heb je het aantal CC.
38 mm ==> 40 ml
Zijn het toevallig DT Swiss velgen?Chefske schreef: ↑12 feb 2023 14:45 Ik heb voor het eerst een setje tubeless banden op mijn velgen gemonteerd, 38 mm Vredestein Aventura met skinwall. Ik krijg ze heel gemakkelijk goed op de velg geplopt met mijn normale vloerpomp. Ik heb nog geen tubeless sealant toegevoegd, maar zonder lijken ze ook al aardig op druk te blijven. Echter, als ik de ventielkern verwijder, schiet de band terug naar het midden van de velg. Om dit op te lossen, las ik dat ik bijvoorbeeld een extra laag tubeless tape aan zou kunnen brengen zodat de passing tussen band en velg wat krapper wordt. Het tape was al gemonteerd door de wielbouwer toen ik de wielen ontving, dus dat zou ik dan zelf nog extra moeten aanschaffen.
Dan nu de vraag: is het strikt noodzakelijk dat de band goed in de velg blijft zitten? Ik kan me voorstellen dat als ik een keer goed lek rijdt, de druk in de band weer kan wegvallen tot vrijwel nul. Dan zit er al uitgeharde sealant op het raakvlak van de band en velg, en moet er een nieuwe "seal" gemaakt worden wanneer de band opnieuw op de velg plopt, met kans dat de al aanwezige sealant dit belemmert? Of maakt dat in de praktijk helemaal niet uit? Met een handpompje wordt onderweg misschien lastig om de band de ploppen, maar met CO2 lijkt me dit geen probleem.
Nog een vraag: hoeveel sealant zou ik per band moeten toevoegen? Ik las dat racebanden zo'n 30 ml per band nodig hebben en mtb banden 60 ml, dus voor 38 mm gravelbanden daar ergens daar tussenin?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik laat het er ook vanaf hangen waar ik rijd en het doel.
Op de UHR met de MTB gaat er maar 40 of 50 in, puur voor de afdichting.
Lek rijden is daar onmogelijk. Ga ik naar bv Limburg oid gaat er echt 80 a 90ml in een mtb band grote kans dat het anders niet dicht. Zeker niet rijdend
Op de UHR met de MTB gaat er maar 40 of 50 in, puur voor de afdichting.
Lek rijden is daar onmogelijk. Ga ik naar bv Limburg oid gaat er echt 80 a 90ml in een mtb band grote kans dat het anders niet dicht. Zeker niet rijdend
Duidelijk, dank!
Dat is correct. Maakt dat nog iets uit?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Dat is een euvel van DT Swiss velgen. Het ontwerp is zodanig dat de band alle kans krijgt om te ontploppen. Maar het ontwerp zorgt er ook voor dat de band juist makkelijker naar zijn plek "glijdt". Aan de ene kant los je iets op en aan de andere kant creëer je een andere uitdaging.
Het velgbed van DT Swiss wielen is tussen de overgang van kuil in het midden en de velgwand, volledig vlak. Waarbij carbon velgen een kuiltje hebben naast de velgwand waar de band in kan vallen eenmaal geplopt. Bij het leeglopen van de band, blijft deze dus op zijn plek zitten. Bij DT niet, daar glijdt de band naar het midden. Alu velgen van Duke hebben een klein opstaand randje bij de overgang (ipv een kuil zoals carbon velgen hebben) wat ervoor zorgt dat de band blijft zitten.
Niet onoverkomelijk allemaal, maar irritant als je band leeg loopt.
Als je sealant toevoegt, heb je kans dat delen van de band wel vast blijven plakken aan de velgwand door de latex. Maar dat is erg wisselend.
Kortom. Kijk er niet gek van op dat je band niet op zijn plek blijft zitten bij jouw wielen.
@Philippos dank voor de uitgebreide toelichting! Denk je nog dat een extra laagje (of twee) tubeless tape dit euvel kan oplossen? Of is dit probleem, zoals ik uit jouw bericht afleid, inherent aan het ontwerp van deze velg en kan ik het dus beter laten voor wat het is (en mijzelf €20 voor tape besparen)?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350